Hjälp med salomon pjäxor

Tomas_Edlund

Ny medlem
Hjälp med salomon pjäxor
Ska införskaffa ett par pjäxor efter att ha hyrt mycket.
jag har blivit rekommenderad Salomons performa cf men tyckt att dom är lite för mjuka så jag har börjat snegla på X-wave 8.0 eller som nu då stadium säljer ut allt,Crossmax 10.

Är det värt att gå upp lite i X-wave serien eller vad tycks ?

God åkare som mest leker i backen, 196 lång 90 kg

Hjälp med salomon pjäxor
Performa CF (flexindex 80) är inget att satsa på. Den är på tok för mjuk, både skalet och innerskon. Jag har två kompisar som köpt just den pjäxan och ganska snabbt kommit fram till att den måste bytas ut för att inte åkningen ska hämmas pga mjukheten. Dessa två väger dessutom betydligt mindre än du. För din vikt skulle jag dra till med att flex 100 (i Salomons index) är det mjukaste som skulle funka. Jag skulle definitivt titta på Crossmax 10 (flex 110, tror jag). Xwave 8 är ju en vanlig uthyrningspjäxa, så jag antar att du har testat den om du har hyrt mycket de senaste åren. Många trivs med den och det finns väl inget som säger att du inte skulle göra det. Den ligger väl ungefär mitt imellan Crossmaxen och Performa CF i flex.

Hjälp med salomon pjäxor
Crossmax 10 har 100 i flex tror jag. Den är goo som fan och skulle nog funka fint.
X-wave 8 är inte dålig men innerskon i CM 10 är klart gooare (tightare). Kolla inte pris när du köper pjäxor, det är för viktigt (även om vi har rea på stadium nu...)

Hjälp med salomon pjäxor
Tjena!
Tror att CF blir, precis som du känner, för mjuk för dig. X-wave 8 är klart värt sina pengar. På X-wave serien jobbar salomon med en tightare innersko (smalare läst och mer stoppning). Ofta så räcker stödet man får av en X-wave 8 till de allra flesta åkare. Åker man inte med otroligt mycket tryck mot pjäxan så räcker flexen till gott o väl. Crossmax 10 hette förra året X-wave 10, de är alltså från samma serie.. Så prioriterar du mycket fart och riktigt brant åkning kan den vara bra att gå upp till Crossmax 10. Carvar du mer i pisten eller jibbar, tycker jag att du ska nöja dig med X-wave 8:an. Kör själv med X-wave 10 och den känns nästan lite hård att hoppa runt i parken med..
Det som skiljer dem åt är igentligen bara att Croosmaxen är lite styvare plus att du har dubbla cantinginställningar på den. Personligen tycker jag dock att Crossmax 10 är riktigt snygg..smaksak..
Ett tips; Håll dig bara till helnummer, dvs. 26, 27, 28 osv..
Hel och halv- nummer har samma sulmått, det enda som skiljer är stoppningen på innerskon. Så välj den mindre och åk in den istället, sitter mycket bättre!

Har du lite bredare fötter tycker jag även att du ska titta på Head Worldcup, när den kommer på rean, också en riktigt fin pjäxa. Likaså Tecnica Icon(lite smalare), som också sänks nu.. Båda pjäxorna är dock lite styvare i flexen.

Hoppas du hittar nått som passar dig!
// Daniel

Hjälp med salomon pjäxor
Kolla upp 1080 promodel.

Jag har ungefar samma matt som dig(lite tyngre). De har extra dampning som kan vara skont for oss tyngre gossar och sa ar de lagom styva(95) for att kunna vara anvandbara till allt. Sjalv sa kor jag visserligen mest offpist men det blir sakert fina i pisten oxa.

hare

Hjälp med salomon pjäxor
Jag var helt galen i höstas och köpte Salomon Course (flex 130) men vad goa de var att åka i... De säljer ut dem i de flesta stadiumbutiker, då får du ett par hårda och stabila pistpjäxor, de lämpar sig dock inte så bra att hoppa med men så länge du skall carva ned i pisten kan jag inte tänka mig bättre pjäxor...

Tillbaka
Topp