Hjälp med pjäxor

Johisco

Medlem
Hjälp med pjäxor
Skulle köpt nya pjäxor förra säsongen men slutade med att jag behöll mina, - på inrådan av butikssäljaren haha.. Har idag ett par gamla Technica racepjäxor som är grymma att åka i och jag har vant mig vid att de knappt flexar alls(ni vet dom där som man får vänta 1 timme på att komma i om man glömt dem i bilen över natten). Har dock problemet med att de gör förbannat ont och är så sjukt trött på det nu. När jag testade pjäxor sist i affären så tyckte jag de flesta kändes för mjuka/svampiga men smet ändå åt så hårt runt fötterna att det kändes som att de skulle göra lika ont som mina nuvarande efter ett tag på. Butikssäljaren tyckte spontat att jag skulle behålla mina pjäxor då han inte trodde att jag skulle hitta några bättre och rekommenderade istället mig att formgjuta en sula vilket jag gjorde. Hjälpte dock inte ett skit och pjäxorna gör precis lika förbannat ont som vanligt efter 14 skiddagar med nya sulor.

Någon annan som nyligen kört på ett par stenhårda gamla racepjäxor och bytt upp sig? Till vad? Tips?

Åker 50/50 i och utanför pist med ett par Völkl Kendo.

Senast ändrad:
Hjälp med pjäxor
Främsta frågan jag skulle ställt mig är var de gör ont och varför det gör ont där. Är det kramp, tryck på en punkt, dåligt grepp så du måste spänna sönder cirkulationen osv. Med de svaren äre nog enklare att hjälpa till och du kommer nog själv komma på vad som behövs göras. När du vet det är det bara att gå till en bra bootfitter, förklara dina problem och de kommer lösa dem. Nästan allt går att göra, det är bara en fråga om pris och att göra rätt bedömning från början. Alltså åtgärda rätt problem.

lycka till :D

Hjälp med pjäxor
Menar du hårda pjäxor som i raceplugs ala Tecnica Formula XT eller liknande, dvs rårace med flex runt 150? Eller menar du butiksrace/betongfreeride som Icon Carbon, Diablo Race 130 och den typen?

Hjälp med pjäxor
Svårt att säga men jag gillar att spänna hårt och då blir det någon form av blodstoppssmärta tror jag.. Dock uppstår smärta även om jag spänner så löst det går. Svårt att beskriva men det smärtar mitten på foten runt och om. Går bara över om jag knäpper upp pjäxan helt och då tar det även någon minut innan smärtan börjar släppa. Sist åkte jag halva dagen med spännena uppknäppta.

Ang. pjäxan så tror jag det är någon variant på den som hette TNT förrut men det står inte. Ingen aning vad den motsvarar men flexar långt mindre än de hårdaste jag hittade på Länna Sport och Alpingaraget. Den är gammal, över 15 år alltså. Inga problem att åka med helt uppknäppta spännen då den sitter som f-n ändå. Självklart mindre stöd dock.. Så det är inget alternativ.

Ok, någon som kan tipsa om en bra bootfitter i Sthlm?

Tack för svar förresten!

Hjälp med pjäxor
Har inte köpt pjäxor ännu men prövade Lange 130 RX som jag tyckte var sköna. Salomon Quest 14 blev man ju kär i tack vare gåfunktionen, - helt suveränt. Dock inte lika sköna som Lange... Slår antagligen till på någon av dom och funkar det inte så får jag gå till en bootfitter och så får han börja trycka ut och i värsta fall också spruta en BootDoc-sko eller liknande.

Har läst mig till att någon Mange på Alpingaraget ska vara bra.

Ingen som prövat Fisher Vacuum?

Hjälp med pjäxor
Jag tycker att du ska ta reda på vilken bootfitter som är bäst på den ort du ska åka skidor på i vinter och boka en tid där... ett par bra pjäxor är lite av en iterationsprocess att få till när du först köper pjäxorna som passar din fot bäst ur boxen, ev korrigerar dom lite, sen kör lite med dom på, och sen brukar det ofta va nåt som ska korrigeras igen... då blir det ju dumt om bootfittern befinner sig i sthlm och du i österrike. Men det kanske bara är jag som tänker såhär, vad vet jag.

Hjälp med pjäxor
FF; Jag hade tänkt som du om jag skulle åka på EN ort i vinter men tyvärr är så inte fallet. Det blir Les Arcs, Verbier, Åre, Sälen och Riksgränsen den här säsongen. Det enda stället jag återvänder till och kommer befinna mig största delen av tiden är därför såklart där jag bor, - Stockholm.

Hjälp med pjäxor
Tack för tipset men Åre kommer som nr 4 i besöksordningen och vill inte åka med mina gamla i Les Arcs och Verbier så det får bli Stockholm i alla fall. Och jag tror på det FF säger om att man bör kunna återvända för justering och Åre blir lite mekigt.

Hjälp med pjäxor
Det är ju tydligen min höga vrist som är problemet och Quest 14 visade sig trycka för mycket. Så irriterande, - gillade verkligen gåfunktionen och den tighta känslan. Prövat de flesta pjäxor nu och de enda som inte tryckte så mycket ovanifrån var Nordica Enforcer förra årets modell så det var bara att köpa. Dock lite för mjuk innersko så det blir nog till att spruta Boot Doc eller Comformable.

http://www.skis.com/mens-ski-boots/c429/nordica-enforcer-ski-boots-2011-p193227.html

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp