Hjälp handskar

Hjälp handskar
Hej jag funderar på att köpa black Diamond guide handskarna men är dem för varma för svenska fjällen? Ibland kommer jag åka kring nollan och ibland mot -20. Kan dem bli för varma eller andas handsken såpass mycket att jag inte behöver oroa mig?

Hjälp handskar
Hej jag funderar på att köpa black Diamond guide handskarna men är dem för varma för svenska fjällen? Ibland kommer jag åka kring nollan och ibland mot -20. Kan dem bli för varma eller andas handsken såpass mycket att jag inte behöver oroa mig?
känns som att temperatur spannet är för stort för klara sig på endast ett par handskar. Jag har själv Guide Glove som åker fram vid kallare än -10. Annars kör jag mest med Hestra Fall Line, med antingen medföljande foder eller något tunnare.

Hjälp handskar
känns som att temperatur spannet är för stort för klara sig på endast ett par handskar. Jag har själv Guide Glove som åker fram vid kallare än -10. Annars kör jag mest med Hestra Fall Line, med antingen medföljande foder eller något tunnare
känns som att temperatur spannet är för stort för klara sig på endast ett par handskar. Jag har själv Guide Glove som åker fram vid kallare än -10. Annars kör jag mest med Hestra Fall Line, med antingen medföljande foder eller något tunnar
Okej men om vi säger -10 då typ. För jag vill ha ett par handskar som är helt vattentäta samt uttagbart foder.

Hjälp handskar
Kapar tråden lite. Nån som kan hjälpa mig med en jämförelse av BD Mercury vs Hestra Heli mitt? Jag fryser tyvärr ofta i mina Hestra heli leather 5-finger.

Hjälp handskar
Kapar tråden lite. Nån som kan hjälpa mig med en jämförelse av BD Mercury vs Hestra Heli mitt? Jag fryser tyvärr ofta i mina Hestra heli leather 5-finger.
Jag har precis handskarna dom pratar om ovanför (black diamond) och fryser enormt ändå.
Fryser mindre i mina hestra comfort tracker som jag har tumvante i och sen en liner där under. Så det kvittar nog vilken du köper, så länge det är tumvante. Köp med fördel en strl större så du kan ha liner inuti

Hjälp handskar
Jag har precis handskarna dom pratar om ovanför (black diamond) och fryser enormt ändå.
Fryser mindre i mina hestra comfort tracker som jag har tumvante i och sen en liner där under. Så det kvittar nog vilken du köper, så länge det är tumvante. Köp med fördel en strl större så du kan ha liner inuti
Handskförrådet består idag av Hestra heli vanliga handskar stl 9. De används 90% av åktiden men jag fryser tyvärr ibland i dem. Sen har jag ett par gamla Hestra Seth Morrison stl 9 som är sjukt sköna men för mig funkar de bara om det är plusgrader, sol och vettigt aktiv åkning. Sen har jag ett par Hestra overmitt i stl 11 som kombineras med mammas egenstickade ulltumvantar som foder. Med dessa i går det inte att frysa men finmotoriken är obefintlig och de har börjat gå sönder. Spontant tänker jag att Heli mitt i lagom stl (9, eller kanske 10) är ett bra substitut för de kallaste dagarna men sen upptäckte jag BD Mercury och insåg att man inte ska stirra sig blind på Hestra. Mercury fick dock bedrövliga omdömen för finmotorik så jag tänkte att någon kanske provat båda och kan jämföra? Jag har också funderat på trefingerlösning men det känns som att pekfingret bara kommer frysa ihjäl istället och då kan jag inte använda mina egna ullinnervantar

Hjälp handskar
Jag har också funderat på trefingerlösning men det känns som att pekfingret bara kommer frysa ihjäl istället och då kan jag inte använda mina egna ullinnervantar
Jag har Hestras Heli 3-finger och åtminstone mina pekfingrar fryser litegrann. Därför skulle jag välja mitt variant idag.

Jag har två par handskar från BD. Jättebra passform för mina händer men inte är de varma. Jag hittade dem billigt. Och gamla Hestra Seth Morrisons finns även här :)

Hjälp handskar
Jag tycker Heli är varmare, kanske även Fall line. BD har "3-finger"-foder och den är lite tight för pekfingret som därmed blir kallare. Sen tycker jag skaftet/snölåset är för kort på BD så det smiter in kall luft. Funkar bättre till tjock dunjacka men sådär till skaljacka
3-finger Heli blir, som du skriver, en dålig kompromiss. Då är det bättre med handskfoder i en tumvante/skal.
Jag har flera Hestra och BD och Hestra är mjukare och därmed smidigare

Senast ändrad:
Hjälp handskar
Har inte Hestras heli vantar men liknar de mycket, utan istället dessa: https://www.freeride.se/prylar/handskar/hestra-army-leather-extreme.html
De är ju tumvantar och då får fingrarna mindre kontakt med kall luft.
Skulle nog börjat med mitt/tumvantar och sedan öka med lager för att få upp värmen,
Tror det viktigaste för mig är att vanten inte är för tajt runt handleden och att den har ett bra skydd från att snö/vind kommer in vid handleden.

Hjälp handskar
IMG_20240106_165742700.jpg

Köpte dessa i Åre för tio eller kanske femton år sedan. Det var runt -25° eller kanske tom -30° och jag frös som fan. Inte haft kalla händer sedan dess. Känns som nya fortfarande trots många dagar i tjänst.

Hjälp handskar
Jag fryser enormt om händerna så jag kör elvantar bara jag ska vara ute och leka med barnen när det är några få minusgrader. Men det är lite bökigt så jag har letat något riktigt varmt i fem-finger modell när batteri och sladdar inte passar.

Jag köpte mig häromdagen ett par Hestra Fält guide glove. De har ett rejält ullfoder (90% ull och 10% polyamid (nylon)). Jag klarade mig nu under helgen ett par timmar ute i ca - 12C i Gbg vid låg intensitet. Så de kan absolut rekommenderas för de som fryser lätt liksom jag. Jag föreställer mig att vid högre intensitet som skidåkning så kommer jag hålla värmen bättre i dem.

Annars finns det inget som slår ett par Gerbing 12V elvantar när det riktigt fryser på. 🥵

Hjälp handskar
Har BD Solist 3 finger. Har kört Hestra heli 5-finger resp 3-finger innan, BD är varmare. Optimalt ner till - 10 iaf, sen skönt med en liner. Pekfingret blir ju lite kallare, men det finns plats för det bland de andra fingrarna när man vill värma upp det...

Snödjup

Tillbaka
Topp