Hjälp Marker bindningar

Propipe

Ny medlem
Hjälp Marker bindningar

Jag ger upp och erkänner mig besegrad!
Jag har försökt lista ut hur jag flyttar det främre fästet på mina Marker bindningar men lyckas inte.
Köpte skidorna (Völkl Racetiger) på blocket tidigare idag men får f#n inte till det.

Är det någon här som kan berätta för mig hur jag flyttar det främre fästet?

Tack på förhand!

- Johannes

Hjälp Marker bindningar
Völkl/Marker har så många olika kombinationer av rails och bindningar att det är fullkomligt omöjligt att ha koll på alla.

En ledtråd skulle kunna vara vad det är för skidmodell (Völkl har hundratals modeller som heter Racetiger) och vad bindningen heter. Har du koll på vilket år skidan är ifrån skulle det underlätta ytterligare.

På vissa bindningar flyttas tå- och häldelen samtidigt, kan det vara så på dina skidor? Sitter det någon lucka över mittdelen av bindningen som du plockat bort?

/MM

Hjälp Marker bindningar

Hej MM.

Det är Völkl Racetiger RC, orange/vita, 175 cm, radie 17,1 m, 99/69,117, årsmodell 2013. det är den info jag har.
Trodde också det skulle vara någon lucka/lock men om det har varit det tidigare är den nu borta.
Det ser dock ut som att det bara är ett lock som är borta i så fall.
Det verkar inte vara någon spärr på sidan som man viker ut och sen skruvar på ett hjul (där locket borde sitta) och att det flyttar båda bindningarna samtidigt som jag sett några har.
Hoppas du förstår hur jag menar.

Försökte hitta bindningarna på Markers hemsida men gick bet.
Står bara Motion på dom, ingen annan benämning. [url=https://www.freeride.se/photo/view.php?id=138679]

Hjälp Marker bindningar
Hur ser det ut om du drar upp skruven i mitten, mellan häl och tå? Många bindningar drar man bara upp den, skjuter bindningen och skruvar ner igen i nytt hål.
Mvh

Hjälp Marker bindningar
sh1ft sa:
Hur ser det ut om du drar upp skruven i mitten, mellan häl och tå? Många bindningar drar man bara upp den, skjuter bindningen och skruvar ner igen i nytt hål.
Mvh
Det ser ut so. Att det är en skruv ner i skidan. Det är inga "in- eller utgångar" från hålet där skruven sitter.
Försöker hitta något "clip" eller liknande att lyfta/lossa på men hittar inget.

- J

Hjälp Marker bindningar
Ta en titt på skidor och bindning här https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/volkl/racetiger-rc-psi.html

Tycks definitivt vara något lock/spärr som saknas på bindningarna, märkligt. Jag har tre par Völkl med railsmonterad bindning och alla fungerar olika ... men grunden är att man lyfter på en spärr och kan sedan skjuta tå- och häldel (samtidigt), finns en skala för skostorlek. När man anpassat till rätt storlek lägger man i spärren igen.

Kan du skjuta tå- och häldel som det är nu. Dvs om du trycker båda delarna utåt samtidigt (ingen stor kraft), rör de på sig då?

/MM

Hjälp Marker bindningar
Mountain_Man sa:
Ta en titt på skidor och bindning här https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/volkl/racetiger-rc-psi.html

Tycks definitivt vara något lock/spärr som saknas på bindningarna, märkligt. Jag har tre par Völkl med railsmonterad bindning och alla fungerar olika ... men grunden är att man lyfter på en spärr och kan sedan skjuta tå- och häldel (samtidigt), finns en skala för skostorlek. När man anpassat till rätt storlek lägger man i spärren igen.

Kan du skjuta tå- och häldel som det är nu. Dvs om du trycker båda delarna utåt samtidigt (ingen stor kraft), rör de på sig då?

/MM
Hej igen.
Ja, den ser onekligen lite naken ut i dagsläget.
Som det är nu kan jag ej flytta hur jag än trycker. Har inte hittat någon skala för skostorleksguide heller.

Det ser dock ut som PM det är rätt bindning du hittat. ??
Vet du namnet så kan jag söka på merkels hemsida.
Eller är det Volkl's "platta".
- J

Hjälp Marker bindningar
Här är en annan bild, ser inte ut att vara exakt samma häldel men för övrigt verkar det vara samma infästning på skidan.
171.jpg

Det tycks vara någon form av storleksanvisning alldeles vid tådelen. Tyvärr kan det vara svårt att hitta info om hur bindningen justeras eftersom det med största sannolikhet är en specialare som bara finns till Völkl. Men det borde finnas någon här på FR som har koll!
@MnO ?

Länk till bilden http://www.sport-winter.de/ebay/ski/v2012/171.jpg

/MM

Senast ändrad:
Hjälp Marker bindningar
Hej,
Har du hittat någon spärr eller kanske om du lossar på skruven så att du kan skjuta hela bindningen framåt eller bakåt?
Hade ett par betydligt äldre motionbindningar där man sköt av hela bindningen och sedan kunde man justera avståndet (mha av en skala) mellan tå- och häldel innan man slutligen sköt tillbaka den.

I mina bindningar satt en sprint från sidan i bindningsplattan som man vred ett halvt varv och drog ur.

Senast ändrad:
Hjälp Marker bindningar
Mountain_Man sa:
Här är en annan bild, ser inte ut att vara exakt samma häldel men för övrigt verkar det vara samma infästning på skidan.
http://www.sport-winter.de/ebay/ski/v2012/171.jpg

Det tycks vara någon form av storleksanvisning alldeles vid tådelen. Tyvärr kan det vara svårt att hitta info om hur bindningen justeras eftersom det med största sannolikhet är en specialare som bara finns till Völkl. Men det borde finnas någon här på FR som har koll!
@MnO ?

/MM
Jag har inte koll på just det där systemet, men det brukar ju vara antingen en spärr eller en skruv i mitten som låser både tå- och häldel samtidigt som ni säger. Det ser definitivt ut som att det saknas någon form av skyddsplatta i mitten. Kan det vara någon form av lucka eller hävstångsmekanism som saknas i och med detta? I så fall kanske man ska trycka ner någon sprint eller liknande som inte syns så tydligt. Det är svårt att säga på distans, trots bilder.

Har du testat att skruva bort skruven i mitten? Vad händer då? Då borde det få att flytta hela bindningen på skenan. Ibland behöver man dra bort hela bindningen och välja "hack" i fram och bakkant som grovinställning och sen fininställer man förspänningen på en skruv på bakdelen. Men som MM säger så finns det tusen varianter.

Senast ändrad:
Hjälp Marker bindningar
Hmm ... skidorna ser helt oanvända ut ... kan det vara så att den som monterat bindningarna helt enkelt missat alla delar som ska med, kanske ligger kvar i bindningskartongen? Jag föreslår att du hör med säljaren! :-)

/MM

Hjälp Marker bindningar
gissar att tådel-häldel sitter ihop med en lång plastdel som har hack i sig som man fäster i både häl och tådel efter mm mått på pjäxan. så testa att göra följande:
1.skruva ur skruven helt
2.dra av hål-tåddel (dessa bör troligtvis sitta fast i plastdelen)
3. vänd på hela paketet och "dra" loss både tå+häl del
4. sätt in "hacken" på hål+tådel efter mm måttet på pjäxan
5.slida på heladelen på rälsen och skruva sedan fast skruven

brukar vara denna lösning på racetiger skidorna. (kan även vara så att det sitter en låsningemekanism bakom häldelen som behöver vridas ett halvt varv. denna del bör svara av metall och synas att de finns ett hänglås.)

hoppas det var till någon hjälp

Hjälp Marker bindningar
Mountain_Man sa:
Hmm ... skidorna ser helt oanvända ut ... kan det vara så att den som monterat bindningarna helt enkelt missat alla delar som ska med, kanske ligger kvar i bindningskartongen? Jag föreslår att du hör med säljaren! :-)

/MM
He igen.

Har kollat med säljaren och det har alltid varit så uppger han. Skidorna är 3 år och har 7-8 dagar i backen.
Tack för alla tips.

- J

Hjälp Marker bindningar
RWD sa:
Nåt sånt här kanske?

TACK FÖR TIPSEN!!!

Ska kollas direkt när jag kommer hem.
Jag kommer inte ihåg att jag sett någon sprint men kanske centrumskruven (den utan lock) kanske låser hela raden? Ska kolla ta bort den och sedan försiktigt knacka och se om skenan lossnar.

- J

Hjälp Marker bindningar
Nilber sa:
gissar att tådel-häldel sitter ihop med en lång plastdel som har hack i sig som man fäster i både häl och tådel efter mm mått på pjäxan. så testa att göra följande:
1.skruva ur skruven helt
2.dra av hål-tåddel (dessa bör troligtvis sitta fast i plastdelen)
3. vänd på hela paketet och "dra" loss både tå+häl del
4. sätt in "hacken" på hål+tådel efter mm måttet på pjäxan
5.slida på heladelen på rälsen och skruva sedan fast skruven

brukar vara denna lösning på racetiger skidorna. (kan även vara så att det sitter en låsningemekanism bakom häldelen som behöver vridas ett halvt varv. denna del bör svara av metall och synas att de finns ett hänglås.)

hoppas det var till någon hjälp
Hej och tack så mycket för tipsen!

Ska kollas direkt när jag kommer hem. Har inte sett någon skruv i bakkant förutom DIN-inställningarna och finjusteringen på bindningen men jag misstänker att centrumskruven kanske låser hela sidan precis som du säger.

Tack än en gång!

Jag återkommer när jag testat.

- J

Hjälp Marker bindningar
Mountain_Man sa:
http://www.sport-winter.de/ebay/ski/v2012/171.jpg

@MnO ?

/MM
Ser onekligen väldigt lik ut!

Säljaren har aldrig haft någon täckplatta. Om det är fallet eller inte vet jag ju inte men det känns som att det saknas nånting. Kanske mest estetiskt och inget med funktionen att göra.

- J

Hjälp Marker bindningar
Mountain_Man sa:
Då måste det vara en sån här ...

http://www.twinsport.cz/userfiles/fotografie/normal/2015_12_03_1340.jpg

... frågan är dom det bara är en liten täckplatta eller om den har någon form av funktion. Misstänker att säljaren inte visste hur man justerar bindningen.

För övrigt riktigt fina skidor! :-)

Länk till bilden http://www.twinsport.cz/userfiles/fotografie/normal/2015_12_03_1340.jpg

/MM
PERFECT MATCH!!! :D

Stämmer, han har låtit proffs göra det i Åre när han varit där.

Återkommer ikväll när jag testat att söäppa på skruven under silverlocket (din bild).

- J

Hjälp Marker bindningar

Hej igen.
Det visade sig vara relativt smidigt.
Släppte på skruven och drog bak hela skenen. Sen fanns det sultal undertill.
Ingen uthyrningsbindning direkt men men... :)
Konstigt med bara en skruv som fäster bindningen i skidan (framåt/bakåt). I sidled är det desto mer stöd.

Tack alla för ert engagemang!

- Johannes

Hjälp Marker bindningar
Hej,

Jag har en hoppar in här lite med en fråga som gäller en bindning med samma funktion som denna. Jag fick med ett par nya Marker MX12 när jag köpte ett par beg. skidor men tyvärr utan "skenor"... på bilderna ovan ser min bindning lika dan ut både i infästningen o inunder. Min fråga är om någon vet var man ev kan få tag på ett par skenor? Jag tycker det känns trist att behöva slänga ett par oanvända bindingar.

/a

Hjälp Marker bindningar

@Propipe
Snyggt jobbat ... beklagar att jag förvirrade mer än jag bidrog till lösningen. ;-)

@Q105
Tyvärr är i stort sett alla skenor (rails) du hittar på skidorna en integrerad del av skidan och kan inte monteras separat. Så ett par bindningar anpassade till ett visst monteringssystem blir i princip oanvändbara om man inte har en skida som passar ...

/MM

Tillbaka
Topp