Hjälp med skidköp

w_ille

Ny medlem
Hjälp med skidköp
tjena

nu ere så att jag ska köpa nya skidor i år och vill ha lite tips på vilka skidor som passar mig bäst, kan vara året lr förra årets spelar inte så stor roll.

har kört skidor sen jag var bebis, så med andra ord är jag riktigt duktig. För det mesta så kör jag i pisten men kan hända att jag även kör lite utanför, hoppar på lite småhopp m.m. vill ha en skida som är lätt att hantera men ändå en skida man kan stå på lite med och kunna arbeta med, Har kört på olika slalomskidor de senaste åren så jag gillar defenitivt en hård skida så man måste kämpa med om man t.ex vill köra kortsvängar. Vill även ha en skida med hög uppbyggnad så man kan köra carving.
Ett krav är att skidan ska vara tippad där bak, alltså en twintip skida.

slutsats:
-duktig åkare
-mkt carving
-twintip
-mest pistskida
-ska kunna köra relativt snabbt utan att skidan börjar skaka
-relativt hård men ändå lättkörd

mvh wilhelm

Hjälp med skidköp
K2 public enemy är ju en oerhört bra allround skida. Hyfsat bred för att va park skida så den gör inte bort sig i offpisten. Bra i pisten och rätt stabil.

De är då en riktigt bra park skida också som håller måttet för de allra bästa

Hjälp med skidköp
PE finns väl inte kvar längre? K2 extreme är väl efterträdarn?

Goodha 181 (heter 87 i år) är en riktigt bra allroundskida, tillräckligt styv så att det går att stå på, twintip och riktigt lätta, bra mycket lättare än andra, stryktåliga och ett isgrepp utöver det vanliga. Givetvis sandwich-konstruktion.

Vad väger du?

Hjälp med skidköp
Ace of Spades om du har plånbok... Kanske Armada Pipe Cleaner, sägs vara bra i pist. Fast vet inte exakt om den, har bara hört på något vänster.

Hjälp med skidköp
Monis sa:
Ace of Spades om du har plånbok... Kanske Armada Pipe Cleaner, sägs vara bra i pist. Fast vet inte exakt om den, har bara hört på något vänster.
Skulle gissa på att armada pipe cleaner skulle va en aning för mjuk för att dundra på i pisten med

Hjälp med skidköp
Då går jag lite out of line och säger scratch bc wrs(a.k.a scratch brigade) 185cm. lekfull skida som inte gör bort sig i pist och fungerar även utanför. går att hitta på sport-conrad för en smärre peng.

Annars skulle jag väl gå på jarles linje. mkt gott har kommit från folk som kört på goodhan.

Hjälp med skidköp
jo en sak till. har du testat mkt skidor eller? Utgå inte ifrån vad folk säger till fullo. nu tycker inte jag heller om PE:n men har kört på teneightys(mjuk sladdrig å kasst isgrepp) och är i samma viktklass som dig. därför jag lägger min röst på brigaden. Den är riktigt kul i pisten(sålänge de inte är blåis) och den fungerar utomordentligt om man skulle vilja köra lite puder. men då har den en midja på 98mm vilket inte riktigt kanske skulle vara optimalt för den åkning du inriktar dig på. Men vem vet, du kanske skulle häva dig mer utanför pisten iomed den större skidan?

Hjälp med skidköp
Jo PE,n är ju lite mjuk men om du nu ville ha en lite allround skida så passar den perfekt.

Annars 4frnt TNk som är rätt så gode styv! Men inget för pist åkare kanske

Hjälp med skidköp
jag har testat en del skidor, men typ inga twintip. Testade iof salomons twintip förra året och den var alldelses för mjuk för min del.

men goodhan kanske skulle vara något för mig då!

Hjälp med skidköp
Wippeh sa:
Då går jag lite out of line och säger scratch bc wrs(a.k.a scratch brigade) 185cm. lekfull skida som inte gör bort sig i pist och fungerar även utanför. går att hitta på sport-conrad för en smärre peng.

Annars skulle jag väl gå på jarles linje. mkt gott har kommit från folk som kört på goodhan.
Scratch BC tyckte jag var skittråkig i pist, det var visserligen ett tag sen jag testade men jag blev riktigt missnöjd!

Senast ändrad:
Hjälp med skidköp
man får ju verkligen ingen klarhet i vad ni säger, nog bättre om folk skriver en skida å sen skriver vad den e bra på så får man bedöma själv om det är något för en.

Hjälp med skidköp
1. kolla i skiddatabasen
2. gå till butik och känn på olika skidor du är intresserad av

vill du öka dina chanser att hitta skidor du blir nöjd med så bör du hålla dig till ovanstående. folk kan rekommendera sig trötta, men så är det ju det där med personligt tycke och smak också...

Hjälp med skidköp
Hej
Kolla in Stöckli Rotor.
Den täcker alla dina behov.

Ps På detta forum kommer du nog inte bli rikare vad det gäller ditt beslut av ditt köp.

Trust me...:-)

Lycka till

Hjälp med skidköp
LITEFORTARE sa:
Hej
Kolla in Stöckli Rotor.
Den täcker alla dina behov.
Ps På detta forum kommer du nog inte bli rikare vad det gäller ditt beslut av ditt köp.
Trust me...:-)
Lycka till
Fundear också på att köpa Rotor, testade dem 1 dag i Engelberg, men kan inte bestämma mig vad jag tycker...

Vad tycker du ar bra och dåligt med dem? Hur är de i Puder?

/Johan

Hjälp med skidköp
w_ille:
Baserat på vad du skrivit i ditt inlägg ska du ha en twintip som...
#har en midja som inte är alltför bred (vad gränsen går beror på din egna teknik och underlaget du åker på)
#är välbyggd och är ett märkes mest påkostade, vilket allt som oftast betyder att den även har...
#sandwich konstruktion samt
#träkärna

Varför?
#Värdesätter du piståkningen så pass mycket som du gör kommer en för bred skida, speciellt i kombination med rak skärning och styvt flex, bli otroligt "tågig" och svåråkt, läs svår att böja igenom och därigenom minska skidans svängradie.
#För att sandwich konstruktion gör skidan mer vridstyv, och därigenom tål mer kraft och fart, än t.ex. cap konstruktion.
#Trä har de bästa egenskaperna vad det gäller prestanda och livslängd. En del skidor har skumkärna vilket gör de än mer låttåkta men jag tycker att man förlorar så pass mycket mer i prestanda.

Om du sen väljer Armada Pipe Cleaner, Blizzard The Reason, Dynastar Trouble Maker, Elan Partisan, Head J.O. Pro, Hendryx Voodoo Child, K2 Extreme *1, Line Chronic, Movement Kamasutra, Nordica Ignition, Rossignol S4, Salomon Dumont, Scott P3 eller Völkl Bridge spelar ingen större roll.
*1 Extreme är uppföljaren till Public Enemy, i vilket sammanhang har du "hört" att den är för mjuk?

Hur du tänker med hög uppbyggnad för att kunna köra carving förstår jag dock inte? De flesta twintips har en midja på minst ca 80 mm jämfört med en slalomskida vars midja är ca 65 mm. Risken att pjuken tar i då du kantar väldigt mycket är därför mycket liten.

Senast ändrad:
Hjälp med skidköp
w_ille sa:
jag har testat en del skidor, men typ inga twintip. Testade iof salomons twintip förra året och den var alldelses för mjuk för min del.
w_ille sa:
man får ju verkligen ingen klarhet i vad ni säger, nog bättre om folk skriver en skida å sen skriver vad den e bra på så får man bedöma själv om det är något för en.
m-a-c-k-a-n:
Läste du överhuvudtaget igenom vad som skrivits i tråden?
För att hjälpa w_ille bör du bygga upp din åsikt med argument, inte bara nämna en skida för sakens skull, det stjälper honom snarare än att hjälpa honom.

Senast ändrad:
Hjälp med skidköp
Själv är jag mer lagd åt racinghållet, dvs kör på riktiga tävlingsskidor, såsom S-LAB 165 och Völkl GS-WC. Detta är säkert inget för dig då du vill ha något i twintip sektionen. Baserat på den informationen du skrev att du sökte en ganska styv skida, som även skall klara av korta som långa snabba carvingsvängar, rekommenderar jag att satsa på en riktigt bra racinskida, exempelvis Völkl Sl-WC eller Fischer RC4 SL worldcup. Detta är två riktigt bra skidor som du även kommer uppleva grymt fartstabila.
Även om många påstår att en tävlingsskida är helt omöjlig utanför det nypistade, är de inte det. Det kan dock kännas svårare, att du inte kommer upp på snön lika lätt, men det går!

Hjälp med skidköp
skidor-for-life: Klart race-stock prylar fungerar utanför, plake och grabbarna körde ju pou belle på GS-lagg... Däremot har dessa skidor grafitbelag, vilka är jäkligt svåra att laga och går sönder rackarns lätt...

Hjälp med skidköp
Jarle sa:
skidor-for-life: Klart race-stock prylar fungerar utanför, plake och grabbarna körde ju pou belle på GS-lagg... Däremot har dessa skidor grafitbelag, vilka är jäkligt svåra att laga och går sönder rackarns lätt...
Jo visst är beläggen känsliga, men att de är jävligt svåra att laga vet jag inte...Rätt grejor så löser det sig oftast!

Hjälp med skidköp
skidor-for-life sa:
Jarle sa:
Jo visst är beläggen känsliga, men att de är jävligt svåra att laga vet jag inte...Rätt grejor så löser det sig oftast!
Vilka grejer fäster i grafitbelag? Hörde från säkra källor att det enda man kunde göra vara att ta bort en sektion av belaget och sätta dit nytt... Har vart grymt försiktig med mina ross GS efter det

Hjälp med skidköp
Jarle sa:
skidor-for-life sa:
Jarle sa:
Vilka grejer fäster i grafitbelag? Hörde från säkra källor att det enda man kunde göra vara att ta bort en sektion av belaget och sätta dit nytt... Har vart grymt försiktig med mina ross GS efter det
På mina gamla fischer SL wc körde jag vanligt och smälte, höll stora delar av säsongen! Bara att ta en titt på undersidan då och då och vid behov fylla i. Dock är detta inte någon permanent lösning, men det funkar.
PS: är du nöjd med dina ross WC? I-boxen eller?

Tillbaka
Topp