HJÄLP! Flyget till Japan går på fredag! Men jag vred knät (korsband) i helgen... Vad göra?

jonasdalen1

Ny medlem
HJÄLP! Flyget till Japan går på fredag! Men jag vred knät (korsband) i helgen... Vad göra?
Hej,

I helgen var jag i Åre (pissväder) och lyckades i fredags vurpa och vrida vänster knä ganska ordentligt. Läkaren på hälsocentralen kunde inte mer än konstatera att det troligen är en skada på främre korsbandet men att det måste till en magnetröntgen och ortoped för att fastställa allvarlighetsgraden på skadan. Jag kan gå, men haltar betänkligt. Har inte samma stabilitet i vänsterknät men har inte ont.

Hade det inte varit för att jag har en flygbiljett till Sapporo på fredag hade det inte varit så farligt, men jag tänker att det säkert finns fler här med någon form av erfarenhet. Går det att njuta av skidåkning även om man har en korsbandsskada eller ska jag sikta in mig på att Japan får bli en annan gång? Prognosen visar på mycket snö... Det vill man liksom inte missa!

//Jonas

Det svåraste för mig efter att a skadat menisken var inte den fysiska skaden utan att det som satt kvar i huvet, att veta att man inte kan lite på sin kropp och därför måste begränsa sig gjorde det mindre njutbart. Men och andra sidan hade jag hunnit rehabba en del innan så det gick bra i alla fall!

Hej!
Hade en avslitet korsband i ett antal år innan jag fick reda på att det var. Kunde åka skidor som "vanligt" men skulle jag snurra, åka i lössnö eller hoppa mycket så kändes det i knät, det går alltså att åka utan korsbandet men det krävs samtidigt att du har mycket muskulatur runt ditt knä för att det ska hålla ihop under skidåkningen och annan extrem aktivitet.
Det som händer när korsbandet är av är att det kommer att glappa rejält, och det brukar inte vara smärtfritt men samtidigt går smärtan över ganska fort. Risken är väl att du skadar andra delar i knät om du åker och vrider det igen, tex minisken. Men som sagt så går det att åka under en viss begränsning…

Hej!

Det går att åka med paj korsband. Men att rehabba nyskadat knä till åkbart skick på en vecka? Nja...

Som nämnts ovan är risken överhängande att du skadar om dig. Sumpar ledbrosket kanske. Och ledbrosk går inte att laga. Hej konstant svullet och smärtande knä. Hej knäprotes.

Bit i det sura äpplet och ställ in resan, gör klart om korsbandet är helt av och satsa på nästa säsong (kanske med nytt korsband då).

/drH

jonasdalen1 sa:
Hej,

I helgen var jag i Åre (pissväder) och lyckades i fredags vurpa och vrida vänster knä ganska ordentligt. Läkaren på hälsocentralen kunde inte mer än konstatera att det troligen är en skada på främre korsbandet men att det måste till en magnetröntgen och ortoped för att fastställa allvarlighetsgraden på skadan. Jag kan gå, men haltar betänkligt. Har inte samma stabilitet i vänsterknät men har inte ont.

Hade det inte varit för att jag har en flygbiljett till Sapporo på fredag hade det inte varit så farligt, men jag tänker att det säkert finns fler här med någon form av erfarenhet. Går det att njuta av skidåkning även om man har en korsbandsskada eller ska jag sikta in mig på att Japan får bli en annan gång? Prognosen visar på mycket snö... Det vill man liksom inte missa!

//Jonas
Den stora frågan borde inte va om du kan åka med trasigt knä utan hur omständigt kommer de va när du pajjar knät helt när du pumpar puder i japan. Jag hade inte velat va i japan skadad. Har inget med deras sjukvård att göra då jag hört att den är väldigt bra men sjukt jobbigt med alla papper till försäkringsbolag och ligga ute med ex antal slantar :/

Tack för goda råd! Verkar vara kört tyvärr så Japan får vänta.

Önskar er alla en bättre skidsäsong än min egen...

/Jonas

Tillbaka
Topp