hjälp för köp av MTB

e-beth

Ny medlem
hjälp för köp av MTB
Hej på er,

Ska införskaffa en MTB så fort jag får min nästa lön och tänkte ta hjälp av er för att inte bli "pålurad något skumt" :)

Jag vill ha en rejäl träningscykel för skogen.
Vill använda den på alla diverse stigar och underlag såsom stock, sten, grus och gyttja. Köra allt från hårda backträningspass till hopp&skojj lek. Dvs, cykeln kommer att användas flitigt.

Funderar även på att börja tävla lite smått när man fått igång teknik & kondition.

Jag har ca 10.000kr att spendera men kan tänka mig att gå upp i pris ifall det är "nödvändigt". Hoppas kunna hitta en
cykel från föregående säsong till rabatterat pris.

Har ni tips på märken/modeller/prestanda/storlek??
Jag är 174cm lång och väger ca 70kg. Kör aggressivt och vurpar ogärna men ofta.

tack på förhand
/elisabeth

hjälp för köp av MTB
För 10 000 kr gör du nog bäst i att köpa något begagnat. För dom pengarna får du en cykel som defenetivt duger till att träna och tävla lite med. Köper du en ny för de pengerna blir nog kvaliten lidande.
Satsa på en cykel med minst "lx utrustning" eller bättre (xt eller xtr). Storleken på ramen bör vara Small (typ 15-16") eller eventuellt Medium. Prova olika så du vet vad som känns bäst. Jag kan inte rekommendera något specifikt märke då det är olika beroende på vad man uppskattar och har för kroppsgemoetri.

hjälp för köp av MTB
Hallå E!

Kul att du ska köpa mtb! Jag har precis köpt nya pedaler och skor och tänkte börja köra lite i skogen igen!

Vill bara varna lite med begagnat. Utslitna klingor, kedjor och kassetter är inte direkt billigt att byta. Testa ordentligt. Tänk på att köpa skor och spd-pedaler också.

/Kram Tobbe

hjälp för köp av MTB
Jag köpte en ny Kona i Schweiz (borde var ungefär samma pris i Sverige) för
runt 10 000 och den funkar utmärkt. Den är heldämpad (Fox Vanilla bak och
Marzocchi MZ fram) och har LX. Jag kör både uppför (senast iförrgår 1000
höjdmeter uppåt), crosscountry, hårt nerför (förrgår 1600 hm down, wihooo),
genom vattendrag, lera, grus, koskit och annan dirt och det funkar skitbra,
speciellt om man rengör ordentligt efter varje tur (ordning o reda på torsdag
o freda!!!).

Köper man en ny brukar det även ingå service efter ett antal mil som kan vara
skönt att ha.

Klart du skall försöka hitta en bike från förra säsongen om den är bättre för