Hjälp i skiddjungeln för en icke tekniskt insatt

nicbex

Ny medlem
Nu är jag trött på hyrskidor och känner att det är dags att köpa ett par egna. Åkte mycket slalom när jag var liten, ett intresse som återupptagits nu de senaste tre åren. Har tidigare hyrt medelbra skidor vid uthyrningen men provade avancerad senast och tyckte att känslan var som natt och dag, betydligt stabilare i högre hastigheter.

Jag kör huvudsakligen i pist men är lite nyfiken på att börja åka lite offpist så jag antar att allmountain är den skidtyp jag bör välja. Trivs bäst när jag gasar på i blåa och röda backar men har inget problem med svarta backar.

Jag har sett att många föreslår Völkl RTM 84, är det en lämplig skida eller finns det bättre alternativ för mig? Jag väger ~75-76 kg och är 174 cm lång. Till pjäxa har jag Head Vector 115 med formgjuten sula.

Tacksam för all hjälp jag kan få; när man inte är insatt är detta med skidor en fullständig djungel.

Tror att RTM 84 är grym! Skulle själv köra på dem om det inte var så att jag åker telemark och det inte går att montera telisbindningar på dem eftersom de ha ett integrerat bindningssystem. Skulle säga att det beror på hur mycket offpist du tänker köra. RTM 84 är ju som bekant endast 84 mm i midjan men det finns gott om skidor som är lite bredare men ändå presterar i pisten som exempelvis Line's Sick Day-serie som finns i ett antal olika bredder.

Senast ändrad:
telemarkus sa:
Tror att RTM 84 är grym! Skulle själv köra på dem om det inte var så att jag åker telemark och det inte går att montera telisbindningar på dem eftersom de ha ett integrerat bindningssystem. Skulle säga att det beror på hur mycket offpist du tänker köra. RTM 84 är ju som bekant endast 84 mm i midjan men det finns gott om skidor som är lite bredare men ändå presterar i pisten som exempelvis Line's Sick Day-serie som finns i ett antal olika bredder.
Pist kommer helt klart vara skidans huvudsakliga hemort, det är mer att jag vill ha möjligheten att leka lite offpist om andan skulle falla in :) det ser ju så härligt ut med den där nysnön!

Senast ändrad:
Din längd och vikt är i stort sett identisk med min. Mina all mountain-skidor (Rossignol Experience 88) är 170 cm vilket med facit i hand känns lite för kort. Skulle säga att omkring 180 cm är lämpligt för dig. Rockerprofilen gör dessutom att skidorna blir mer lättsvängda så du behöver inte oroa dig för att de kommer kännas för långa. Väljer du kortare finns däremot risken att de känns för korta och att de blir lite "nervösa".

@nicbex
Völkl RTM 84 är grymma skidor (men det finns många väldigt bra skidor av andra tillverkare också...). Jag tror 176 cm är rätt längd för dig när det gäller RTM 84. Föredrar du stora svängar och stabilitet kan du gå på 181 cm och vill du ha en maximalt kvick skida kan du välja 171 cm. Men för att få ut mest ur skidan, välj 176 cm.

/MM

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp