Hjälp med pjäxor

Cappe1

Medlem
Hjälp med pjäxor
Tjena!
Helt ny här på freeride då jag behöver lite hjälp med pjäxor.

Är en kille på 187cm ca 120kg med 27,3 cm fot & en bredd på 10,3-10,5

Letar efter ett par pjäxor som skulle passa min breda fot & höga vrist.

Kollat runder lite & det finns en hel Jungel så Letar efter er mer erfarna av just pjäxor.

Är en medel-advanced åkare så precis köpt ett par all mountain skidor på 177cm.
Åker mestadels i pist men förekommer även offpist såklart vid tillfälle.

Vad för pjäxor hade ni rekommenderat mig?
Håller mig gärna så billigt som möjligt. Helst under 2500kr absolut Max 3000kr.

Tack på förhand!

Hjälp med pjäxor
Passform är viktigast, tyvärr bara att åka till alla butiker i området och prova!
Jag har läst massor om pjäxor som borde funka men som i praktiken sitter otroligt dåligt på min fot.

Min första tanke när du är ganska stor och duktig åkare så gissar jag att du behöver en lite styvare pjäxa typ 120-130 i flex och då är tyvärr ofta priset lite högre än din budget. Men se det positivt att du också får bästa innerskon när du kommer in på topsegmentet.

Hjälp med pjäxor
Passform är viktigast, tyvärr bara att åka till alla butiker i området och prova!
Jag har läst massor om pjäxor som borde funka men som i praktiken sitter otroligt dåligt på min fot.

Min första tanke när du är ganska stor och duktig åkare så gissar jag att du behöver en lite styvare pjäxa typ 120-130 i flex och då är tyvärr ofta priset lite högre än din budget. Men se det positivt att du också får bästa innerskon när du kommer in på topsegmentet.
Tack för dit svar!
Det var som jag befarade. Testa en massa olika 🤣
Löst lite om dessa.
Är det något att ha om dem skulle sitta bra fast att flexen ligger på 100?

Hjälp med pjäxor
Tack för dit svar!
Det var som jag befarade. Testa en massa olika 🤣
Löst lite om dessa.
Är det något att ha om dem skulle sitta bra fast att flexen ligger på 100?
Utan att sett dig åka kan jag inte säga något med säkerhet men 187cm, 120 kg och "avancerad" betyder i min värld Nej. Speciellt om du har några muskler bakom kilona och gillar lite fart eller vill utvecklas mer så lär dom pjäxorna vika sig. Bara att spara pengar eller prioritera bort något annat tyvärr. Genar du i köpet nu lär du ångra dig och behöva köpa nytt nästa år igen.

Jag har böjt igenom pjäxor med 120 flex på vårkanten när det är lite varmare ute och jag är 170cm på 60kg... Skyller på modellen i det fallet men åker på 130 flex nu (atomic hawx prime) och det funkar bra (bytte till booster strap direkt). Tänkte köpa 120 flex men dom var inte alls lika sköna så det blev 130...

Hjälp med pjäxor
Blister släppte i fredags en bra pod om vad man ska ha koll på när man provar pjäxor. För även om du går till ett bra ställe så kan de ju bara hjälpa dig om du ger dem rätt information. 😊

Tillbaka
Topp