Hjälp med nya skidor

Bstyle

Ny medlem
Hjälp med nya skidor
Ar egentligen i grund och botten skidakare sedan kindergarten men har i nagra ar nu agnat mig at snowboarding. Funderar just nu pa att ga tillbaka till skidakningen och undrar darmed en del. Vore uppskattat om ni kunde hjalpa mig lite.

Behover forst och framst kopa mig nya lagg. Mitt mal ar att bli duktig i extremskidakning. Jag ar redan saker i pisten och i djupsno. Har daremot aldrig jibbat eller droppat med skidor. Raknar med en snabb utveckling inom detta omrade och vill darfor att mina nya skidor ska kunna hantera badadera. Inte heller vill jag behova kopa nya skidor inom de narmaste 3-4 aren. Vilken typ av skidor behover jag?

Nu nar ni vet mina intressen inom skidakning undrar jag aven vilken langd jag behover pa skidorna. Jag ar 179 cm lang.

Behover ideer nu. Har hort att sportconrad har bra priser och stort urval. Kan det vara ngt?

Tack pa forhand.

Hjälp med nya skidor
nej? vikten spelar ju stor roll för hur lång skidan ska vara...
Säg att en människa är 2m lång och väger 70kg, ska han då åka med skidor som är 195 långa även fast han inte orkar dra runt dom?
Jag hade nog velat påstå att vikten spelar STOR roll!

Hjälp med nya skidor
Min vikt pendlar mellan 75-80 kg.

@Utter, jag vet faktiskt inte vilket jag foredrar. Har inte intresserat mig for skidakning pa flera ar sa jag ar helt borta, det enda jag har kvar ar mina skills i backen.

Hjälp med nya skidor
MARTINSS0N sa:
Vikten behöver du bara till bindningarna!
Typexempel på idiotiska inlägg som gör att man funderar på åldersgränsen igen...

@Bstyle: Problemet är att en skida som är riktigt bra i parken är aldrig den bästa skidan i offpisten, speciellt när det ska droppas och åkas fort. Och givetvis tvärtom.

Jag skulle satsa på en bc-twintip som inte är för mjuk om jag var du, runt 185+cm.

T ex:
Goodha 191/114
Amplid Infrablack/Teddy Driver
Dynastar Big Trouble (om du prioriterar parkegenskaperna)
Armada ARV/Jp vs Julien
4Frnt Vct
Fischer Misfit
Salomon Gun
Völkl Gotama
etc.

Detta var bara ett axplock av de bredare twintipmodellerna som finns i år. Åker själv på Goodha och trivs på dom.

Hjälp med nya skidor
Har sjalv redan funderat pa Salomon Gun, de verkar bra och inte alldeles for dyra.

Ska jag verkligen ha over 185 cm? Vad ar skillnaden mellan att valja 185 cm och 190 cm?

Tack for hjalpen hittils.

Hjälp med nya skidor
Skillnaden mellan 185 cm och 190+cm märks mest när du droppar och när det går fort utanför pisten, det ger extra stabilitet och ökar chansen att du stompar drop.
En skida på runt 185 cm är nog däremot en bra kompromiss och funkar fint i parken. Åker själv park med ett par 181 cm och offpist med 191 och 190 cm. 191:orna smyger ofta in i parken också.

Hjälp med nya skidor
Jag va lite som du, va dock nåra år sedan men åkte bräda för att sen gå över till ett par twintip, här alltid tyckt om offpist och allt som här därtill så köpte ett par Völkl Gotama, är riktigt nöjd, lätta för att vara offpistskida och funkar bättre änn förväntat i alla element :)

Är faktiskt ett tips :)

Tillbaka
Topp