Hjälp... jag har förköpt mig lite...

chrille555

Ny medlem
Tjena,

det har inte blivit så mycket skidåkning de senaste åren... har inte köpt nya skidor sedan mina Head Cyber XP 100 (163cm) och det var väl snart 10 år sedan jag köpte dem... det har väl blivit ca 10 skiddagar per säsong de senaste åren.

Nu vill jag komma igång med åkningen igen men har tröttnat lite på att gnida omkring på mina korta Head Cyber (jag är 182cm/82kg). Har hyrt lite länger friåkningsskidor (Head John, Völkl Mantra, mm) och gillat den typen av åkning. Söker mig gärna till lättare off pist. Jag har åkt ganska mycket skidor i yngre år och får väl fortfarande tro att jag är någonstans strax över medelgod till lätt avancerad åkare.

Nu är det så att jag har kommit över några nya skidor av förra årets modell från Dynastar och tänkte höra vad ni tycker. Skidorna är:

Dynastar Legend Sultan 94, 184 cm
Dynastar Legend Pro Rider, 184 cm
Dynastar Legend Pro XXL, 187 cm

Frågor: Sultan 94 eller Pro Rider, hur tycker ni de fungerar i pisten och ligger de lite väl nära varandra i uppförande för att det ska vara motiverat att behålla båda?

Pro XXL: Känner att dessa kanske är lite väl långa men de ingick i ett "paketpris" så jag köpte lite grisen i säcken där... måste man vara en superåkare för att orka med dessa jättelagg, dessutom i denna längd?

Och ja, jag vet att det kaske inte var speciellt smart att bara slå till på en massa skidor bara sådär men jag blev bara så väldigt inspirerad att komma igång med skidåkningen igen! :D

Tyck till lite!

Du har ju den korta snälla längden av XXL de stora killarna åker på 194:an. Du har definitivt storleken för att åka på all de skidorna men kanske inte tekniken för att njuta av XXL, det är väl ingen slöcrusingskida utan beskrevs väl som en "slaktyxa för uppkörd offpist" ungefär i recension. Jag hade behållt Sultan 94, sålt resten och köpt en kul skida med mer rocker för offpisten ifall det behövs.

Antar att det är Pro Rider 115 isf?
Den är faktiskt rätt omtyckt och verkar vara ganska lättåkt. Mkt mjukare än tidigare PR. XXL kan du absolut sälja, de andra två tycker jag att du ska provåka först. Dom kan faktiskt utgöra ett ganska bra quiver (såvida du inte vill ha twintip och/eller något med mer rocker).

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp