Hjälp me redigering m.m,

• Trådstartare Trådstartare johno
  • Start datum Start datum
J

johno

Guest
Hjälp me redigering m.m,
tjaa,
ja tänkte göra en skidfilm som ett skolproject, jag har aldrig gjort någon förut så ja skulle behäva lite guide hur man klipper m.m

Eftersom det är ett skolproject måste den vara hyfsat bra, eller serös:P, ca 5- 10 min lång.

Jag har redan fått lite hjälp av brosan, han e ganska fly på det....men det kan utvecklas lite mer o det är skönt att ha flera åsikter.

t.ex. - vilket program som är bäst att använda till redigeringen?
- hur mycket film man borde ha innan man ska börja klippa m.m
- effekter t.ex slowmotion, upprepade sekvenser m.m

tack på för hand/jonte

Hjälp me redigering m.m,
smaken är som baken.
alla har inte lika favvo program.
själv har jag sony vegas 6.0 och tycker det funkar utmärkt.
sen är det ju bra att du har ganksa mycket klipp om den nu ska bli 5-10 min.

Hjälp me redigering m.m,
eftersom du verkar lite som en nybörjare inom ämnet skulle jag rekomendera SONY Vegas, ett mycket lätt program med hyffasade effekter osv :) själv klipper jag i det för jag är van vid det och känner inget behov av ett svårare program med bättre egenskaper, men annars finns ju Final Cut (mac), movie maker, adobe premiere osv =) till effekter kan man ju också använda Adobe After Effects men det är ett svårt program att lära sig enligt mig själv.

Lycka till med filmen och lägg ut den då den är klar så man får kika! Peace =)

Hjälp me redigering m.m,
Jag vet inte riktigt men vi har ju en redigerings tråd, fast denna fråga kanske är annorlunda ;)?

Hjälp me redigering m.m,
1. vegas duger, men har hört att adobe premiere är rätt mycket bättre
2. filma så mycket du bara kan, brukar oftast sluta med att många klipp inte duger
3. beror på vilket program du ska redigera i

om du inte är särskillt bra på redigering, så får du nog fråga en annan

Hjälp me redigering m.m,
redrum sa:
1. vegas duger, men har hört att adobe premiere är rätt mycket bättre
Ja Premiere ær mkt bættre men också mkt svårare att sætta sig in i.
Vegas ær lite mer dra-och-slæpp varianten så funkar bra.
Men ær du helt nybørjare så børja med Windows Movie Maker, inte det mest avancerade programet men i gengæld enkelt och gratis...

Hjälp me redigering m.m,
okej, niiice, många bra svar:D.....tack för hjälpen, lägger ut den när den är klar

simma lungt!

Hjälp me redigering m.m,
Tips; de flesta program finns som 30 dagars prova på-version. På en månad hinner man bekanta sig med programmet och känna vilket som passar bäst.

Oavsett program rekommenderas största möjliga skärm.

Hjälp me redigering m.m,
Filma så mycket det bara går, det blir oftast mycket bättre resultat om man har många klipp att välja på. Jag använder mig av sony vegas och det funkar riktigt bra förutom att min dator är så jäkla seeg ;p.

försök att använda dig av en dv kamera, då det är sjukt jobbigt att få in klippen i datorn och formatera om dem om du använder dig av en dvd kamera. Jag vet inte riktigt hur det är med kameror som har hårdisk, men har hört från en del att klippen kan försvinna om man tappar kameran i backen.

Hjälp me redigering m.m,
Tänk på att göra den clean och inte massa övergångar där te.x stjärnor tonas in och liknande.
Du kan aldrig få för lite klipp om man säger så.. en 5-10min film krävs en del klipp för också. Sen tänk på att filma mång olika vinklar och liknande. är man inte så bra på att redigera får man ta igen det på filmingen, om du låter mormor filma kan jag lova att filme blir sämmre. Om du nu förstås inte har någon super mormor men det tror jag inte.

Tillbaka
Topp