Hjälp, köp av skida till BC. Hellbent/Rocker m.m?

EnSkO

Ny medlem
Hejsan.
Som rubriken lyder söker jag ett par nya skidor till BC/puder men vet inte vilken modell/längd jag ska titta efter.
Jag har letat efter bland trådar om info som kan hjälpa mig, antar att jag ska ha ett par mellan 180-195 cm?
Har funderat över Hellbent, Crwos sevun och Rocker 720/2.
Andra idéer på skidor?

- Nuvarande BC skida: Salomon Lord 185 cm (88 i midja)
- Vikt: 84 Kg
- Längd: 180 cm
- Åkstil: Allt
- Erfarenhet: Avancerad

Är tacksam för alla svar.
Mvh
Jonas HC

Jag går i samma tankar. Kanske HellBent 2010 på conrad för 5500 ink bindning eller Coreupt born to drop (billig) på coreupt.com. Ska du köra turbindning eller vanlig?

Om du funderar på Black Crows Sevun och Hellbents så kan jag meddela att de är otroligt olika.

Hellbents= mjuk, bred, mycket rocker. Bra om du ska vara kreativ när du åker och slänga ett trick här och var.
Rocker2=mediumstyv, mindre rocker men väldigt fin rockerkurva, mer allround än Hellbent
Sevun=riktigt styvt flex, ingen rocker, fart fart fart.

Så var är du ute efter egentligen?

Det bästa är nog att testa skidorna och se vad som passar dig bäst.

Med tanke på att Hellbenten funnits ett par säsonger så borde du ju få tag på begagnade till ett vettigt pris. Tror det kan vara ett bra sätt å gå från dina gamla Lord till BC/Jibb/Fetingar.

Här är några som kör på Hellbent.

Charley Ager Revolver

Nick Macnutt

Vitalis66 sa:
Det bästa är nog att testa skidorna och se vad som passar dig bäst.

Med tanke på att Hellbenten funnits ett par säsonger så borde du ju få tag på begagnade till ett vettigt pris. Tror det kan vara ett bra sätt å gå från dina gamla Lord till BC/Jibb/Fetingar.

Här är några som kör på Hellbent.

Charley Ager Revolver

Nick Macnutt
Jo fast den Hellbenten som han menar är ju 10/11 års modell, och den är ju helt ny och har bara funnits ett år.

Jag är i samma sits som EnSkO. Så jag hyr in mig här och hoppas på hjälp jag med, hoppas det är okej. :)

- Nuvarande BC skida: Ingen, åkte bräda innan säsongen som var och köpte bara parklagg.
- Vikt: 90 Kg
- Längd: 187 cm
- Erfarenhet: Medium(?)

Åkstilen är ganska aggresiv. Gillar fart men även teknisk åkning. BCjib, drop och hopp kommer vara mycket attraktivt om möjlighet ges. Starka ben och kropp.

Vad gäller skida så har jag helt snöat in mig på Salomon Rocker 2 @ 192, vad tror ni om det valet?

Bindningen är det som bekymrar mig. Jag var lite inne på Marker tourer 12 men kunde inte avgöra hur pass väl jag kommer använda det. Jag ska till Whistler i vinter och kommer vara där i ca 4½ månad och Whistler känns som ett ställe man eventuellt skulle behöva tourbindning för att kunna ta sig bort en bit och köra ställen som de mest bekväma inte orkat ta sig till. Den bindning jag fallit lite mera för nu är Marker Schizo och det av anledningen att jag kan justera den vilket oxå känns som en bra egenskap på ett par BC skidor.

Vägled mig lite snälla! :)

sjokeckset sa:
Jag är i samma sits som EnSkO. Så jag hyr in mig här och hoppas på hjälp jag med, hoppas det är okej. :)

- Nuvarande BC skida: Ingen, åkte bräda innan säsongen som var och köpte bara parklagg.
- Vikt: 90 Kg
- Längd: 187 cm
- Erfarenhet: Medium(?)

Åkstilen är ganska aggresiv. Gillar fart men även teknisk åkning. BCjib, drop och hopp kommer vara mycket attraktivt om möjlighet ges. Starka ben och kropp.

Vad gäller skida så har jag helt snöat in mig på Salomon Rocker 2 @ 192, vad tror ni om det valet?

Bindningen är det som bekymrar mig. Jag var lite inne på Marker tourer 12 men kunde inte avgöra hur pass väl jag kommer använda det. Jag ska till Whistler i vinter och kommer vara där i ca 4½ månad och Whistler känns som ett ställe man eventuellt skulle behöva tourbindning för att kunna ta sig bort en bit och köra ställen som de mest bekväma inte orkat ta sig till. Den bindning jag fallit lite mera för nu är Marker Schizo och det av anledningen att jag kan justera den vilket oxå känns som en bra egenskap på ett par BC skidor.

Vägled mig lite snälla! :)
Låter som ett bra val, har dock inte testat skidan men den har fått bra betyg. Tror du bör satsa på Duke om du ska tura med skidan.

Självklart sjokeckset.
Av det jag läst och sätt så "flyter" Hellbenten mer än Rocker 720 pga dess sandwichkonstruktion, medan Rockern mer "skär" genom pudersnön. Nackdel med Rocker 720 är väll att det inte går åka switch prg V- tailen.

Blir att man får kolla på Hellbent el Rocker 2 men längd: ? Vad anser ni om längden på en riktig puderskida?

EnSkO sa:
Självklart sjokeckset.
Av det jag läst och sätt så "flyter" Hellbenten mer än Rocker 720 pga dess sandwichkonstruktion, medan Rockern mer "skär" genom pudersnön. Nackdel med Rocker 720 är väll att det inte går åka switch prg V- tailen.

Blir att man får kolla på Hellbent el Rocker 2 men längd: ? Vad anser ni om längden på en riktig puderskida?
det är väl snarare bredden/konstrutionen och inte längden som gör puderskidan. längden är en smakfråga. själv gillar jag allt från kroppslängd till en dryg dm längre än jag själv. beror änna lite på vad du ska ha den till.

Nojlas sa:
EnSkO sa:
...Av det jag läst och sätt så "flyter" Hellbenten mer än Rocker 720 pga dess sandwichkonstruktion, (...)
Uhm... Va?
haha, +1

Senast ändrad:
Nojlas sa:
EnSkO sa:
...Av det jag läst och sätt så "flyter" Hellbenten mer än Rocker 720 pga dess sandwichkonstruktion, (...)
Uhm... Va?
precis, hela den här tråden får min hjärna att göra ont.
Salomon Rocker heter "Rocker" inte "Rocker 720"och nu finns även "Rocker 2".
Som PNyberg skrev kollar du på helt olika typer av skidor. Hur åker du och vad vill du göra?

EnSkO sa:
Nojlas sa:
EnSkO sa:
Uhm... Va?
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/k2/hellbent.html Tror dom menar när skidan ligger ser det ut som ett w, grovt sagt. När du ställer dig på den blir det ett u.
jaha, okej! så det är det smörgåskonstruktionen är bra för. nu gick det upp ett litet ljus för mig!

Skidor som ser ut som ngn form av W vet jag bara 2 av http://www.praxisskis.com/shop/images/PDF/concept_product_data_sheet.pdf och fjolårets S6 :o, men jag börjar tro att jag vet vad flytet handlar om när det gäller sandwichkonstruktion....tänk kasta macka på vattnet, den flyter juh typ så länge den har fart. Sandwichkonstruktion ger således bra flyt om skidan åks med fart, men flyter sämre i låga hastigheter....

anim_4859815b-8c66-b4a4-4925-3dce556f34c9.gif

Sandwichkonstruksjon har da vel for faen ikke noe med flyt å gjøre. Sandwich har en tendens til å være mer solid enn cap/monocoque(sistnevnte er noe Salomonfaenskap), men hjelper ikke flyt den ene eller den andre veien.

arild_ak sa:
Sandwichkonstruksjon har da vel for faen ikke noe med flyt å gjøre. Sandwich har en tendens til å være mer solid enn cap/monocoque(sistnevnte er noe Salomonfaenskap), men hjelper ikke flyt den ene eller den andre veien.
Nänänä. Kan du ingenting eller?

Heinz_p sa:
arild_ak sa:
Nänänä. Kan du ingenting eller?
Exakt!! För att återknyta än mer till mackkastarteorin så skulle man kunna säga att skidan sjunker som en Sten när den tappar fart...

snej sa:
Exakt!! För att återknyta än mer till mackkastarteorin så skulle man kunna säga att skidan sjunker som en Sten när den tappar fart...
Det är också viktigt att man, samtidigt som skidan åks med fart, roterar i slidande rörelser (swith/regular) för att dra nytta av centrifugalkraften - precis som vid mackkastning. Därför måste man vara en ganska erfaren åkare om man ska välja en skida av Sandwich-konstruktion eftersom den kräver så pass mycket mer. Detta är ju också något som trådskaparen måste ta i beaktning.

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
EnSkO sa:
Nojlas sa:
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/k2/hellbent.html Tror dom menar när skidan ligger ser det ut som ett w, grovt sagt. När du ställer dig på den blir det ett u.
jaha, okej! så det är det smörgåskonstruktionen är bra för. nu gick det upp ett litet ljus för mig!
Lee-nus, alla verkar greppa det här men för dig verkar poletten inte riktigt ha trillat ner. Därför tänker jag, lite grovt förenklat, förklara för dig som uppenbarligen inte förstår:
Smörgåskonstruktion är inte riktigt korrekt benämning. Ordet sandwich är engelska och kan översättas till smörgås. Fast sandwich i skidor har ingenting med smörgåsar att göra.
Här har vi de två vanligaste konstruktionerna:

Cap:
cap-construction-k2-2010.jpg

Sandwich:
cross_section1.jpg

Generellt sett så är sandwichkonstruktion en rejälare, vridstyvare, hållbarare och bättre byggd skida.
Cap kan vara både bra och plastigt skit. Cap har vissa produktionstekniska fördelar, det går att massproducera fler par fortare och billigare.
Dock finns flera fall av korsningar och vidareutvecklingar av båda typerna. En skida behöver nödvändigtvis inte vara bra eller dålig för att den har det ena eller det andra.

Om du ställer dig på en sandwichskida som är W-formad först, och blir U-formad sen, har den troligtvis grov tip och tailrocker och spann under foten. Även lite lustigt kallad mustasch-rocker.
Om du ställer dig på en smörgås däremot, kommer den bli platt. Dessutom kan du få klet i dina strumpor som kommer smetar av sig på golv och mattor. Smörgåsen kommer dessutom smaka skit efter det, så undvik det i största möjliga utsträckning.

Nojlas sa:
Smörgåskonstruktion är inte riktigt korrekt benämning. Ordet sandwich är engelska och kan översättas till smörgås. Fast sandwich i skidor har ingenting med smörgåsar att göra.
Här har vi de två vanligaste konstruktionerna:

Sandwich:
http://www.skibuilders.com/howto/skicon/cross_section1.jpg
jaha, jag trodde jag hade det, men icke. nu är det dock klart som korvspad. det där med "sandwitschz" är väl nåt ungdomligt slang, förstår jag. som framgår tydligt av din andra bild är det alltså inte en smörgås över huvudtaget, utan en hamburgare utan lock, komplett med ost, tomat och nån ogrillad skiva kött i mitten, som konstruktionen har sitt ursprung i. typiskt ungdomar att flumma till allt på det där viset!

Snödjup

Tillbaka
Topp