Hjälp! Måste hitta skidor till vinter!

• Trådstartare Trådstartare Allemaaan
  • Start datum Start datum
A

Allemaaan

Guest
Tjena, skulle vara evigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig lite att hitta rätt i den stora skiddjungeln. Skulle behöva ett par nya skidor till i vinter, här är min åkstil osv:

Är 180cm lång och väger runt 58-62kg och åker mest offpist och puder i mån av att det finns, kör lite i pisten också, Åker inge park så behöver inga sådanna specifikationer på skidorna. Är väl en medelgod åkare men tar mig ner för alla backar och jag har en max budget på typ 5000kr fast gärna inte över 4000 om det absolut inte måste/finns några alternativ...

Frågor så ställ!

/Alex

Senast ändrad:
Alex08boo sa:
Tjena, skulle vara evigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig lite att hitta rätt i den stora skiddjungeln. Skulle behöva ett par nya skidor till i vinter, här är min åkstil osv:

Är 180cm lång och väger runt 58-62kg och åker mest offpist och puder i mån av att det finns, kör lite i pisten också, Åker inge park så behöver inga sådanna specifikationer på skidorna. Är väl en medelgod åkare men tar mig ner för alla backar och jag har en max budget på typ 5000kr fast gärna inte över 4000 om det absolut inte måste/finns några alternativ...

Frågor så ställ!

/Alex
Vet du var sökfunktionen finns?

Tjo!

En till fråga dock. Pratar vi åkning mest i Sverige eller i andra lite mer "fluffiga" länder!?

/G

"Det är du som skall sätta gränsen för hur långt din skidåkning utvecklas, inte skidan". Bra citat, kommer inte ihåg varifrån dock. Köp begagnat, ofta mycket bra grejer för mindre pengar än nytt.

okej, hur är det salomon lord då? dom var grymt snygga och låter som dom passar in på mig perfekt, läst bra recensioner och finns billiga på sport-conrad. Hur är det med bindningar till dom i så fall och räcker 177 cm längd till mig? eller blir dom för korta?. Obs jag växer kanske lite till...

The_teo sa:
Czar kanske? vad går dom lös på?
dom såg ap najsa ut!, men priset med bindningar blev ju kalas dyrt typ 7000 på skidbutiken.com

shit vad svårt det är och finna bra skidor... tack alla för hjälp hitills men kom med ännu mer tips!, som sagt helst under 5000 ännu mer hellre under 4000 men max 5000!

gör som Powdapowa säger. köp begagnat så får man oftas mycket skida till en liten peng. och är du inne på ett par K2 seth så kan jag inget annat är att rekomendera dem

begagnat är helt klart bästa sättet att hitta den typ av skida du vill ha till det pris du vill ha. tänk på att du väger lätt, håll dig undan de styvare skidorna.

Senast ändrad:
Jag har ett par Dynastar legend mythic rider till salu. Mycket skida för pengarna och en skida som funkar bra både i pist- och offpist. Förra årets modell 184 cm. Leta bland annonserna så ser du bild om du är intresserad. Dom finns på Skifix i Boden om du nu råkar bo i närheten.

Headplant999 sa:
Alex08boo sa:
okej, hur är det salomon lord då? dom var grymt snygga och låter som dom passar in på mig perfekt, läst bra recensioner och finns billiga på sport-conrad. Hur är det med bindningar till dom i så fall och räcker 177 cm längd till mig? eller blir dom för korta?. Obs jag växer kanske lite till...
Åka skidors recension på dem:
http://www.akaskidor.se/skidtest/2009/freeride/article345309.ece
finns det ett jävla skidtest i hela världen man inte ska förlita sig till är det väl åka skidors. minimal testpanel, testar bara en enda längd per modell, etc, etc.

skräp, som tidningen i övrigt.

Lee-nus sa:
Headplant999 sa:
Alex08boo sa:
finns det ett jävla skidtest i hela världen man inte ska förlita sig till är det väl åka skidors. minimal testpanel, testar bara en enda längd per modell, etc, etc.

lika skräp som recension biten på freeride, alla lovordar ju det dom själva har utan referenser till annat :D

edit: för det mesta

edit2: Dom du länkade till Scratch BC WRS har jag ett par i 178 (lika långa som mig) och dom har jag som offpist skidor samt körde lite park med dom i början, tycker dom är riktigt roliga i skogen, dyker inte så lätt som mina kortare och smalare skidor.

Har inte kört så mycket annat brett, men dom funkade för mig under en säsong i Åre samt 2 resor till Mayrhofen där det blivit en del offpist/pist.

I pisten så känns det som svängradien samt hårdheten gör att man måste ha en jäkla massa fart för att dom ska vara roliga att carva med... Sen att mina är sönder railade gör ju att det behövs lite slask eller nysnö för att få grepp :P

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
Headplant999 sa:
Alex08boo sa:

Lugn nu, det är säkert som du säger att de inte är det ultimata testet, men det är ju i alla fall ett test. Förhoppningsvis får han nån glädje av det=)

Ha det gött

Headplant999 sa:
Lee-nus sa:
Headplant999 sa:

Lugn nu, det är säkert som du säger att de inte är det ultimata testet, men det är ju i alla fall ett test. Förhoppningsvis får han nån glädje av det=)

Ha det gött
haha, lugn och fin. :)
det brinner ett starkt hat till åka skidor inom mig. don't get me started... :)

Lee-nus sa:
Headplant999 sa:
Lee-nus sa:

Ha det gött
haha, lugn och fin. :)
det brinner ett starkt hat till åka skidor inom mig. don't get me started... :)
Haha bra det=) Haha på så vis, då släpper vi det;)

scott p3, funkar dom bra i offpisten trots att dom är jibbskidor, mycket bra pris på alpint, snälla svara... tack har inte mycket pengar måste ha nått billigt kom med fler förslag tack!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp