Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Hjälp med off-pist åkning med skidor!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Fredrik66" data-source="post: 277730" data-attributes="member: 59791"><p>Tog en lektion förra helgen i Tänndalen och det var bra. Håller med om att hålla ihop skidorna - ger bättre bärförmåga med "normala" skidor. Dessutom riskerar man inte att göra en ofrivillig split - speciellt i själva svängen. En annan viktig sak är att hänga följa med med höfterna så att man "sväljer" ojämnheterna. Det viktigaste är dock modet. Under min lektion körde jag där jag annars inte vågat ge mig ner. Egentligen är det samma sak i lössnö som pist (med viss modifikaion), men det är lite psykologi när man inte ser var skidorna är på väg. Ytterligare en viktig sak, speciellt i fjällbjörkskogen, är att se ut ett tänkt står - i annat fall är risken stor att man gränslar något obekvämt och man ägnar mer tid åt att se ut ett spår än att njuta av själva åkningen. Tips är även att binda fast ett par meter rött band i skidan som man sedan stoppar ned i pjäxskaftet. Lossnar skidan kan det annars vara ett helvet att hitta den - i Tänndalen var det i i alla fall så med drygt en meter mycket mjuk snö.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Fredrik66, post: 277730, member: 59791"] Tog en lektion förra helgen i Tänndalen och det var bra. Håller med om att hålla ihop skidorna - ger bättre bärförmåga med "normala" skidor. Dessutom riskerar man inte att göra en ofrivillig split - speciellt i själva svängen. En annan viktig sak är att hänga följa med med höfterna så att man "sväljer" ojämnheterna. Det viktigaste är dock modet. Under min lektion körde jag där jag annars inte vågat ge mig ner. Egentligen är det samma sak i lössnö som pist (med viss modifikaion), men det är lite psykologi när man inte ser var skidorna är på väg. Ytterligare en viktig sak, speciellt i fjällbjörkskogen, är att se ut ett tänkt står - i annat fall är risken stor att man gränslar något obekvämt och man ägnar mer tid åt att se ut ett spår än att njuta av själva åkningen. Tips är även att binda fast ett par meter rött band i skidan som man sedan stoppar ned i pjäxskaftet. Lossnar skidan kan det annars vara ett helvet att hitta den - i Tänndalen var det i i alla fall så med drygt en meter mycket mjuk snö. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Hjälp med off-pist åkning med skidor!
Tillbaka
Topp