Hjälp & köpråd skidhållare & takräcke

Snelhest

Medlem
Hej,

Har nyligen blivit med ny och större bil och sitter nu och ser över alternativ till takräcke med skidhållare att köpa till bilen vilket verkar vara lite av en djungel för en som aldrig haft det tidigare.

Postar här för att kunna få lite input till kommande inköp. Takbox är just nu inte aktuellt då jag bor i lägenhet och inte riktigt har plats för en takbox i källarförrådet samt inte heller ork att bära in/ut den. Därför känns skidhållare som ett rimligt alternativ som inte tar särskilt mycket plats i förrådet under tiden på året man inte åker skidor, samt verkar gå snabbt och smidigt att sätta upp.

Är det skillnad på att köpa ett billigt takräcke med tillhörande billig skidhållare eller är det mer värt att satsa på något mer premium alternativ och takräcken med T-profil som man lättare kan fästa skidhållare i? Finns det någon butik/märke som rekommenderas på forumet? Alternativt en bra kombo med takräcke och skidhållare som fungerar ihop som ni har erfarenhet av.

Personligen känns det nog inte rätt att lägga ett par hundralappar på Biltema för allting men samtidigt som att bara köpa Thule för 6-7tkr låter lite mycket. Något mellanting hade varit bra men är svårt att hitta rätt. Troligtvis kommer den att användas till en 3-5 skidresor per år (alltifrån dagsturer till längre turer) och har gärna plats för upp till 3-4 par skidor.

Tack på förhand!

Hej,

Har nyligen blivit med ny och större bil och sitter nu och ser över alternativ till takräcke med skidhållare att köpa till bilen vilket verkar vara lite av en djungel för en som aldrig haft det tidigare.

Postar här för att kunna få lite input till kommande inköp. Takbox är just nu inte aktuellt då jag bor i lägenhet och inte riktigt har plats för en takbox i källarförrådet samt inte heller ork att bära in/ut den. Därför känns skidhållare som ett rimligt alternativ som inte tar särskilt mycket plats i förrådet under tiden på året man inte åker skidor, samt verkar gå snabbt och smidigt att sätta upp.

Är det skillnad på att köpa ett billigt takräcke med tillhörande billig skidhållare eller är det mer värt att satsa på något mer premium alternativ och takräcken med T-profil som man lättare kan fästa skidhållare i? Finns det någon butik/märke som rekommenderas på forumet? Alternativt en bra kombo med takräcke och skidhållare som fungerar ihop som ni har erfarenhet av.

Personligen känns det nog inte rätt att lägga ett par hundralappar på Biltema för allting men samtidigt som att bara köpa Thule för 6-7tkr låter lite mycket. Något mellanting hade varit bra men är svårt att hitta rätt. Troligtvis kommer den att användas till en 3-5 skidresor per år (alltifrån dagsturer till längre turer) och har gärna plats för upp till 3-4 par skidor.

Tack på förhand!
Vad har du för bil? Är det med eller utan takreling?

Kolla på Blocket. Om det är något man vågar köpa begagnat så är det väl sånt här. Jag köpte Volvo Original/Thule takräcken i nyskick för 1/4 av "nypriset". Och nu när jag säljer bilen tänker jag sälja dem separat och kommer att få nästan lika mycket tillbaka.

Obs att bilfirmornas "cirkapris" på tillbehör ofta är satta galet högt för att kunna "slänga med" diverse tillbehör vid bilförsäljning och få det att se mer värt ut än vad det borde vara.

Om du planerar att ha bilen lite längre så kan det ju vara värt att satsa på något lite bättre. Annars skulle jag ta nåt billigare eftersom risken är stor att det inte passar nästa bil du köper. Speciellt med integrerad reling. Men kan vara svårt att hitta.

Som skidhållare har jag tidigare haft Thule Snowpack Extender. Lite dyrare, men en modell som man kan dra ut (och därmed slippa sträcka sig långt in över taket för att lasta) tyckte jag var värt en extra slant. Jag inbillar mig att det minskar risken att man får repor/bucklor på taket. Finns liknande från andra tillverkare också tror jag.

Jag skulle inte köpa hållare då jag inte skulle vilja transportera skidorna ”nakna” på taket. På grund av skit och grus från framförvarande och mötande trafik samt den mängd spolarvätska man sedan sköljer över skidor och framförallt bindningar. Även smuts från egna bilen kan leta sig upp akterifrån.

Jag skulle köpt ett par bra räcken och sedan förvarat skidorna i ett skidforal på taket fäst med remmar.

Jag skulle inte köpa hållare då jag inte skulle vilja transportera skidorna ”nakna” på taket. På grund av skit och grus från framförvarande och mötande trafik samt den mängd spolarvätska man sedan sköljer över skidor och framförallt bindningar. Även smuts från egna bilen kan leta sig upp akterifrån.

Jag skulle köpt ett par bra räcken och sedan förvarat skidorna i ett skidforal på taket fäst med remmar.
Håller med förutom att man kan ju ha skidfodral även om man har skidhållare.

Håller med förutom att man kan ju ha skidfodral även om man har skidhållare.
Aha, bra! Då kan jag inte bidra med tips, för skidhållare vet jag inget om.

Men vi hade box även när vi bodde i lägenhet. Då åkte vi iofs på skidturer hela tiden, så boxen satt på nov-maj, och sedan jun-aug för sommarsemester. Och undrar om inte boxen satt på året runt till slut. Då slapp vi kånka ner den i boden. Såg ingen markant ökning av bränsleförbrukning, men lite skillnad gjorde det nog.

Men vi hade box även när vi bodde i lägenhet. Då åkte vi iofs på skidturer hela tiden, så boxen satt på nov-maj, och sedan jun-aug för sommarsemester. Och undrar om inte boxen satt på året runt till slut. Då slapp vi kånka ner den i boden. Såg ingen markant ökning av bränsleförbrukning, men lite skillnad gjorde det nog.
Kör också med box i stort sett året om🙈 men tror inte det är stor skillnad i förbrukning, man får köra lite långsammare bara. Ligger under 0.6 till fjällen med en xc60 d3

Egentligen ett väldigt rimligt förhållningssätt, att ha på boxen större delen av vintersäsongen låter inte så dumt egentligen. Men jag kan ju störa mig en del på att prisskillnaden mellan skidhållare och takbox inte är så värst stor, så det gör inte någon större skillnad i plånboken att köpa något som är mycket 'större' i storlek, åtminstone om man kollar på några billigare takboxar med någorlunda storlek för att få plats skidor på längden.

Men bra tips i tråden! Mest sannolikt blir det box någon gång i framtiden i samband med annat boende med bättre förvaring för prylar, tills dess blir det nog skidhållare. 🎿

Kolla på Blocket. Om det är något man vågar köpa begagnat så är det väl sånt här. Jag köpte Volvo Original/Thule takräcken i nyskick för 1/4 av "nypriset". Och nu när jag säljer bilen tänker jag sälja dem separat och kommer att få nästan lika mycket tillbaka.

Obs att bilfirmornas "cirkapris" på tillbehör ofta är satta galet högt för att kunna "slänga med" diverse tillbehör vid bilförsäljning och få det att se mer värt ut än vad det borde vara.

Medhåll på detta! Utbudet av begagnade grejer är enormt, jag fyndade lasthållare av dyrt och välkänt märke för 400 kr och nästan ny takbox med skönhetsfel för 5 eller 600 kr.

Om man inte anser sig ha användning/plats för takbox hade jag också valt att lägga laggen/brädan i ett enklare fodral och surrat fast skiten ordentligt med remmar. Hållare känns onödigt m.t.p. vad dom kostar.

Medhåll på detta! Utbudet av begagnade grejer är enormt, jag fyndade lasthållare av dyrt och välkänt märke för 400 kr och nästan ny takbox med skönhetsfel för 5 eller 600 kr.

Om man inte anser sig ha användning/plats för takbox hade jag också valt att lägga laggen/brädan i ett enklare fodral och surrat fast skiten ordentligt med remmar. Hållare känns onödigt m.t.p. vad dom kostar.
Helt klart är att begagnat lönar sig.
Tänk på att bindningar sticker ner en del och alla rakräcken inte är tillräckligt höga för att de inte ska ta i taket. Om du inte delar på skidorna och vänder bindningarna uppåt så klart men inte så lätt kanske att få till i ett skidfodral

Om jag vore du skulle jag köpa ett bra räcke (strömlinjeformat > fyrkantigt, för vindbrus och förbrukning) och ifall du inte vill köpa en takbox så hyr den genom ex.vis Hygglo... kostar inte många hundralappar per vecka.
Jag hyr själv ut min takbox och takräcken (ifall de passar) därigenom, så är väl part i målet på nåt sätt, men det funkar finfint och känns som en win-win för alla inblandade - delningsekonomi känns vettigt för den typen av grejor som många använder sällan och som inte slits nämnvärt av att brukas.

Senast ändrad:
Påpekar av viss erfarenhet att:
- strömlinjeform på takräcke bara spelar (ev.) roll om/när man kör omkring utan last på dem
- skidor går att lägga "på kant" med bindningarna åt sidorna om räcket är lågt
- Hygglo är bra om man har ont om plats men begagnade takboxar går liksom takräcken att hitta billigt på blocket (särskilt om man inte bryr sig om att de ska vara snygga...). En gammal Packline kan nog hålla i 200 år t ex (fast en del tidiga modeller hade inte rostfria gångjärn men de går enkelt att byta)
- för längre resor (om man inte har en backe nästgårds eller bor nära en solig alp) så behövs skidfodral och då är knappast räcken typ "skidklämmor" någon vits
- T-spår (gärna 20 mm brett) i räcket är bra om man någon gång vill fästa en takbox eller annat tillbehör på ett snyggt sätt
- Det finns onlinebutiker som säljer nya märkesanpassade takräcken som verkar mycket prisvärda. Det är säkert så att kvalitén varierar en del men detta är inte "rocket science".

Det jag själv undrar är om någon testat magnetiska skidhållare. Skulle kännas litet läskigt att dundra fram i 150 på Autobahn med 50 kg skidor på taket endast fästade med magnetkraft...

Ett tips är att kolla hur mycket takräcke och takbox bygger på höjden. Vi bilade ner till alperna och hade problem att komma in i vissa p-hus som hade väldigt låg takhöjd...

Påpekar av viss erfarenhet att:
- strömlinjeform på takräcke bara spelar (ev.) roll om/när man kör omkring utan last på dem
Agree to disagree. Själv tycker jag vindbruset man får med ett fyrkantsräcke, som gärna är bredare än boxen dvs utstickande på sidorna, blir alltför störande i längden - oavsett takbox på eller ej. Ljudet kommer ju typiskt vid främre lastbäraren, nära B-stolpen = förarens öra. Men visst - alla stör sig inte på det. (Baserat på mina körningar t/r Göteborg-Hemavan 2-3 ggr per år de senaste 20 åren). Skillnaden i förbrukning lär ju vara marginell, så det bortser jag personligen från.

Agree to disagree. Själv tycker jag vindbruset man får med ett fyrkantsräcke, som gärna är bredare än boxen dvs utstickande på sidorna, blir alltför störande i längden - oavsett takbox på eller ej. Ljudet kommer ju typiskt vid främre lastbäraren, nära B-stolpen = förarens öra. Men visst - alla stör sig inte på det. (Baserat på mina körningar t/r Göteborg-Hemavan 2-3 ggr per år de senaste 20 åren). Skillnaden i förbrukning lär ju vara marginell, så det bortser jag personligen från.

Jag böjer mig för erfarenheten men tänker att det kanske är utsticket i sig (om det finns eller inte) som gör mest skillnad? Och sådant finns ju även på strömlinjeformade räcken (och vice versa fyrkant-räcken utan utstick). De billiga nuförtiden är ju dessutom ofta ovala i profil och inte fyrkantiga. Prisskillnaden upp till ett riktigt "aero"-räcke är ju markant.
Men som sagt, din erfarenhet talar och jag tycker absolut att ljudnivå är viktig. Min gamla packline är t ex mycket tystare än många moderna ABS-lådor till femsiffriga priser.

Köp ett par begangade lastbågar på Blocket och sen hyr du box privat när du ska åka. Brukar gå på ett par hundra för en vecka. Lätt värt det om du inte har plats hemma för en egen box :)

Twistboxes kan vara ett alternativ. Taxbox som går att rulla ihop.
Har själv funderat på att köpa en men Thule boxen får plats i extra lägenhetens förråd.

Tillbaka
Topp