Hjälp med köp av Puderskidor

ViktorJJ

Ny medlem
Ska köpa nya skidor men kan ej bestämma mig för en modell. Dom jag kollar på är LINE MR POLLARDS OPUS, Salomon Rocker 2 och ATOMIC BENT CHETLER. Jag har försökt att leta info men jag kan inte hitta tillräckligt för att bestämma mig för vilken som passar bäst. Jag har aldrig ägt ett par fatskis vilket gör det hela svårare.

Så det jag undrar är vad skiljer skidorna åt? Jag förstår att alla ovanstående skidor är bra i pudret men vilken är fungerar bäst i pisten? Vilken längd ska jag satsa på?

Jag är 184 lång och väger in på ca 64 kg om det kan vara till någon hjälp. Skulle säga att jag är en medelgod skidåkare som hela tiden strävar efter att bli bättre.

Väldigt tacksam om någon med mer erfarenhet kan hjälpa mig i denna djungel :)

Kan bara tala för Rocker 2 och Bent chetler då jag endast provat dessa 2.

För din vikt hade jag gått på rocker 2 då denna är mjukare med förlåtande vilket troligen passar bättre för din vikt och nuvarande åkskicklighet. Dessutom har väl alla sett filmen där Henke drar på med dem så utvecklingspotential lär det finns och bli över i de skidorna.

Senast ändrad:
Okej då är nog det Bent chetler borta. Vad tror du rent längdmässigt, bör jag ha 184 eller 192 på rocker 2?

Senast ändrad:
184.
192an är sjukt lång, jag har provat 192 och 184 och upplever 184an mycket roligare, rappare, lättåkt och roligare.

Det börjar sakta klarna lite för mig nu. Tackar för svaren. :) Någon som har testat eller äger ett par LINE Mr Pollards Opus och kan uttala sig om dom?

Längden beror på. Jag är 186 och väger 86 kg och tycker 192 nästan känns lite kort i vissa avseenden. Du väger inte så mycket men passa dig för att montera för långt fram om du väljer 184. Om du överväger att, som jag, montera framför bakre strecket hade jag nog någonstans i bakhuvudet funderat på 192 men troligtvis är 184 kanske ett bättre val.

Jag har provat Line mr Polards Opus. Är en ok skida, funkar bra i pisten trots sin bred, dock obefintligt is grepp (om du nu trodde något annat). Hade ok flyt men inte så bra som man skulle kunna tro med tanke på måtten, jag har kört smalare skidor med bättre flyt. Körde den i skogen i någon/några dm puder, upplevde den som hyfsat kvick, men inte som en optimal skogsskida då jag vill ha ännu kvickare skida. Sedan är den lite i bredaste laget då pudret blivit mer likt puckel. Antar att den funkar bra som en skida att växla mellan lite större ytor eller då det är mer snö än några dm i skogen, för att sedan köra lite mjuk pist. Inget som föll mig i smaken.

Själv är jag 183 och väger 72 kg. Åker nog rätt hyfsat, men kör inga storbergs åk i alperna med 10 meters dropps och 45% lutning... åkt hela livet men har ca 30 dagar/år senaste 5 åren. Är 32 och tycker att 95-99% av alla man ser i åre åker skit ;)

Det låter inge vidare med dåligt is grepp, med tanke på att i Sverige så består backarna oftast av just is. Jag förstod självklart att dom inte är optimala på is men jag hade hoppats att dom skulle vara bättre än mina gamla K2 jibbskidor som är helt totalt värdelösa i isiga backar.

Det verkar som att du tyckte dom var hyfsade på allt utan att vara några superskidor som man betalar flera tusen för med andra ord? ;)

Jo ungefär så, hyfsade på allt men sticker ej ut på något. Kan inte säga om isgräppet är sämre än på dina jibbskidor. Är kanske hyfsat grepp för bredden, men det finns skidor med bättre grepp. Men jag skulle ju inte köpa skidor som har upp mot 120 i midjan för dess isgrep...

Magngan sa:
Zentradi sa:
Men jag skulle ju inte köpa skidor som har upp mot 120 i midjan för dess isgrep...
Testa ett par Cash is king från Hendryx. Sjukt isgrepp, bättre än på dom flesta pistskidorna jag kört på.
http://www.hendryxskis.se/index.php/skis/12-cash-is-king
Du kom helt OT där..

Som jag har skrivit förut.. Testa riktiga pistskidor så kan du inte säga så där. En sådan bred skida kan aldrig bli lika snabb kant till kant som en renodlad pistskida...

Hasse_Lindborg sa:
Magngan sa:
Zentradi sa:
Men jag skulle ju inte köpa skidor som har upp mot 120 i midjan för dess isgrep...
Testa ett par Cash is king från Hendryx. Sjukt isgrepp, bättre än på dom flesta pistskidorna jag kört på.
http://www.hendryxskis.se/index.php/skis/12-cash-is-king
Du kom helt OT där..

Som jag har skrivit förut.. Testa riktiga pistskidor så kan du inte säga så där. En sådan bred skida kan aldrig bli lika snabb kant till kant som en renodlad pistskida...
Jag har nog missat att det var kant till kant (kortsväng) som diskuterades (eller jag skrev om). Trodde det var isgrepp på bred skida. Ber om ursäkt för detta.

Så isgreppet har inte med kantningen att göra? Kan nog slipa upp de flesta skidorna så de har ett grymt isgrepp faktiskt. Varför skulle just dina skidor vara bättre på det när det handlar om kanterna?

Har åkt på Hendryx flera gånger och jämfört med renodlade pistskidor så är det inte så mycket att säga...

Och din OT vara att han hade skrivit vilka skidor han ville köpa redan från början..

Senast ändrad:
Kanse att Cash is king har bra isgepp, men de är ju hårda som stryk, skulle inte rekomendera dessa till en kille på 64 kg... Har en känsla att de fallar bort av andra skäl än isgrepp, men vad vet jag :/

Kika på atomic blog med, lillbrorsan till bc. Väger ungefär 77kg och är 176 lång och körde på 185. Det är en riktigt mjuk och lätt skida, jäkligt lätt att få runt i skog om du monterar på team sträcket som ligger -2.5 ungefär. Går att lägga schyssta skär i pisten och blir inte ostabil förräns det går fort och är kockigt. Inte lika puderorienterad. Kul every day skida.

Jag åkte på BC under en vecka och sålde dem för att de var för mjuka för mig. Jag är 180 och väger 84 (lite fetknopp alltså iofs) Sen blev det ett par K2 ObSethed (nya modellen), som är styvare än BC, och jag har aldrig varit så nöjd med en skida. De äter vilken snö som helst och är superroliga och kvicka att svänga med. Du kan hitta 10/11-års modell till vrakpriser. Den räknas väl som en mellanfet skida, men varför ha fetare om du inte åker i midjedjup puder varje dag?

Oj måste tacka för alla svar! Men nu har jag bestämt mig, det blev Rocker 2. Kändes på nåt vis som det säkraste valet och dom verkar riktigt schysta. Fick dom för ett bra pris dessutom.

Nu ska jag skapa mig en egen uppfattning av puderskidor. Återigen tack för hjälpen och hoppas vi ses i snön! :)

Snödjup

Tillbaka
Topp