"Hjälp" med parkbräda

Frenky

Medlem
"Hjälp" med parkbräda
Tja

Jag är sugen på att köpa en rolig bräda att leka i parken med. Har inte åkt allt för länge så jag är "nybörjare" som känner att parken är var jag vill utvecklas därför skriver jag denna tråden.
Jag undrar hur viktigt är det att följa vikt rekomendationerna på brädorna.
Jag är 190 väger ca:95 kg och har 44 i skostorlek.

Om man kollar på många av brädorna som jag kikat på så väger jag för mycket? Vad gör man då?

Bateleon Ewil Twin 157 (mest intresserad av)
Nitro T1 156
Forum Destroyer Chillydog 158

Vill gärna ha lite kortare bräda för det känns bättre för min egna smak.

Ni får gärna komma med flera förslag på brädor storlekar osv. Jag har inget "favorit" märke

Alla svar uppskattas :D
 
"Hjälp" med parkbräda
Senast ändrad:
"Hjälp" med parkbräda
Jag är visserligen borderline puderräv och åker bara park när det är plusgrader, och jag har en fäbless för långa brädor. Viktrekommendationen tillverkarna har fattar jag inte vad den är tillför. Det beror ju helt på vilket flex man vill ha, så gå hellre på vilket flex brädan har.

Jag tycker att om du är 190/90 så kan du titta på brädor runt 160-164. Du har en hög tyngdpunkt så en bräda över 160 behöver inte alls vara en puderkanon bara för att alla tillverkare tycker att det är så.

Visst, en kort bräda ger lägre swingweight, alltså lättare att snurra med, men om du är så lång kommer du köra med ganska bred stance och därför få väldigt lite tail och nos. Med kort tail och nos blir det mycket svårare att rädda upp landningar man inte stompar. Eftersom du har så lite nos/tail, om du får tex bakvikt i en landning så kommer tailen släppa mycket fortare. Ett hårdare flex spelar ju även roll i detta. En mjuk bräda ger samma resultat, den viker sig för lätt om du får bakvikt. Så jag tycker nog du ska satsa på lite hårdare flex också.

Jag är 186cm, 1 deciton(säg 10kg mindre för 10 år sen) När jag åkte som mest hopp, för 10 år sen, så åkte jag på kortare brädor men insåg ganska snabbt att att jag klotade alldeles för mycket landningar när jag landade med bakvikt och brädan bara sprätte bort för mig. När jag skaffade längre brädor så var det bara att slänga upp armarna och min längre tail räddade mig och jag kunde åka ut i landningen.

Idag kör jag på 166 och jag tycker det är en allroundbräda, jag kan fortfarande tycka att jag har för lite tail(men jag kör ju bakmonterat, puderräv som jag nästan är)
 
"Hjälp" med parkbräda
Min erfarenhet är att det är värre att ligga för lagt i weight rangen eftersom brädan da kan upplevas som väldigt styv och bestämmande över dig... är man i mitten brukar det vara perfekt.... mitten eller uppat är det atminstone du som bestämmer över brädan och inte tvärtom... även om det ja kan bli för mjukt istället logo...

Bataleon TBT är nice och bra för att utvecklas pa iom den mindre risken för edge catch, för att senare kanske aterga till nagon annan typ av bräda om man önskar... eller stanna pa TBT om man vill det...

Forum Destroyer med normal camber är en sjukt nice bräda, chillyhundsversionen tycker jag personligen känns för mjuk, "hal", lätt sladdrig, och märklig (men det är mer för att jag inte giller rocker)...

du bör testa bade bataleon tbt och chillyhunden för det är verkligen helt olika känsla att aka pa dem...
 
"Hjälp" med parkbräda
Salomon har en grym park/puder bräda som heter Grip.
https://www.freeride.se/prylar/snowboards/2011/salomon/grip.html

Det är en rocker som är lite styvare, mer pop i, men det blir bra då du väger lite mer.
Grip finns i Wide om du har problem att hitta brädor för stora fötter. Wide modellen kallas för Grip Magnum och är lite bredare.

Denna bräda rekommenderar jag varmt. Funkar att köra allt med. Jag kör mest park men kör även en hel del utanför pisten. En gjutet köp!
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp