hjälp med freeride skida till tjej!?

najni

Ny medlem
Jag har tittat runt här i forumet, i skiddatabasen och hört lite i sportaffär men behöver mer hjälp och tips på vilka skidor jag ska titta på så vänder mig till er.

Jag ska ner och göra min första säsong i alperna, verbier. Jag har ett par pistskidor, salomon x-wing x9 längd 166, så tänker köpa ett par rena offpist skidor.

Jag åker bra i pisten, åker mest i röda och svarta. Har åkt en vecka varje år sen liten, var nere i alperna en månad förra säsongen.
Men är helt nybörjare i offpisten.

Jag är tjej, 180 cm lång, väger 76 kg

Tidigare tips jag fått är att de ska vara minst lika långa som mig, mer än 80 mm i midjan och inte för hårda.

Vad säger du?

skulle vara jättebra om tjejer ville tipsa, men ni andra är såklart jättevälkomna med.

Lättare att ge tips om man får veta vart de skall användas och så. Ska du tura med dom? Vad prioriteras, mjuk snö eller varierade förhållanden, pist?
Salomon Czar 182 kan vara ngt för dig om du ska ha en skida som går bra i mjukare före och sämre i pist medan Head Mojo 94 180 kan vara ngt om du vill ha ngt som inte funkar fullt så grymmt i det mjuka men klarar av pisten mkt bra.

Testa lite olika skidor om du kan. Största risken är väl att du köper för små, som bara är svårt och jobbigt utanför pisten, eftersom du är stor för att vara tjej. Lika stor som de flesta killar så kolla de andra trådarna oxå. Finns inget som säger att du inte kan åka på samma skidor som diskuteras där.

Tycker du ska satsa på en midja runt 100mm eller mer och ta rejält med längd om du inte är ute efter rena jibb-egenskaper. Du är ungefär lika tung som mig och jag kör på 188-194 långa skidor så det kan nog vara lagom för dig oxå, lite beroende på skida förstås.

Verbier är ju rätt stort så om jag varit du hade jag skaffat en allsidig offpist skida som pallar alla sorters före, har bra flyt och stabilitet och dessutom funkar OK i pist. Det är nämligen det enda paret du kommer behöva.

Några som är värda att testa: Dynastar Legend Pro, Nordica Blower, Völkl Gotama, Line Prophete 100. Det finns många fler såklart.

Snowgod sa:
Verbier är ju rätt stort så om jag varit du hade jag skaffat en allsidig offpist skida som pallar alla sorters före, har bra flyt och stabilitet och dessutom funkar OK i pist. Det är nämligen det enda paret du kommer behöva.
Det låter som en bra beskrivning på vad jag är ute efter.

Stämmer att jag inte är så liten, så ska passa mig för att få för små skidor. Jibbar gör jag inte så får bli långa då. Känns som de blir riktigt stora men har förstått att ju större desto lättar (i viss mån såklart) utanför pisten.
Rätt uppfattat?

För att ge mig själv bra förutsättningar att lyckas i offpisten så vill jag ju gärna hitta ett par "lättåkta"

Jo, du hänger med bra i mitt resonemang. Vad som är lättåkt är lite diffust för olika skidor tilltalar olika personer.

Viktigt när man kör stora skidor är att få ner kraften från kroppen till skidan så att lägga mest pengar på ett par perfekta pjäxor är egentligen viktigare. De skidor jag har nämnt finns säkert begagnade till bra pris om du känner att du behöver omvärdera din budget.
Se bara till att provköra ordentligt.

Lycka till.

Utan att ha några specifika modeller att rekommendera så tycker jag verkligen du ska tänka stort när du letar puderlagg för en säsong i Verbier. Jag tror att breda skidor är det absolut enklaste sättet att utvecklas snabbt på. Med breda skidor menar jag minst 110mm, gärna en bit större än så. Med din storlek borde du kunna dra nytta av många av de andra trådarna här på FR där grabbarna avhandlar samma fråga. Tror inte att dina krav skiljer sig särskilt mycket från en kille med liknande bakgrund och erfarenhet. Jag är själv några kg lättare än du och tycker skidåkningen är som allra roligast när man har ett par rejält tilltagna plank under fötterna. Snowgod gör även en viktig iakttagelse när det gäller vad du har på fötterna, det jag tror blir absolut mest avgörande för hur mycket du får ut av din åkning är att pjäxorna sitter bra. Har ju ingen aning vad du har för pjäxor nu men det brukar vara rätt vanligt att man uppgraderar när man ska åka så mycket som en hel säsong. Surefoot i Verbier är en bra pjäxbutik som du kan undersöka på plats om behovet finns. Räkna dock med att det blir dyrt, kan hamna uppåt 7 000 kr men min personliga mening är ändå att det är värt varenda öre. Snåla hellre lite på skidorna, kolla begagnat och billiga nätbutiker. Skidor är något som slits och går sönder, pjäxorna kan du säkert ha en säsong till om du har tur. Lycka till!

pjäxor har jag ett par rossignol som jag provade ut ordentligt inför förra säsongen och trivs mycket bra med dom. Så tror nog det ska gå bra.

Klarar man , jag som inte kör så aggresivt, av ett par 110 mm i pisten? Måste ju ändå vara OK att ha i pisten med.

Får göra så att jag på plats (en vecka kvar =) ) försöker få till att prova mig fram. Brukar de ha testskidor i affärerna?

Tittar runt här i forumen ja, har upptäckt att jag, i de flesta fallen, är för stor för tjej skidor.

kom på precis att nästa sak, när jag väl hittat skidor är bindningar.
Här är jag väldigt ovetande. Hur stor roll spelar dom?

Ett alternativ är att kolla runt lite, kanske redan nu på förhand, vilka skidor de andra säsongarna åker på och om du skulle kunna få testa deras skidor. Det finns garanterat några prylgalna killar som har en del coola skidor som du förhoppningsvis kan få provåka för en öl på Puben... Troligtvis har de ungefär samma pjäxlängd som dig och de flesta bindningar går ju att justera någon centimeter. Jag tror jag kommer ner med ett par DPS Lotus 120 dagarna innan jul om du fortfarande inte har hittat något och vill prova lite spacade grejer...

Tyvärr är det ju ganska många tjejer som åker runt på 170cm långa 85-90mm's "offpistskidor" och visst funkar det bra med tanke på hur lätta de oftast är, men de går ju minst sagt miste om en del...

Angående bindningar så är det mest en fråga om prioritering och hur hårt man kör. Vill du lägga ner lite mer pengar på en ordentlig bindning med mer metall som håller några säsonger, eller vill du mest spara pengar och är beredd att köpa lite sämre kvalité?

Om du inte har en aggressiv åkstil och inte vill lägga ner kulor på "finare" bindningar fungerar en vanlig 12-dinare bra, t.ex. Salomon STH12 eller Look PX12/Rossignol 120.
Om du åker hårdare alt. vill ha en "bättre" bindning rekommenderas Salomon STH14 Driver eller Look PX15.

Jag tycker inte att du ska vara för rädd för att skaffa ett par lite större skidor, även om de kanske är lite knepigare i början. Om du ändå ska vara där hela säsongen är det bättre att ha ett par skidor som du kan utvecklas på istället för ett par som är hyffsat lätta i början men blir tråkiga efter en månad...

Jag är 175 och 65kg, och mina första "riktiga" skidor var ett par Gotama, 183 långa & 105 i midja... och jag älskade dem från första stund! De är lättåkta, både i pist & i hur mycket snö som helst, inte för hårda och svårsvänga, och inte för mjuka och sladdriga. Som nybörjarskida för någon som har åkt ganska mycket pist innan tyckte jag den var perfekt! Självklart har de flesta märken liknande modeller, så vill du ha ett billigt alternativ är det väl bara att hålla utkik efter något begagnat, om du vill vänta tills du kommer ner så brukar skiduthyrningar sälja gamla modeller ganska billigt åxå.

Lycka till!!

Bra tips av Carled att prova kompisars skidor. Man kan ju alltid snacka lite med skidhandlarna om vad man får testa och de har såkert nåt bättre begagnat oxå.

Satsa på rejäla bindningar med så lite plast som möjligt. Ska du inte gå på tur så tycker jag Look PX 15 är skitbra. Mina har aldrig krånglat och de har blivit utsatta för brutal misshandel oändligt många gånger... Ska man bara på nån tur lånar man prylar till det då.

Alla breda skidor behöver inte köras aggressivt. Många känns ganska lugna och trygga, rent av sävliga som en stor vräkig Jeep ungefär. Du beöver mest bry dig om vilka som känns sköna.

110 mm är inga problem alls i pisten, det skiljer ju sig en del från skida till skida men bredden i sig är inget som kommer hålla dig tillbaka. mlleCaesers exempel (gotama 183) är ju tex ett par 105 mm breda skidor som man kan carva pist med hela dagarna om man vill. Nu vill man ju inte det så köp något större och mer offpistorienterat, men poängen kvarstår. Jag är som sagt inte helt uppdaterad vad gäller vad som är nytt och flashigt men de sista åren har det ju kommit massa spännande skidor med rocker, omvänt spann, ingen eller omvänd skärning osv, varför inte testa något nytt? Hur långa pjäxor har du najni? Tjejer brukar ha ganska små fötter, jag är lite tveksam till hur mycket skidor du verkligen kan byta med polarna. Sist var jag så vitt jag vet den ende som kunde och fick hålla mig till att byta skidor med tjejerna i byn.. Om du dessutom går från pistskida till fatski så kan det vara svårt att anpassa sig och verkligen få ut något av ditt skidtest på bara en-två dagar, så se i så fall till att få låna något under kanske en veckas tid och glöm inte att testa skidan i sitt rätta element, dvs när det har snöat rejält. Kanske blir svårt.

Mitt högst personliga tips (som jag säkert får skit för på ett forum som detta) är att hitta ett par skidor som är stora, breda och om du inte är gjord av pengar, ganska billiga. Köp dem och lär känna skidorna i sin rätta miljö, är du inte nöjd efter en månad, sälj och köp nya. Jag har aldrig provåkt ett par skidor som jag har köpt, brukar gå mest på känsla och det har funkat för mig. Om man hänger för mycket på freeride så kan man lätt göra misstaget att tro att skidåkning är en materialsport..

z_Line-Pandora-2008-TH.jpg

Tack för alla svar!

Mina pjäxor är med linjal mätt 30 cm i "yttersulan" den man sätter ner i bindningen. (hittade inte ordentligt mått någonstans)

Ja det med att teståka känns lite lurigt eftersom jag antagligen kommer tycka att det känns konstigt och om jag ska satsa på ett par offpist skidor så bör dom ju testas i ordentligt offpist.

Jag åker ner nu på söndag och tänker att jag går och snackar med de i sportaffärerna där också vad de kan tipsa mig om.

Men känns som ni alla är överens om att jag borde köpa ordentligt breda skidor för att få ut så mycket som möjligt. Men att det antagligen kommer vara lite svårt för mig att åka på dem till en början.

300mm alltså... Du kommer inte kunna testa allas skidor, men de mindre killarnas bör du kunna testa, om de har justerbara bindningar dvs. Jag har 305 i sullängd så om du vill testa bland det sjukaste man kan åka på offpist är det bara att säga till. Måste bara börja jaga flygstol så man kommer ner också...

Du skall inte köpa ordentligt breda skidor för att få bästa möjliga flyt i puder, men det är ju dumt att titta på allmountainskidor för tjejer på typ 85-90mm... Lite mjukare/beskedligare "vanliga" offpistskidor runt 105-110 tror jag kan vara €€€€! (är det FR-varianten av TGR's $$$?)

/C

Köp ett par begagnade vanliga lagg, ex seth vicious och sen så investerar du i ett par riktigt bra pjäxor som du tillpassar hos en bootfitter på plats på ort. Det kommer gå på ca 4000-7000 och det är sjukt värt varje öre.

Du bör kunna hitta ett par normalt slitna lagg i den kategorin för sisådär 2500 med bindning. Det behöver inte vara tiptop skick på grejerna kommer du märka, för när man kör offpist är skidor förbrukningsvara. Kolla efter skidor med kanske lite slitet belag och grafik på ovansidan, men med intakta stålkanter och sidoväggar. Belag är lätt att laga, stålkanter och delamineringar är värre.

När du satt en halv säsong på dessa lagg kan du börja se dig om efter andra, om du inte tyckar att dom funkar klockrent såklart. Det är ju lite svårt att börja provåka massa skidor direkt i början när man inte vet vad man letar efter.

Och du ska ha ett par relativt mjuka skidor. Då du enligt egen utsago inte kör så agressivt. Dvs inga legend pros eller liknande som någon föreslog tidigare. Det finns en hel del skidor som är relativt mjuka i längsled, men ändå med bra vridstyvhet. Detta gör att skidorna blir lättåkta i varierande snö, men du kan ändå lägga ett skär med dom i pisten. Tror jag kommer passa dig. K2 seth är ett exempel på dessa, men det finns andra också.

Lycka till!!

Senast ändrad:
hej!

skoj med verpan, blir allt lite avundsjuk på dig...

tänkte bara säga att jag håller inte med föregående skribent om seth, jag har ett par 185 långa som jag kör telis på. de är skitkul offpist men helt förjävliga i pist för de har nån slags uppochnervänd sandwich-konstruktion som gör att de är ganska tuffa att få på kant, även med starka tjej-lår.

skulle då snarare rekommendera nordica blower eller enforcer (jag kör på enforcer, kortaste blower var lite för lång för mig som är 171 cm) som är en bra all-aroundskida som man kan surfa på i pudret men som ändå funkar bra i pist. de är också lite mjukare och med kortare radie än t.ex völkl gotama och vissa andra lagg som har rekommenderats i tråden.

lycka till och ha kanonkul!

karin

Det var längesedan jag läste ett sånt bra och vettigt tips på FR som FF just gav. Bara att tacka och ta emot Najni. Kanske lät det så bra för att jag råkar hålla med fullständigt men låt så vara. Jag tänker dock hålla mig utanför diskussionen om Seth..

Najni du har rätt i att det kanske kommer kännas lite ovant de första dagarna med skidor med lite större dimensioner men så fort man har blivit lite kompis med prylarna blir allt så mycket lättare.

Det finns gott om trevligt folk i sportaffärerna i Verpan, glöm inte att knalla upp till Evasion i Savoleyres, de vet vad de snackar om och brukar vara ganska prutvänliga. Där finns ofta förra säsongens grejer till bra priser, du kanske får fråga lite snällt bara. Glöm inte FF:s tips då bara, köp inte något nytt och dyrt bara för att någon försäljare lyckas övertyga dig om att det är vad du behöver. Ha en grym säsong där nere!

jag tackar och tar emot!

Känns bra att köpa begagnat eftersom jag som sagt inte vet vad jag letar efter i offpist skidor. Men var hittar jag att köpa begagnat? Är det i sportaffärer lr på nätet?

Teståkte en freeride-skida häromdagen. Salomons Lady som är en bra anspassad damskida. Nu vet jag inte hur lång du är men själv är jag väldigt kort och har därför svårt att åka på herrarnas skidor. Ladyn passade åtminstone mig grymt bra. Bara 85 i midjan men flöt på riktigt bra i pudret och fungerade alldeles utmärkt även i pisten.

Men Sanne har helt rätt i att du bör nog skaffa ett par med bredare midja, över 100 mm. Salomon-skidan blir mer ett mellanting mellan mina carving och rena offpist.

Senast ändrad:
Tycker absolut inte du ska vara rädd för en rejäl midja. Som tjej tycker jag att problemet man oftast upplever är att skidan är för styv och att därför upplevs stum, och tar lång tid att få runt. Är du inte så van vid offpist kan detta göra att man blir lite skraj eftersom det känns som att det tar lång tid innan skidan svarar och kör du i skogen eller i smalare rännor är det skönt att kunna lägga svängen precis där du vill. Det finns massor av modeller att välja mellan men jag hade undvikit skidor som Dynastar Pro XXL då de kräver mycket fart och kraft.

Daniella, du är en knatte även i jämförelse med en hobbit som mig.. ;) Bra med snö redan?

Najni, jag hade tänkt säga Köp&Sälj här på FR men om du redan är nere i Schweiz så kanske det bara blir krångligt. Men det brukar vara lite omsättning på prylar även bland bummarna på plats så håll ögonen öppna. Självklart ska du ta en titt på sport-conrad.com, där finns ju inte allt men det är billigt och väldigt smidigt att köpa och leverera till Verbier, billigare totalpris än till Sverige. Jag gillar Atomic och de är alltid billiga på conrad. Atomic Pimp vet jag en annan knatte till tjej som åker på så de borde absolut kunna funka, kanske de lite längre längderna till dig då. Big Daddy kör jag på, jag är ju mindre än du men har nog åkt lite mer, men det är ett par väldigt lättåkta skidor annars. Försökte hitta Rossignol Scratch Steeze där men den kanske har bytt namn i år? Den tror jag skulle funka bra till dig om du hittar nån billig. Tror de är ca 110 på midjan men de går att svänga rejält med i pisten om man skulle vilja det. Kanske till och med vet en som säljer ett par från förra året i Verbier, kan kolla upp det.

Gamla Scratch Steeze verkar heta S6 i år om jag inte blandat ihop saker och ting. De var inte särskilt billiga på conrad heller.. Men jag ska kolla om min kompis säljer förra årets.

Ja Crusader är säkert en jättebra skida men tråden handlar om att hitta ett par lagg för någon som väger 76 kg och som vill utveckla sin åkning utanför pisten. Jag tror det är en krånglig omväg att börja med smala skidor när det finns gott om fina fetingar att välja på. Det började inte göras feta skidor för att skidåkningen skulle bli svårare utan tvärtom. Kan tilläggas att jag väger 68 kg och jag skulle nog ha svårt att ta mig ner för ett puderåk på ett par Crusaders, antagligen på grund av bristande teknik men det bevisar ju bara min poäng!

Ja nu är jag på plats och fått ordning på saker och ting. Nu har det snöat i ett dygn så verkligen dags att börja leta efter skidor.
tack för all hjälp!
Skulle ni veta någon som säljer en skida här nere i verbier som skulle passa mig så hör gärna av er. +41774637091

Tillbaka
Topp