Hjälp med pjäxor

calhenrik

Medlem
Hjälp med pjäxor
Behöver er hjälp med ett par nyinköpta pjäxor. Grymt osäker på om jag gjort bort mig big time eller om det är något som är korrigerbart.

Bakgrunden är att jag ville byta ut mina Nordica Transfire R3 i 28,5 (https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2013/nordica/transfire-r3.html)
När jag testade dem i butik satt de perfekt och efter att kört dem i 3-4 dagar så började de sätta sig men en misstanke om att de var för stora började krypa på.
Nu har jag kört dem i 3 säsonger (10-20 skiddagar per säsong) och det känns som jag åker runt inne i pjäxan. Spelar ingen roll hur hårt jag spänner den.

Dags för nya pjäxor helt enkelt så nu när Skistore hade sin megasale i Göteborg så slog jag till på ett par BD Factor Mx i 27,5 (https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2016/black-diamond/factor-mx.html)
Gick ner en storlek efter att mätt min fot till 27,1, samma mått som BDs liner har i skalet. Testar dem och tårna tar i lite lätt i framkant men eftersom mina tidigare pjäxor töjde sig så markant så antar jag att dessa också skulle göra det.
Snackar med personalen som bekräftar mitt antagande och att man även kan värmeforma dem för bättre passform. Har tyvärr lite bråttom så hinner inte göra det då men ska återkomma eftersom de ändå ska montera ihop skidor & bindningarna jag köpte där i början av året så gör det samtidigt.

Nu till problemet. När jag provade dem i butik satt de bra men då hade jag bara på mig dem en kort stund. Väl hemma har jag provat dem med mina strumpor och knallat runt i dem lite ett längre tag. Efter 10 min så känns de inte alls sköna utan mera som ett straff. Det är däremot när man går runt i dem, ställer jag mig i åkställning så upplever jag dem som klart bättre men fortfarande inte som sköna. Känner helt enkelt att tårna tar i. Eftersom jag aldrig har värmeformat några pjäxor (varken själv eller i butik) så undrar jag hur mycket man kan korrigera och anpassa dem?

Har inte snackat med Skistore ännu utan tänkte jag kollar med er först.
Låter det som möjligt att lösa eller är det bara att ta på sig dumstruten och inse att man är månadens idiot?

Hjälp med pjäxor
Är det bara längden som är problemet?

Jag kör på grundregeln att om man står helt neutralt i åkställning ska man inte ligga hårt mot framkanten med tån, men ändå kunna ana att det är något där. Lägg på plöstryck och kontakten ska försvinna helt. Det minsta bakvikt och du ska tydligt känna att tårna går i, men det ska inte vara så mycket att det känns som ett tortyrredskap. Det beror dock på fler faktorer, främst hur innerskon ser ut i aspekten vaddering. Är det en komfortpjäxa modell sportlovsfarsa är det vanligen mängder med fluff som ger sig upp mot en centimeter eller ibland ännu mer efter 5-10 åkdagar. Är det en prestandamodell med en tunn och hård innersko däremot sätter den sig bara några mm på sin höjd. Dessutom måste man ta hänsyn till hur mycket provad en pjäxa är. Tar man testexemplaret i fjolårsmodell är den kanske testad hundra gånger redan, jämfört med en pjäxa som tas "färsk" från lagret som är helt oprövad.

27,1 cm fot bör vara 27-skal i de allra flesta pjäxor.

Sitter den dåligt på resten av foten däremot beror det på vad du menar. Enstaka tryckpunkter på lättarbetade ställen på skalet är inga som helst problem. Dålig passform i vristområdet eller i skaftet runt benet är svårare. Det är svårt att välja pjäxor om man inte är van att göra det. Man ska alltid börja med att testa runt en massa olika för att få sig en bild över hur olika pjäxor egentligen känns tycker jag.

Hjälp med pjäxor
Har länge åkt med för små pjäxor av gammal vana sen tävlingstiden.
Hittade dock förra året en pjäxa som satt fast runt foten och vristen utan att stortån tar i, så det behöver inte vara så trångt för tårna.
Det viktiga är ju att foten sitter fast.
Spänn åt hårt och ha på dig pjäxan länga och gå gärna runt lite, kolla sen att det går att spänna ännu hårdare och känn efter att foten sitter fast ordentligt. Ha på dem länge och känn efter noga.
I bland kan det vara så att de sitter skönare när du spänner hårdare.
De får i vilket fall som helst inte trycka på tårna när du lutar dig fram och helst inte ta i.
Kan vara ok att tårna tar i när du står rakt upp men bör inte trycka då heller om du vill kunna gå en liten bit med pjäxorna.
Har du bara gått runt i pjäxorna inomhus hemma så är det väl bara att lämna tillbaka dem.

Hjälp med pjäxor
Tackar för svaren!

Har provat runt ett flertalet pjäxor under slutet av förra säsongen men inväntade årets säsong för att prova fler innan jag skulle slå till.
Åkte förbi rean mest för att kolla vad som fanns och testa de pjäxorna som fanns i min storlek och dessa var de som satt bäst då.
Hade nog inte slagit till om det varit ordinarie pris men eftersom det var 40% så slog jag till och det gör också att jag inte har öppet köp.
Osäker på hur länge de funnit i butik eller hur många gånger de provats men gissar att det säkert blivit ett par gånger.

Det är bara tårna som är ett problem, i övrigt är jag nöjd med passformen.

Upplever det som följande:
Känner framkanten lätt i neutral åkställning.
Känner fortfarande framkanten med plöstryck men väldigt väldigt lite.
Med bakvikt eller i walk mode så känner jag framkanten men utan att jag upplever att det är tryck på tårna.

Efter en 10 min eller mer i pjäxorna när man går runt så känns det som att jag försöker kompensera för att tårna går mot framkant (ovant mot mina tidigare rymdskepp) genom att försöka dra in tårna och det är det som skapar obehaget. Foten jobbar helt enkelt på ett sätt jag inte är van vid. Har inte testat att stå i neutral åkställning eller med plöstryck så länge men ska göra det ikväll.
Ska även testa med olika fotinlägg istället för de som följde med.

Kommer ta ett snack med butiken inom kort för att se vad de tror om saken. Är det något de inte tror går att lösa och de inte tar tillbaka pjäxorna så kommer de väl ut på köp och sälj inom kort.

Hjälp med pjäxor
Finns det inte möjlighet att byta?
Märkligt att en seriös skidbutik inte har öppet köp på pjäxor även om det är rea på dem.

I mina förra pjäxor kompenserade jag som du beskriver speciellt när man går i pjäxorna och det är verkligen inte skönt i längden.
Har samma storlek på nuvarande pjäxor och har inga sådana problem nu.

Hjälp med pjäxor
Pratade precis med Skistore och de trodde det hjälpte med en värmning eftersom de hade väldigt mycket stoppning. Kunde även byta dem mot ett tillgodokvitto om jag ville istället så åker in under veckan och testar lite mera grundligt och jämför med årets nyheter.

Återkommer efter jag varit där med hur det löste sig.

Hjälp med pjäxor

@calhenrik
Spontant tycker jag det INTE låter som du har för små pjäxor. Man räknar ju kallt med att innerskon töjer sig några millimeter efter en tids åkning, alternativt så värmer man den och får anpassningen direkt.

Om pjäxorna verkligen är för små är det ingen tvekan då kommer de att vara totalt outhärdliga efter, låt oss säga 40-60 minuter. Är de sköna är de för stora, är de obehagliga men uthärdliga är de sannolikt helt OK i storlek.

En extrem viktig sak när du provar pjäxorna är att spänna dem rätt och lagom. Jag förespråkar följande:
1. Sätt i foten med en tunn strumpa på.
2. Se till att allt ligger rätt i innersko och skal.
3. Spänn de översta spännena lätt.
4. Tryck på plösen så foten kommer bak i skon och hälen ligger rätt.
5. Spänn över foten så att den "fixeras" i skon.
6. Spänn de övre spännena lite hårdare.
7. Justera spännena över foten så de är lagom spända (så foten inte rör sig)
8. Stå i skorna i minst 20 minuter (varför inte ta hand om disken under tiden)

Efter detta är det dags för utvärdering ... sedan är tyvärr problemet att du inte lan vara helt säker förrän du testat på snö, några dagar ...

Lycka Till!
MM

Hjälp med pjäxor
Lyssna på vad MM säger. Sen är det också en vanesak. Mina fötter fick jag mätta idag till 28.9 och jag kör på ett par 28.5 skal. Visserligen är mina tår lätt böjda om jag står vanligt och dom förnimmar kanten fram även om jag står i åkposition och jag har inga problem att varken åka, tura 6 timmar eller att chilla runt hemma med dom trots detta. Sen är det inte alla som har så okänliga tår men bara för att tårna tar i så måste inte pjäxan per definition vara för liten. Innerskon går in sig ganska mycket så om det bara är tårna så hade jag antingen gått in dom eller tryckt dom lite på längden i tån.

Hjälp med pjäxor
Jag har 28,5 och mina fötter är 28,5cm och de sitter som berget, spänner ganska hårt och knäpper inte upp på hela dan. Har nog ganska tunn innersko tror jag. Går ej att värma.
Kan tänka mig att en inersko som värms ger efter lite även i tån.
Förstår dock inte varför en pjäxa ska behöva trycka på tån. Välj en smalare pjäxa då så foten sitter fast.

Senast ändrad:
Hjälp med pjäxor
Var inne på Skistore igår och precis som jag trodde och många hör i tråden så var de övertygade om att det hade det löst sig med en värmning. Det var som sagt aldrig något snack om att pjäxan var obekväm eller satt dåligt utan att jag ev trodde jag kunde köpt en för liten.
Testade samtidigt av ett flertalet av årets nyheter för att jämföra och även om jag troligtvis hade blivit grymt nöjd med BD så är det inget snack om att några av de andra jag testade var skönare så valde att lämna tillbaka BD och köra på något annat istället. Tyvärr har inte allt kommit in ännu så avvaktade med att välja ett par tills dess jag verkligen testa mig igenom allt. Av det jag testade däremot så var Tecnica Cochise överlägset skönast och det är högst troligt att det blir dem jag kommer välja i slutändan.

Tackar för alla hjälp och tips i tråden och med tanken på att det delats ut lite kängor hit och dit i en annan tråd så får jag göra motsatsen. Tackar Skistore för grymt bra service!

Hjälp med pjäxor
Jag hade cochise 110 förut, jag knäckte två stycken på två dagar när det va runt -20, så just 110an skulle jag skippa.

Senast ändrad:
Hjälp med pjäxor
Största missen är väl att köpa pjäxor i den vanligaste storleken under rean... Står det 275'or kvar då så är det nästan säkert något fel på dom, annars hade dom varit såld redan. Nä du, snackar vi pjäxrea så måste man antingen vara först eller ha en udda storlek.

Jag hade tagit tillgodokvittot, sparat det tills de får in fullt sortiment, tagit några extra timmar på jobbet och sedan handlat den pjäxan med bäst passform för din fot, i rätt storlek med rätt funktioner.

Hjälp med pjäxor
Största missen är väl att köpa pjäxor i den vanligaste storleken under rean... Står det 275'or kvar då så är det nästan säkert något fel på dom, annars hade dom varit såld redan. Nä du, snackar vi pjäxrea så måste man antingen vara först eller ha en udda storlek.

Jag hade tagit tillgodokvittot, sparat det tills de får in fullt sortiment, tagit några extra timmar på jobbet och sedan handlat den pjäxan med bäst passform för din fot, i rätt storlek med rätt funktioner.

Hjälp med pjäxor
Det finns ett enkelt sätt att testa längden (fick jag lära mig på Skalets butik:lol:). Ta ur innerskon och stoppa foten i skalet. För fram foten så att tårna tar i framkanten (inte hårt tryck, utan så att dom tar i bara). Mät utrymmet mellan hälens baksida och skalets insida.

<5 mm för små
5-10 mm race fit
10-20 mm performance->comfort
>20 mm för stora

På ett ungefär. Själv har jag 12 mm. Men det är som jag brukar säga inte bara längden det hänger på. Inte så lätt att uppskatta på millimeter när på egen hand, men hos en riktig pjäxnisse har dom ett mätinstrument som mäter exakt (med laser tror jag). Ta ett plaströr annars, mät diametern med skjutmått och kolla om det går ner precis bak hälen eller har mycket spel ...

Hjälp med pjäxor
Maxen99 sa:
RWD sa:
Maxen99 sa:
Japp, under spännet över foten
Vilken årsmodell var det, såg att det var annat skal 14/15
Först 14/15 sen 15/16
Ok, kollade mina, modell 15/16, och kunde inte se nån antydan till sprickor. Har använt dem 18 dagar ett par dagar neråt -20 och några dagar runt -10 till -15.
Får väl hålla koll på det, borde väl inte vara nåt problem att reklamera, men så klart irriterande

Senast ändrad:
Hjälp med pjäxor
RWD sa:
Maxen99 sa:
RWD sa:
Vilken årsmodell var det, såg att det var annat skal 14/15
Först 14/15 sen 15/16
Ok, kollade mina, modell 15/16, och kunde inte se nån antydan till sprickor. Har använt dem 18 dagar ett par dagar neråt -20 och några dagar runt -10 till -15.
Får väl hålla koll på det, borde väl inte vara nåt problem att reklamera, men så klart irriterande
De var nog lite stor volym på dem för min fot + "hockey syndrom"~ kan man knyta/knäppa hårdare så gör det.
Som fick de lite för ömtåliga skalet att spricka. De sa på skidsport att de aldrig hade sätt det tidigare på dessa pjuk så det kan ha varigt en del otur inblandat. ( eller borde jag säga tur? Vem vill inte kunna säga att den har spräckt två par pjäxor på två dagar;))

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp