Hjälp med längd på skidor?

Gurra_ski

Ny medlem
Hallå alla skidfantaster!
Jag har bestämt mig för att köpa ett par Völkl Karma 05/06 inför den stundande säsongen. Dock är jag osäker på vilken längd jag skall välja. Jag är drygt 185 centimeter lång och väger uppemot 80 kg. Jag är en hyfsat god åkare som åker med god hastighet nerför de flesta backarna. Brukar bli två till tre veckors åkning per vinter. Är det 177 eller 185 centimeter som gäller för mig?

Tack på föhand!

//Gurra

Lätt 185! Om du köper Karma då köper du den antagligen som en allroundskida för lite pist, lite puder och lite park. Hade du enbart kört park med den kunde du ha tagit 177, men om du kommer köra allt skall du ha din egen längd...

ja i parken är det ju en klar fördel med kortare skidor. blir lite klumpigt att hantera långa. puder är det riktigt soft med långa breda laggs, i pisten med får ut bra mkt mer fart osv.

tänk vad du ska ha skidorna mest till,

Tack för svaren Carled och PVerner!

Jag har i princip aldrig åkt något i park, utan mestadels pist och lite offpiståkning. Tänkte att jag skulle prova lite park men det är framförallt pist och offpist som gäller. Känns som att det lutar åt 185:orna då antar jag.

Tillbaka
Topp