Hjälp med offpistskidor som går att hitta begagnat

zodah

Medlem
Hej på er

nu blir det långt inlägg som jag hoppas några av er orkar läsa :-)

Kör idag på ett par Scott Santiago 185 modell 02-03 (https://www.freeride.se/review/view.php?id=1648). De är helt ok i pist och riktigt bra i uppkörd pist och lössnö som inte är alltför djup. När det blir djupare så har de en tendens att dyka och man får verkligen hålla ihop fötterna och köra med lätt bakåtlut för att inte hälsa på snön med huvudet före.

Nu är jag ute efter ett par mer renodlade offpistsidor. Jag är inte intresserad av de 100%-iga pudermonstren som Pontoon eller liknande utan ngt mer beskedligt. Kravet på dem är dessutom att de skall gå att hitta begagnat på tex Köp/sälj här på Freeride.

Jag är 183 cm och väger 80-85 kg fullt påklädd. Åkstilen är en blandning av självlärd och några fåtal skidlektioner. Jag kör på rätt bra i pisten och vill kunna göra lika dant i offpisten. jag kör mer kraftfullt och tekniskt bärre än medelåkaren men har en bra bit kvar för att mäta mig med de som verkligen kan åka lagg. Jag skulle vilja att skidorna är ngt som jag kan utvecklas på som åkare. Skidorna skall fungera både på stora berget och i skogen.

Jag har hittills tittat på:

K2 Seth 189. En populär skida som går att hitta beg. Fundering från min sida är väl att de kanske är för mjuka. Kanske har jag fel.

Gotama 183 eller 190. Här är snarare funderingen att de skulle vara för hårda för mig. Dessutom är jag inte helt säker på vilken längd jag skall ha.

Maiden AK. Längsta längden. Även här är funderingen för mjuk och kanske även att de nog är mer eller mindre odugliga så länge det inte är massor med puder. Visst, ibland har man tur och det är 50 cm + men oftas är det ju lite blandat före.

Scott P4 eller Pure 191 Båda dessa är nog lite svårare att få tag i beg.

Fischer Watea. Samma som Scott-laggen. Har ej sett ngn begagnad ännu. Däremot tror jag kanske att dessa skulle passa mig bäst baserat på åsikter och recensioner i div forum.

Vad säger ni? Finns det andra bra alternativ?

Senast ändrad:
jag tror på ett par gotama!
finns gott om dom på köp&sälj och där av ett mycket prisvärdt 2handvärde.
lycka till i köpandet

Tack för svaren.

Men jag känner inte att jag kan dra några slutsatser av era svar. Visst, det är ju till slut tycke och smak som avgör men går det inte sluta sig till vad som skulle passa mig bättre men hjälp av min beskrivning av åkstil och ambitioner?

Som jag tolkar din fråga tänker du dig att ha kvar dina Santiago (elelr komplettera med motsvarande allroundskida) och ha de nya som "renodlade puderlagg". Då inställer sig ändå ett val. Skidor som Gotama är bra i puder men samtidigt också mycket bra i pist. Med en sådan skida har man inge problem att plocka 1500 fallhöjd pist i 100 blås storslalom när det bär hemåt efter dagens offpiståk. Gotaman (och många liknande skidor) är alltså visserligen helt OK i närmast all offpist men egentligen snarast en allroundskida med dagens mått mätt. Vill man gå på en mer utpräglad offpist skida handlar det antingen om att gå upp i dimensioner (110+ i midjan) ala Völkl Sumo och/eller gå å¨en mer extrem puderdesignad skida (Völkl Sanouk eller pontoonliknande skapelser).

Själv har jag i många år Kört en Völkl Explosiv 190 som mina huvudskidor och det är en rätt styv skida med 95mm midja. Ändå är det bara vid ett fåtal tillfällen som jag kännt att den rent flytmässigt begränsat mig. Det måste till upp mot 40cm riktig kallsnö. Explosiven är visserligen som standard rätt bakmonterad och det gör den rätt att man i det längts slipper dyktendenser mm.

Om man (som jag gjort) jämför Explosiven (eller Gotaman som i sammanhanget bara är marginellt bredare) med Sanouk (110mm midja och rak skärning med i sin flex kanske den mest puderoptimerade skidan som tillverkats) så är det i 95% av allt puderföre mest känslan som skiljer. I förhållanden från att man inte längre slår igenom till underlaget till förhållanden där det börjar räknas som "extremt fluffigt" kan mna göra ungefär samma saker på de olika skidorna. Man kan alltså åka likadant men man får totalt olika respons. Sanouken blir på något sätt lika naturligt "carvig" i lössnö som en pistskida är i pist - fast i Sanoukens fall är det med skidans flex man initierar stäng, inte med skärningen. Fast efter ett par dagar när det bli svårt att hitta helt rena ytor och det redan körda börjar bli lite puckligt och hårda till sig här och där blir börjar Sanouken helt klart tappa effektivitet och det är grymt skönt att byta till Explosiven.

Så, vad har denna närmast privata utläggning at göra med dittt val? Inte mycket kanske, men det kan kanske vara en lite bakgrund till mina råd nedan. Jag skulle säga att du har tre-fyra möjligheter.

1. En allroundskida som Gotama med 100-105mm midja. Funkar till allt och i praktiken kanske den av praktiskta skäl tom ersätter din nuvarande skida.

2. En biffigare variant av 1, dvs skidor med skärning fast lite mer bredd. Det finns (och kommer) ett gäng skidor med 110mm midja och jag vet att den residenta breddskidsexperten MnO t ex lovprisade Nordica Supercharger Blower. Här får du flyt tack vara breddan, med och även bra pistegenskaper så länge det finns plats nog att åka fort. Jag såg en supercharger Blower till salu här på freeride för bara ett par dagar sedan.

3. Riktigt breda skidor med skärning ala Sumo. Pist kommer fortfarande funka, men blir allt jobbigare, speciellt om det är lite hårt. Jag har inte erfarenhet nog att säga hur mycket flyt man tjänar relativt kategori 3. Ett konkret förslag är Völkl SUMO som man hittar begagnat ibland.

4. Utpräglade pow-skidor med inverterad skärning och spann. Du säger explicit att du INTE vill gå så långt och då är nog Völkl Sanouk det närmaste man kan komma. Sanouk hittar man fortfarande begagnad då och då och det är verkligen en fantastisk puderskida, men som jag antyder ovan behöver man ett komplement. Visserligen tar man sig med hedern i behåll nedför pisten med den (lite jobbigare att hänga på polarnas expressfart bara), men att ladda på i hårdnande uppkörda offpistförhållanden är inte vad Sanouken gillar.

HitMe

HitMe, vilket supersvar! :-) Tack

Jag har i stort sett bestämt mig för att gå på dina alt. 1 eller 2.

Vinner jag på lotto ngn vinterdag (= 1 meter nysnö) så får jag väl ta och hyra ngt spännande som en Sanouk eller Pontoon.

Det känns mer och mer som att det är dags för mig att till att börja med skaffa mig en lite mer "modern" allround-skida a la Gotama eller Blower. Det blir kanske inte så mkt ett komplement utan nästan mer en ersättare till mina Santiago. Tål att tänka på ett varv till kanske...det är inte helt lätt. Framför allt är jag ute efter bra offpistegenskaper. Måste jag harva i pisten står jag ut med mina Santiago (som i ärlighetens namn inte är i närheten av riktiga pistskidor). Santiago är inte dåliga i offpisten men det går inte att stå på då de har en tendens att dyka om det blir djupt. Kanske är det en kass åkteknik som spökar...men jag har tänkt ta bort den bristen med nya lagg istället :-)

Allt (nästan) går att kompensera med åkteknik, men en skida med lite dryga 80mm midja som dessutom (gissar jag) är reletivt frammonterad gör inte direkt offpiståkningen lättare jämfört med mer "moderna" alternativ.

Jämför du mellan 1 och 2 är bara frågan hur långt du vill gå. Ju pudrigare förhållanden desto mer fördel kommer du ha av mer flyt. Det blir inte bara enklare att ladda utan egentligena enklare att göra allting. I pist kommer det vara precis omvänt. Om du kommer från en Santiago är därför min gissning att det bästa blir en skida i Gotama-klass (helst modellen 06-07). Speciellt om du i praktiken kommer ha den som endaskida.

Åker du mycket eller spenderar längre tider än enstaka veckor i alperna eller motsvarande är det i det långa loppet inte fel med två par bra lagg. Kan du tänka dig det så är en Gotama (för de flesta) lite för mycket en mittenskida, dvs det kan vara mer vettting ett gå "all out" och köpa en Blower eller liknande nu och sedan räkna med att komplettera med en skida som t ex Völkl Mantra 184 (som jag själv tycker är grymt allround - så allround att den nästan blir tråkig).

Alternativet är förståss att sälja Santiagon och börja med en Mantra (som inte är så mycket fetare, men ändå i praktiken lever i en helt annan klass) och sedan känna dig för lite i pudret för att komma på vilken nästa, ännu mer puderanpassade skida, skall bli (såg ett par sprillans Mantra 06 med Marker 14 för 4 papp idag - i Sverige...)

HitMe

Tillbaka
Topp