Hjälp med plattor?

Robbani

Ny medlem
Hjälp med plattor?
Tjenare!
Sitter och håller på ett par gula Salomon X-scream. Jag ska byta bindningar nu, och undrar hur jag ska göra med plattorna. Är det någon som kan hjälpa mig hur jag ska tänka med plattorna. Ska jag ha tjocka, tunna och i så fall varför? Jag vet att det beror på min åkstil men hur ska jag tänka?

Hjälp med plattor?
Plattan är till för att du skall komma upp en bit och därmed kunna lägga ner skidan ännu mer på skär, utan att "pjäxsidan" tar i snön.
Åker du riktigt på skär skall du nog ha en platta som är ca. 10-15 mm beroende på hur hög din bindning är.
Jag har 12mm plattor på mina HEAD och sen en tyrolia bindning på det, som är ca. 26mm, och det är alldeles tillräckligt. De värsta bindningarna är idag såpass höga att kanske en platta på 9mm räcker.
Ju fetare skär ---> Ju fetare platta.
Salomon har ett par riktigt bra plattor som sitter på en utav fjolårets modeller, har tyvärr inte namnet i huvudet..:( men i alla fall är det en ganska lång platta som ärt ruskigt styv vilket minimerar vibrationerna i skidan, mäste spec. beställas och kostar ca. 1800 för ett par. De sitter på de helröda tävlingsskidorna från förra året.
Annars ligger priserna från ca. 300 spänn och uppåt, men se till att plattorna passar bindningen så det inte behöver borras en massa nya hål, för det är inte bra för skidorna det!
Lycka till // Danne

Hjälp med plattor?
X-Screamen fungerar inte alls bra med en platta som styvar upp skidan tycker jag. Eftersom skidan är så pass mjuk påverkas böjkurvan mycket kraftigt av en rejäl platta. Jag har åkt XScream med lite olika plattor, bla SteelRace(20mm, stor, tung och uppstyvande. Ser ungefär ut som Fischer Revolutionizer), Propulse (Fanns integrerad i vissa Salomonbindningar för några år sedan. Styvar upp skidan och ska ge mer kvickhet och kick ut ur svängen) och vanliga Salomon Drive+/Axe+. Både Steelracen och Propulsen ger i mina ögon mest negativa effekter på skidan. Den blir tyngre, trögare och mer svåråkt speciellt utanför pisten. Bäst går skidan med enbart Drive+-platta. Den är dessutom billig.
Med andra ord finns det ingen anledning att köpa någon annan platta om man inte åker telis på X-Screamen.
När det gäller hårdare skidor som man ska köra mest pist är det däremot en helt annan sak. Exempelvis går mina Völkl P30RC riktigt stabilt och bra med Steelraceplattan.

Hjälp med plattor?
Moderna bindningar kommer med en platta under i originalutförande. Precis som ovan sagts styvar bara extra plattor upp skidan och gör den livlös.

/ ok

Hjälp med plattor?
dlln: om det är de där silvriga med massa gummi och sånt under, skittunga, så är det "deflex". Men om det är dessa du menar så ska dom inte sitta på ett par X-scream series då försvinner poängen med att skidan skall vara allround. Deflex skall sitta på typ Salomon Axecleaver (liten kort carving-sak) och sånt.

Hjälp med plattor?
Eftersom jag tycker att ämnet börjar kana iväg lite i brist på fakta samt att jag känner mig lite slö ikväll, tar jag tar mig friheten att förmedla delar av ett tidigare svar på ungefär samma fråga. Det mycket uttömmande inlägget kommer från en av dom flitigaste monoskidåkande materielkommentatorerna på Freeride.
Alltså...

***Ju aggresivare du lägger dina skär, desto "mer" platta skall du ha. Med "mer" menar jag då inte högre utan snarare "biffigare" (ett av mina favoritord för att beskriva karaktär på utrustning).
I ökande biffighetsgrad finns i princip följande plattor:

1. Inga plattor utan endast den upphöjning som nära nog alla moderna bindningar har inbyggt. Detta blir lätt och många bindningar är gjorda för att låta skidan flexa fritt under skon. Tunna mellanläggsplattor faller även de in i denna kategori.

2. Plastplattor. En enkel upphöjningsplatta av plats, ofta med någon typ av gummimaterial inlagt för att öka dämpningen. Dessa plattor består i regel av en fram- och en bakdel som skruvas separat i skidan. Bindningen skruvas sedan i plattan. Desa blir lite tyngre, högre och ger lite dämpning mellan skida och bindning. De påverkar dock inte nämnvärt skidans dämpning eller styvhet/böjkurva.

3. Hanglplatta med vänner. Även Vist och Völkl tillverkar/har tillverkat denna typ av platta. Denna kategori karakteriseras av att plattan är mycket styv men endast skruvad i skidan med ett gäng skruvar på mitten. Detta ger skidan en extremt fri böjlinje. Beroende på fabrikat kan viss dämpning vara inbyggd och då handlar det snarare om dämpning av skidan än dämpning mellan skidan och bindningen. Hangl är egentligen för riktig carcing på hyfsat mjuka skidor, men jag har sett att vissa värlscupsåkare börjat använde varianter av denna konstruktion.

4. Raceplattor. Här återfinns aluminium/gummikonstruktionen som Salomons Deflex, Heads gamla Traction Plate, Ross gamla Deflexkopia, EPB, Vist Race, Fischers fast monterade alu/gummiplatta m.fl. Det finns också ett flertal plattor i plast och gummi som faller i denna kategori, t.ex. Rossignols nya platta som har en slags båge på mitten. Klassikern är den gamla Derbyflex, som startade hela platthysterin men egentligen var till för folk med ryggproblem(Salomon köpte senare patentet). Karakteristiskt för dessa plattor att de styvar upp skidan rejält på mitten (men utan att skapa knäckar i böjkurvan). Desutom både dämpar de själva skidan och dämpar mella skida och bindning. Slutligen väger de iblend nära nog lika mycket som själva skidorna. Detta är valet för de som vill åka riktigt fort och håller skidorna på skär även då underlaget är slagit. En sådan här platta på en vilken skida som helst gör skidan flera klasser raceigare.

Även om du vill carva rejält i pisten med dina nya skidor räcker antagligen en bra plastplatta. Är du villig att lägga 2-3000 till för en Raceplatta får du dock ett par riktige lok under fötterna. Det ÄR definitivt skillnad***

Tillbaka
Topp