Hjälp med randopjäxor för karl

oscarius

Ny medlem
Nu är det dags att viga alpinpjäxor till resort och slackcountry och införskaffa randopjäxor för mer turande - dock också med dukes tills vidare.

Åkningen prioriteras men behöver som sagt inte utmana mina alpinpjäxor. Ja, de är ganska styva.
Jag väger runt 94kg, är strax över 190cm lång och åker stundtals med tung ryggsäck. Vid sidan om dagsturer ska de även användas på längre turer, bl.a. en femdagars i vår.
Pjäxan kommer aldrig stå på ett par skidor under 100mm i midjan, såvida jag inte ändrar livsåskådan.

Har bred, stor, hög fot.
Har koll på vilka modeller som finns, men ingen erfarenhet mellan varianterna..
BD Factor - kommer dessa överlappa med mina alpinpjäxor? Duger de som randopjäxor eller är det en freeridepjäxa med gåfunktion á la quest? Inte kunnat prova dessa.
BD Quadrant - 18 grader forward lean känns ganska upprätt. Kanske hamnar i naturlig stans tack vare den mjuka inledningen i flexet? I butik kändes de lite väl mjuka. Passar min fot men behövs tryckas ut lite vid sista spännet. Verkar dock annars rätt bra variant för en lätt turpjäxa som ska kunna köra stora skidor.
Garmont Endorphin - ?
Förmodar att dynafit och scarpa diskas då de verkar vara bättre lämpade för smalare fötter..

Dalbello? Små pjäxor går att tryck med viss reservation för turpjäxor men Dalbello Virus var inga problem att lästa ut.

Den här långturen, är det tältliv och sånt? Om det är riktigt vildmarksliv som planeras skulle jag välja en pjäxa i pebax som inte styvnar så mkt i kyla som PU. På tredelade pjäxor kanske det inte spelar så stor roll då dom är lätta att komma i och ur ändå, men på tvådelade har det stor betydelse vid kallgrader... Pebax är dessutom lättare.

Jag tror Scarpas smala rykte kommer från telispjäxorna. Är inte 100% säker, men som jag förstår det tillhör Scarpas AT pjäxor till dom bredare på marknaden. BD skall också vara breda.
Dynafit skall tydligen vara ganska smala. Garmont är jag lite osäker på?

Det där med styvhet tycker jag är lite överdrivet. Kan ärligt säga att jag inte åker sämre idag på mina mjuka Megaride än vad jag gjorde för några år sedan på mina gamla Tecnica Icon alpinpjux. Tycker överhuvudtaget inte att det är speciellt stor skillnad i praktiken. Kanske beror på vilken nivå man är på? Kanske är en vanesak? Jag åker endast på turutrustning nuförtiden så man vet nästan inte om något annat.

Och det viktigaste av allt se till att du köper nått med Dynafit inserts även om du inte kommer använda dom nu!!! ;)

Senast ändrad:
Hasse; Ja, tack.. Har ett par skräpandes il moro och bara av att åka i ett par pjäxor som skulle påminna mig om dessa skulle göra ont. Men vid sidan om det, och att jag tycker att de har lite väl mycket lösa "delar" så ska jag absolut prova dom.

sjo_orret; Tack för bra input.. Skönt att du gått från icon till megaride måste jag säga... Långturen i fråga är med hyttor, så inget tält.. Garmonten ska tydligen vara rätt bred så jag ska ge de en chans..
BD quadrant sitter bra (en av få jag hunnit prova) men vad som dock gör mig tveksam är att de själva säger att den ska köra breda skidor bra, men upplevs som... tanig? Och den är ju i pebax, men likväl förjävla svår att komma i (och ur), vilket jag dock inte drar mig i håret för. Och ja, de ska självklart ha tech inserts!

AT pjäxor har verkligen en vulgär prissättning överlag och i Sverige i synnerhet.. :mad:
Scarpa Maestrale tycker jag verkar vara en mkt intressant pjäxa, men den kanske är "turigare" än vad du är ute efter? Blev lite sugen själv.. Finns en recension på wildsnow.

Senast ändrad:
Mmm läste om maestralen för ett par dagar sedan. Verkar jäkligt sjyst men tror det blir för stort fokus på att spara vikt snarare än styvhet, i mitt fall..
Hah, sjukt med radiumen.. 7 500 på alpingaraget, 6 500 på alpint och 4 500 hos sport conrad. Vore det inte för att den hos garaget är mer än 2 000 dyrare än konkurrenterna vore den ett klart alternativ. Eller så kanske det helt enkelt får bli hos alpint istället..

Nu tycker jag det är svårt att rekommendera pjäxor åt folk man inte känner. Prova runt är väl det bästa tipset; Dalbello Virus är t ex på tok för tighta runt vaderna för mig men vore i övrigt ett kanonval. Själv gick jag emot mina egna principer och beställde faktiskt ett par rando-pjäxor från Spanien nyss. Barrabes.com säljer ut Garmont Helium för €296 nu så jag kunde inte hålla mig och som tur var så satt de helt perfekt. För mig låg prio ffa på vikt för längre flerdagsturer eftersom jag har ett par styvare Lange för annan åkning. Om det är åkningen som är prio 1 så finns det bättre val för dig men om man vill ha en pjäxa för längre turer så kan det vara ett val.

http://www.barrabes.com/shop/ski-gear/d-1364-d/ski-touring/boots.html

Prova ytterliggare ett gäng igår.. Titan som jag blev direkt avrådd från att prova satt faktiskt helt OK trots min breda fot. Ska tydligen vara breddad till i år (?). Svåra som fan att komma i och ur i butik, kan inte tänka mig hur det är när plasten (PU) är kall.. Men, PUn ska ju också göra den lättare att trycka ut bra.. Kanske lite väl överlapp till alpinpjäxa, men jag tror betydligt mer på denna än factor i den klassen.

Scarpa Maestrale passar dessto bättre men är också rätt mycket mjukare på alla sätt. Oslagbar gåfunktion i klassen, och lättast med sina 1500g. Mjukheten kanske får vara värt det då jag, som sagt, har andra pjäxor för annan åkning? Om de skulle släppa styvare tungor en dag vore dessa förmodligen en hit. Ett plus att de har certifierade quick step in-inserts.

I jämförelse står sig quadranten lite biffigare, i proportion med viktskillnaden på 300g... Jävligt irriterande dock att fjärde spännet trycker på ovanifrån. Går det att fixa är de nog att föredra då jag kommer köra skidor mellan 100-125mm i midja....

Titan känns som en lite mjukare friåkningssko utför och fungerar alldeles utmärkt uppför med öppna spännen och skaftet i gåläge Sitter som en Lange Racessko (nästan) när det är dags att befria foten ... dessbättre hårdnar inte plasten allt för mycket utan det GÅR att ta av den även om det är kallt ...

Lycka till med skovalet!
/MM

Å så var den en jävla kass flash-länk så klart. Klick in på Tracker 130 så ser ni vilken jag menar.

Är det förresten någon som gått med Tracker 130 och kan skvallra om hur de är IRL?

Senast ändrad:
Tack för mer input...

Grejen med Tracker 130 är väl att jag har en känsla av att det blir just överlappet jag fruktar.. Alltså, den turar halvdant men åker bra - dock inte lika bra som mina andra? Typ som quest, factor och motsv som lirar i samma liga? Och de lär ju vara lite väl mycket att svänga fram på flerdagarsturer..

Hursom börjar jag snarare fundera på om quadrant eller maestrale pallar driva en bred skida. Och jag känner väl i princip att om de nu klarar det, och kan ta en del åkning, så vinner de för min del över den annars segrande titan..

ps. har inte testat tracker 130 utan baseras mest på uppbyggnad/ vikt etc. Känns mer som en sidecountry sko, som sagt..

Senast ändrad:
Tänkte jag mig fler-dagars skulle det nog bli något i stil med Maestrale eller liknande vikt, runt/under 1500 g.
Själv skulle jag kolla på TLT 5 Perf. väger då 10 kilo mindre än dig, men är sjukt impad av vad jag läst/sett på video. De större tur-pjäxorna som du nämner, Factor, Titan osv är nog inte optimala för det direkt...

Kolla här för ett test av lite pjäxor som an vara intressanta...

Tack tack.. Det är väl det jag är rädd för... Och jag ser väl quadrant som ett mellanting mellan maestrale och titan, och med sina 1800g borde de ju funka viktmässigt iaf.. Sjukt dilemma när jag inte har möjlighet att jämföra hur de åker..
Och tack för länken. Har koll på vad verbier61 säger... Och han påstår ju dock att en mjuk pjäxa som maestralen kör en 112rp väl, och han är ju inte heller kvinnoskapt (som lee, lou, rando o allt va de heter) som annars testar mycket. Tråkigt dock att quadranten inte passar någon. Men... Att köra maestral med bent chetler 192 och dukes känns lite saftigt, om än skidan är mjuk. AAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHhhhh

Senast ändrad:
oscarius sa:
Men... Att köra maestral med bent chetler 192 och dukes känns lite saftigt, om än skidan är mjuk.
Hmm är inte ett par lätta och då relativt mjuka pjäxor lite bortslängda på den setupen då? Är ju trotts allt en tung tur-utrustning...
Borde du inte kolla på de biffigare tur-pjäxorna? Eller är köpet förberedande för en lättare?

Blide sa:
oscarius sa:
Men... Att köra maestral med bent chetler 192 och dukes känns lite saftigt, om än skidan är mjuk.
Hmm är inte ett par lätta och då relativt mjuka pjäxor lite bortslängda på den setupen då? Är ju trotts allt en tung tur-utrustning...
Borde du inte kolla på de biffigare tur-pjäxorna? Eller är köpet förberedande för en lättare?
Absolut.. De kommer också köras på vct 189 med dukes, visserligen inte mycket lättare, men lite nättare. Men på sikt kommer en lättare setup med dynafit..
Och du har rätt att jag nog behöver en biffagare pjäxa. Jag vill dock att den ska va så lätt som möjligt, och fortfarande kunna köra ovanstående skidor.. Men samtidigt gå en femdagars. Och inte helt trampa mina alpinpjäxor på tårna.
Det ser väl ut som att det får bli titan, om nu inte maestralen (som är förjävla skön, och ska vara styvare än green machine) kommer med styvare tunga i sinom tid..

Måste säga att Radium såg riktigt trevliga ut, i allt utom pris. Kör själv i ett par Garmont adrenaline som enda pjäxa efter att jag fått 1 (!) Technica Icon stulen i Valdi. Skulle upp till Keb och tura och då föll det sig naturligt att shoppa dem. Har lästat dem ganska mycket då jag också har bred fot och de funkar riktigt bra ihop med mina vardags Gotama med Dukes på. Finns dessutom lättare alternativ för de längre turerna. Har kört på dem i ett par säsonger till allt och inte saknat mina alpinpjuk allt för mycket.

Lånar denna tråden lite... på tal om randopjäxor.
Är det någon som har erfarenhet av Tecnicas två modeller The Agent BC och The Agent AT? Och då framförallt kring frågan att ha dem som enda pjäxa.? Pallar dem med lite pistsväng för en storvuxen karl? Eller är det som att ha en gummistövel på fossingarna?
Hittar inte så mycket objektiva beskrivningar kring dessa pjäxor på nätet, utan mest säljares och leverantörers info.

STORPOTATEN sa:
Är det någon som har erfarenhet av Tecnicas två modeller The Agent BC och The Agent AT? Och då framförallt kring frågan att ha dem som enda pjäxa.? Pallar dem med lite pistsväng för en storvuxen karl? Eller är det som att ha en gummistövel på fossingarna?
Hittar inte så mycket objektiva beskrivningar kring dessa pjäxor på nätet, utan mest säljares och leverantörers info.
Har ingen erfarenhet av dom -men efter att ha butiksprovat dom går AT bort direkt som enda pjäxa. BC känns betydligt stabilare men har ju aldrig åkt med dom.. Dock känner jag två karlar runt 80kg som ska köra de som enda pjäxa i vinter.
Scarpa mobe verkar ju dock sjukt intressant i den styva klassen..

Lyfter tråden lite då jag själv har samma fråga som STORPOTATEN och är intresserad av vad folk har för erfarenheter av dessa två Tecnica modeller!?
kan ATn kanske bli för mjuk får en som väger ca85 nude?

Någon med lite erfarenheter av dessa?

5 dagars turande med Dukes låter inte som någon semester direkt. Dynafitbindningar kommer att stå högt på önskelistan efter det..

Tillbaka
Topp