Hjälp med bindingsbyte

simonbager

Medlem
Hjälp med bindingsbyte
Hallå freeridefolket. Har en fundering/problem. Det är så här: Jag har ett par k2 hellbent 2010/2011 med marker griffon schizo och i skruvhålen sitter så kallade inserts. Och nu är det så att jag hemskt gärna skulle vilja köpa och sätta dit ett par marker duke istället. då undrar jag om detta är möjligt och i så fall hur går jag tillväga? (dessutom är hälplattan på ena skidan pajj och måste bytas, om någon har något vettigt att säga om byte av den så gör gärna det)

Tacksam för all hjälp!

Senast ändrad:
Hjälp med bindingsbyte
Jag antar att du frågar för att kunna spara dina inserts? Vilket verkar helt onödigt om du inte hade tänkt flytta bindningen mellan olika skidor. Om inte är det ju bara att flytta monteringspunkten framåt eller bakåt borra och montera. :)

Men om jag inte är helt ute och cyklar så delar Duke och Griffon bara de främre hålen på tådelen. De bakre sitter så pass långt ifrån varandra att du skulle kunna montera nya inserts för de bakre hålen på Duken. När det gäller häldelen så måste du kontrollera att de nya hålen kommer tillräckligt långt ifrån de gamla, minst en håldiameter mellan, för mallen för duke och griffon skiljer sig lite åt.

Så kolla här, skriv ut duke-mallen, tänk på att skriva ut den i rätt format 11"-nånting, skruva bort dina griffon och jämför det hålmönster du har på skidan med mallen du skrivit ut. Tänk också på att kontrollera för rätt sullängd. Ser du att du har minst en håldiameter till godo är det ju bara att köra på annars får du ju flytta monteringspunkten - som sagt.

Men säkrast är nog att du lämnar in dom till någon som kan. :)

Edit: Såg att det var schizo du hade. Då vet jag inte hur hålmönstren korrelerar. Men flytta monteringspunkten fungerar ju alltid.

Senast ändrad:
Hjälp med bindingsbyte
För att på tag på reservdelar så kontaktar du din närmsta marker distributör, den nya montering görs på samma sätt vanligt. Skruva ut insertsen ut skidan, borra nya hål och skruva dit dem igen.

Bör tilläggas att jag inte har någon erfarenhet av inserts men kan inte tänka mig att det skulle vara på något annat sätt, rätta mig gärna om jag har fel.

Hjälp med bindingsbyte
insertsen är inget jag behöver.. bara det att det hade varit fint att ha kvar bindningen på samma punkt på skidan. Men det kanske går även om jag flyttar monteringspunkten? på någe vis.. :)
Ska kika på mallar o det!
Tackar för hjälpen! blir lätt virrig av allt materialtjafs man måste hålla på med... :)

Blidee: kanske tar o köper mig dina bindningar då;) om dom är kvar. skickar ett pm

Hjälp med bindingsbyte
Tjena Simon, montera om bindningar kostar skit och ingenting att lämna in. Jag rekommenderar Åre Skidsport, de vet var de pysslar med. Är du på Skistar i vinter?

Hjälp med bindingsbyte
Tjenare Ingo! Hur menar du nu? :) Nää inge skistar för mig.. Får se vad jag hittar på, du lär nog hitta mig i backen iaf:) Själv då?

Hjälp med bindingsbyte
Bergbanan vetu. Jag är en fegis och låter gärna andra montera mina bindningar, dock inte vilka tattare som helst utan de som kan. Att lämna bort jobbet är dessutom så pass billigt att jag tycker det är värt slanten. Jag hade gärna lärt mig göra det själv men då ska man ju ha ett par gamla skitplankor att provmontera på.

Hjälp med bindingsbyte
Fan va trevligt! Då kommer jag och åker! Jo det är klart:) hade tänkt lämna in dom ändå! Har ju inte dom rätta verktygen hemma heller.. hur är dom på äventyrsbutiken då? om dom ens har någon verkstad?

Tillbaka
Topp