Hjälp med köp av telislagg!

Är på gång att köpa nya telislagg. Har ett par gamla K2 Off Piste, men de börjar kännas en aning utdaterade i dagsläget...Mina mått är 189/90, fördelningen pist/offpist lär vara typ 80/20 och mina kvaliteter som telisåkare kan ju diskuteras ;-)...en typisk intermediate...skulle var GRYMT glad om man kunde få lite tips om prisvärda nya, fjolårs eller beggade lagg som kan vara lämpliga!

Har fått tips om: Elan Stinger, Salomon X-Scream och Rossignol Bandit X, vilka längder/styvheter är lämpliga?!Alternativ?

MVH Nicke

Kolla upp om du kan få tag på ett par Atomic TM22 (eller 9.22). Har ett par själv och de funkar väldans bra som allround skidor. Skulle tro att ett par i 190 skulle passa dig med tanke på din vikt och längd.

Det finns en nyare modell av TM22:an i år, så ett råd kan ju vara att fråga din skidnasare om de TM22:or som han har är årets modell eller förra årets, är det förra årets så ska du ju helt klart ha ett nedsatt pris på dem...nåväl det var allt från min sida, hoppas att det löser sig.

Jo, enligt vad jag har fått lära mig så "dublerar" Atomic en hel del mellan sina Alpina och telisskidor exempelvis så är TM22 = 9.22, R:EX = TMEX.

Men som Telisåkare så måste man inte (läs: finns ingen anledning) att stirra sig blind på just telisskidor. Det finns en massa så kallade Alpinaskidor som funkar hur bra som helst att åka telis på!

Nu har ju en del fabrikanter börjat att (bråka) med speciella plattor (Tex Atomic) eller hål (Salomon) , och det är ju lite synd.

Men som jag skrev, TM22 eller 9.22 tycker jag är en trevlig skida, det finns ju en massa andra fabrikat och modeller men jag vill inte ge råd på skidor som jag aldrig har testat...men det borde ju finnas en massa andra "knätofsare" ;) som kan rekommendera lagg!

Nåväl, hoppas att det löser sig så ses vi kanske i backarna!

/Anders B

Tja!
Som sagt, stirra dig inte blind på telislagg. Dessa brukar ofta sakna förstärkningar i form av tunna metallplattor för att minska vikt. Satsa på ett par alpina lagg istället och försök hitta en bra storslalomskida med kort radie.
Har själv ett per Völkl P50 som jag är ruggigt nöjd. Går som tåget i alla lägen. Eller så lägger du dig till ett par ross bandit XX. stabil skida som fungerar utmärkt att klämma med i pisten och går framförallt grymmt i offpist.
Lycka till

J

Bandit X lär var den styvaste av dom du räknat upp.

Stinger skulle jag beträkta som en nybörjarskida. Jag körde min första och andra säsong på dessa. ca 150 dagar.

Har nu skaffat mig ett par X-Scream Series som ju blvit en av de mest poppulära telisskidorna. Detta att döma av hur många som åker på dom och inte vad diverse testpatruller säger.

Stinger har nog den rakaste skärningen men är mycket följsam. I knölig offpist tycker jag den är svår att få med. Bantit X har också rakare skärning än X-Scream men är bredare. Å andra sida är ju X-Scream känd för sina fina pistegenskaper och flow i lössnö.

För stora svängar i hög fart skulle jag nog tro att Bandit är den bästa medan X-Scream nog är snabpare runt i trånga och knöliga situationer.

Årets model av Atomic TM 22 är otroligt ful. Koboltblå..guäähhh. Förra årets TM 20 är dock en fin Maseratiröd sak.

Kanske kan Elan Couloir vara ett alternativ också.

Nåja...hoppas di blivit än mer förvirrad nu. Det brulkar jag blir när jag letar ny skidor.

Kan lägga mitt tips på dynastar intuitiv powertrack.. köpte mina i år å de funkar skitbra i pist.. vet inte så mycket om offpistegenskaper dock.. men spana in dynastars intuitiv sortiment så har du lite fler och välja på...!

Köp inte Stinger, jag hade den första modellen (svart-röd) VISSERLIGEN HAR DEN BLIVIT BÄTTRE MEN ALLA JAG KÄNNER SOM ÅKER ELLER HAR ÅKT PÅ DEN ÄR LESS SOM FAN PÅ DOM. äR RÄTT MJUKA BAK och, tja allmänt tråkiga faktiskt. Om du nu prompt ska harva i pisten 80% av tiden tycker jag du ska gå på en rätt hård skida, helst med tanke på dina 90 pannor. Head Monster 75 kan nog vara nåt, känner folk som har köpt 85:an o ska åka telisar på dom till vintern. Näe köp ett par Big Daddy istället :o)

/Freddelito

K2 Totally Piste http://www.k2skis.com/skis/telemark/totallypiste.asp Lättåkta, super i pist, funkar utanför och höjer faktiskt en medelgod åkare minst en klass. Stinger är för klent för dig. TM22(inne på andra året som blå, lite annan design i år. Röd är 00/01:an) tycker jag är en betydligt mer krävande skida än K2 TP som känns smidigare(K2 alltså). Ekonomialternativet är annars ett par beggade xScream som du bör kunna få för en tusenlapp och uppåt. Köp inte för korta bara.

Tack för alla svar, har varit inne på ett par beggade X-Scream, men vilken längd är lämplig?Hur mycket ska man pröjsa, de flesta verkar ligga uppåt 3 lusentappar...känns svettigt med tanke på att man kan införskaffa ett par nya (fjolårs) för 4...

Är X-Scream lämpad för en gosse som inte är född med lösa hälar?! ;-) Är den inte för avancerad?

MVH Nicke

Jag har en tips på en annan skida.
Rossignol Rebel är en lite mjukare skida än Bandit X, annars är det precis den samma! Jag har själv åkt på den i många år och är mycket nöjd. Dessutom är det en relativ billig skida, och lite ovanlig. X-screamen åker ju alla andra på och visst är det en bra skida, men den är väl lite över reklamerad tycker jag. Mitt tips är som alltid: Testa själv före du köper och lyssna inte för mycket på andra. Testa några av de skidor som du tror på.

Marius

Grabben väger 90 pannor och med ryggskydd, hjälm, och annat skrot säker 100 kg!

Då behöver man ganska rejäla doningar! dvs rebel, stinger är nog inge kul, mjuka X-scream är nog inte heller så roliga i pist!

Sen skall man aldrig betala överpriser för begagnat,
3000 spänn för X-scream smärtar ju!

senaste inköpet ett par komplatta telisar 80:- (okej det var inte direkt årts modell men va fan:-)

Andra inköp: G4 med linken 3500 (beg) Rossi PowAir 2600 (förra säsongens).

Du har fått massa bra förslag. Mitt tips är att undvika alpinskidor om du tänker ha dem till toppturer eller är ganska lätt. Är du tung eller åker aggresivt satsa på alpina skidor. Själv går jag en del på toppturer och åker inte speciellt aggresivt. Jag kör på ett par K2 Super Stinx vilket jag trivs jätte bra med. Lagom breda (107-70-98) för puderåkning men inte för breda för pisten. Lagom hårda till mig (klart styvare/hårdare än tex Stinger) men aningen ostabila i mycket höga farter. Åkte tidigare på K2 Off Piste och säger bara byt fortast möjligt.

Ross Rebel vill jag nog inte direkt rekommendera, jag har åkt på ett par såna i några år nu och tycker väl att det finns många skidor som är roligare. Jag åker dock bara på dom i pisten, och pist suger ju alltid. Av den anledningen har jag ett par PR som jag åker fluff-snö med. Så Rebeln får mest funka som en transportsträckeskida, för handen på hjärtat, pist för en telisåkare är banne mig inget annat än transportsträcka.

Jag håller med om att Ross Rebel är nog inte den jag rekomenderade til en på 90 kg! Jag håller också med om att pist för en telisåkare inte är nåt annat än transportsträcka. Men med mina 66 kg så har jag jävligt kul i "fluffsnön" med mina Rebel. Det är klart det finns andra skidor, men de kostar ju också mer. Jag anser fortfarande att Rebelen är en mycket prisvärd skida för telisar, även offpist.
Mitt tips som tidigare:
Testa olika skidor före du köper!
Lycka till!

Jag väger 70 kg ungefär och tycker nog att rebellen är för smal under foten ute i fluffet, iaf när det är djupt. Alla kompromisser är av ondo så om du har ambitioner och möjlighet att åka mycket off-pist, invänta rätt tillfälle och köp på dig ett par fetingar. Väger du 90 pannor kan du gå på lite styvare skidor trots att du ska köra telisar på dom.

Håller med om att Atomic 9.22 är en trevlig skida, känns lite roligare än att köra på en bananmjuk salomon (specielt om man väger lite).
Har själv kört 9.22 i två år och är väldigt nöjd med dem, jävligt kul i pisten och går bra utanför.
Har i år kompleterat med ett par Head Monster 75:or som är riktigt roliga men Atomicen slår dem i hård pist.
Head Monster 70 skulle nog kunna vara ett bra alternativ till Atomicen, har dock ej testat dem än.

/B

Tillbaka
Topp