Hjälp med skidköp!

juvve

Ny medlem
Hjälp med skidköp!
Tjenare, jag har tänkt att börja åka lite mer skidor nu i vinter och tänkte köpa skidor. Dock vet jag inte helt 100 vad jag ska ha för skidor och vilken längd det ska vara.

Lite information om mig:
började åka för 2 år sen, klarar att åka svarta backar i medel fart, är varken jätte bra eller dålig. Har totalt åkt kanske 4 veckor.
Är 183 lång och väger 62 kg.
Gillar medel-långa svängar, så varken korta intensiva eller långa, det är lite svårt att bedömma dock, har lite svårt att vrida runt skidorna helt när jag ska svänga kort och långa svängar blir lite för tråkigt. Skulle helst vilja ha en skida som man svänger lätt korta svängar med eller medel-långa som sagt.
Åker mest i pist, dock förekommer en del off-pist åkande, kanske 80% i pist och 20% i off-pist, hade även tänkt att börja trixxa lite smått som 180 och lite railing.

Undrar nu om jag bör köpa carvingskidor eller twintips, och hur stor skillnad det är mellan dem, vill kunna åka väldigt bra i pist, men det vore även kul o kunna trixa lite, dock vill jag inte att det ska bli svårare i pist pga att jag har twintips, isf skippar jag "tricknings" delen. Undrar även hur nödvändigt det är med twintips vid t.ex 180 och åka baklänges. Sen till slut måste jag veta ungefärligt vilken längd på skidorna jag bör ha.

Hjälp med skidköp!
Rossignol B2 kan vara ett bra altenativ för dig (kanske tom b3 om du vill ha mer bredd) i längden 176 eller 184, en ganska lättåkt skida med radie under 20 meter.

Semitwin är det också så du kan göra 180's och så vidare utan att bekymmra dig om tjuvhugg.

Dock tycker jag inte att du ska förstöra dina nya, fina skidor på sådan hemska tingestar som metallräcken, huvaligen.

Hjälp med skidköp!
Okej, undrar dock om 176/184 cm är så bra baserat? Som jag har uppfattat det så är det så att om man har stor skillnad i midja/topp/tail så ska skidan vara lite kortare och blir därmed även mera lättsvängd, vet inte om det är korrekt dock, vill iaf ha en så lättsvängd skida som möjligt och en som man har bra kontoll med.

Dessutom undrar jag hur stor skillnad det är i pist med twintips jämfört med en skida som har stor skillnad mellan midja/topp/tail.

Hjälp med skidköp!
juvve: Först en stor applåd till dig, om man nu ska skriva ett inlägg och fråga om råd inför ett framtida skidköp så är det här inlägget ett skolboksexempel. Varför?
-Detaljerad fakta om hur du åker och vad för sorts åkning du ska åka
-Vad du kan tänka dig att tumma på/kompromissa, för ska man bara ha 1 par skidor så kommer man att få kompromissa, så är det bara.

En twintip kommer aldrig vara så bra som en skicross, slalom eller storslalomskida i pisten. Samtidigt kommer en twintip aldrig vara så bra som en fet offpistskida i pudret. Men ska man bara ha 1 par skidor så måste man tumma, och nu kan du tänka dig att tumma bort trickegenskaperna.
Faktum är att för att landa bakåt i mindre hopp i parken så behövs det inte speciellt mycket uppböjd bak, det räcker ofta med lite "turn up tail" som många lagg för friåkning i pist har, á la Ross Banditserie. Ja, man kan till och med dra av en 180 med ett par vanliga pistlagg, så tillvida hoppet inte är så stort. Och att bara åka baklänges med ett par helt vanliga pistskidor med platt bak, i pisten, är inga problem alls.

Jag berättar en liten historia:
Som skidlärare i Jackson Hole är åkningen självklart inriktad på puder men alla dagar ligger inte pudret till midjan. Jag har "bara" med mig 2 par lagg då packningen inte tillåter mer. Min setup, Rossignol B4 185 cm vs. Head iXRC 1200 sw 177 cm, både monterade långt bak, eller ja, enligt normal montering.
Båda funkar i midjedjupt puder men B4 vinner såklart, att åka på botten av pudret funkar men blir för jobbigt i längden.
Båda funkar i pisten men Headen är så mkt kvickare och roligare framförallt i mellanstora svängar på skär, B4 är förvånasvärt kvick i kortsväng.
Båda funkar i pipen men där vinner också Headen för att den är så mkt kvickare från kant till kant, om man inte behöver landa bakåt, men vem behöver det, högst vinner.
Båda funkar i parken men B4 vinner för att de railar jag (vill jag inte göra med Headen) och de känns stabilare om det är lite mjukare och man ska landa bakåt.
Båda funkar i puckeln men där vinner Headen också, åtminstone om vi pratar "zipperline-tävlingspuckel-köra rakt ner i fallinjen teknik", vid stora svängar med hög fart om det är lite mjukare vinner B4 för att den snällare svängradien i kombination med det mjukare flexet är mer förlåtande.
B4-iXRC 1200 4-3. Skulle jag således bli tvungen att plocka bort ett par lagg skulle det bli Headen, men då för att jag åker i Jackson Hole och där prioriter puderegenskaperna. I Sverige hade scenariot sett helt annorlunda ut.

En liknade histora för dig skulle kunna vara en bra, välbyggd, ganska styv twintip mot en butiksskicrossskida med lite uppböjd bak.

juvve sa:
...vill kunna åka väldigt bra i pist, men det vore även kul o kunna trixa lite, dock vill jag inte att det ska bli svårare i pist pga att jag har twintips, isf skippar jag "tricknings" delen.
Just den meningen tycker jag talar stort för det senare, i lite längre längd än vad du brukar ha för lite extra flyt i opreparerad snö. Alla tillverkade som finns med på världscupen i alpint har en sådan skida:
Atomic - Supercross 11
Dynastar - Skicross/Contact 11
Elan - Speedwave 14
Fischer - Worldcup RC
Head - iXRC 1200 sw
K2 - Cross Comp
Kneissl - Super Moto
Nordica - Speed Machine Mach 3
Rossignol - X-Fight 1 Oversize/Zenith Z9 Ti Oversize
Salomon - Crossmax W 12
Stöckli - Cross Pro II
Völkl - Supersport Allstar
Detta var alla "top of the line" modeller men det finns i mjukare och snällare versioner också. Nu säger kanske vissa, varför inte ta en allroundskida som Ross B2-B3, ja, är du i de tankarna så tycker jag lika gärna att du kan välja en twintip (för tar du rätt tt sä är de lika bra i pisten och offpisten som en sådan skida), och då får du fulltwin istället.

Nyttja den här mallen för att få reda på hur ungefär långa skidor du kan välja https://www.freeride.se/content/92/

Så, jäklars vad långt det blev, och vad lång tid det tog, men bra blev det.

Senast ändrad:
Hjälp med skidköp!
PCarmichael: Varför då? Är väl ett bra sätt att få svar på sina frågor om man inte har någon skidbutik i närheten.

Jag svara inte angående skidköp då här då min vän Lima-ko har tagit på sig den uppgiften så slipper du få flera likadana svar.

//H

Edit: Mycket bra ställd fråga för den delen. Skolexempel!

Senast ändrad:
Hjälp med skidköp!
om du ska köpa twintips så kan du tänka, ska jag åka fakie eller inte? åker jag mycket park, då är det värt att köpa en twintip skida, om inte så tycker jag du borde kolla på en "all mountain" skida. den passar bättre över hela berget.

Hjälp med skidköp!
När jag ser vad du vill ha så kom jag att tänka på en schysst twin-tip med kort svängradie, nämligen Scott P3. Bra på kort till medel-lång sväng, tillräckligt bred för att köra off-pist med och dessutom rätt lättåkt... kan det vara ngt tro?

Hjälp med skidköp!
Tackar ödmjukast för all hjälp, förhoppningsvis kommer det att hjälpa mig på traven mot en härlig skidsäsong. Undrar nu som sista fråga, den där skidlängdkalkulatorn sade 162 CM, är det inte lite för kort med tanke på min längd? Den tar ju inte hänsyn till det, har alltingen tänkt mig twintip eller pistskida med smal midja.

Hjälp med skidköp!
Juvve: Längden på din kroppshydda har inget med längden på skidorna att göra. Det är vikt, styrka, användningsområde och teknik som spelar in

Tack tack

Hjälp med skidköp!
Undrar nu en sista sak, det är självklart upp till mig själv att avgöra vilken skida jag väljer men vill ändå be om lite råd.

Väljer mellan HEAD XC 163 CM och Scott p3 Twintip 165 CM undrar nu om det är väldigt stor skillnad i pist då om så icke är fallet så är scott p3 att föredra, undrar även om det är ungefär rätt längd.

Hjälp med skidköp!
Jag gissar att du har använt mallen för att kolla upp vilken längd som du bör ha, men jag tror ändå att det inte är helt fel att lägga till minst 5 cm på P3an. Detta i och med att det är en twin-tip samt att den då blir bättre i off-pist (och även en aning stabilare i pist).

Hjälp med skidköp!
juvve: Klart det är, men vägledning är alltid bra, sen i slutet är beslutet ditt. Som jag ser det är valet ganska lätt, jag tänker dock inte göra det åt dig. Som jag skrev innan så handlar det om att kompromissa/prioritera egenskaper.

Headen kissar på P3 i pist.
P3 är bättre i offpist men pratar vi Sverigeoffpist så funkar ändock Headen ok, har du bara lite fart så.
P3 är självklart mycket bättre baklänges, framförallt landa, i pipe känns den nog även lite stabilare, eftersom du inte står så nära bakändan på de och kanske kan gå upp i längd.

Så valet är ditt, vart vill du att den ska fungera bäst, vad prioriterar du, och vad kan du tumma bort?

Hjälp med skidköp!
Okej, som sagt, p3 Har vissa egenskaper som kan vara roliga att ha men om Headen är mycket bättre i pist så kan jag tänka mig ta Headen, dock undrar jag hur stor skillnad det är mellan skidorna i pist, och på vilket sätt. Dvs svängar, fart osv.

Hjälp med skidköp!
Headen är en pistskida, alltså kommer den säkert att vara bra mkt stabilare i pisten. Möjligheterna att ligga och bränna på i pisten är klart bättre, kantgreppet borde vara bättre osv.
Däremot så borde P3an vara en mer lekfull skida, något som kan vara kul när man inte känner för att ligga på skär i full fart hela tiden. Och vad gäller offpist-åkning så är den säkert bra mkt behagligare än en smalare, hårdare skida. Lima-ko är nog en inte helt ovan åkare (kanske dagens understatement) och kan då hantera en Head t ex i off-pist utan problem. Själv svär jag varje gång jag tar mina pist-racers utanför pisten, det för mig tillbaka till dan gamla hemska tiden med smala, hårda, raka och långa skidor...
Därför kör jag oftast på mina twin-tip som allround skidor och tar ut pist-racer skidorna bara när jag vill hård-köra eller köra portar.
Därför rekommenderar jag P3an som allround-skida. Men som sagt, det är en smaksak vad man vill ha.

Hjälp med skidköp!
Sitter på jobbet och har tyvärr inte tid att skriva utförligt om någonting.
Men några skidtips.

Pist/Allround: Rossignol Z9/Z5 i 170cm 90-95% Pist
Pist/Allround/Offpist: Rossignol B3/Head Monster 82 70-80% Pist
Pist/Allround/Offpist/Park: Scott P3/Extrem Sweet-O 33% park 33% Offpist 33% Pist

Spexig procent sats men men.
Några få tips bara

Hjälp med skidköp!
Hej
såg att du skrev att du var sugen på lite rail.mm Körde ett par völk 7/24 som är en rätt bra allroundskida. Railade lite och vips så var mycket av kantgreppet borta.
Så är du mest sugen på att åka pist skippa helt det där med att raila eller skaffa 2 par skidor.
mitt Tips Völk supersport 5 Star (Går säkert att hitta begagnat) Till pisten
Och sen leta en park/puderskida

Tillbaka
Topp