Hjälp med skidköp

Stage6

Ny medlem
Hjälp med skidköp
Hej!
Nu när vintern är här tycker jag det börjar bli dags att köpa ett par egna skidor.

Jag har åkt slalomskidor i sälen varje vinter sen jag var 8 år, är 14 nu.
Så jag kan åka i alla pistade backar i olika farter.

Men nu känner jag för att börja jibba lite :)
Men jag vet inte hur långa skidor jag ska ha och det är väl TwinTip man brukar jibba med?
Lite info om mig:

- Vikt: 64
- Längd: 175

Så vilka (twintip?) ska jag köpa? Hade tänkt mig ett par begagnade. Kom ihåg att jag aldrig har hoppat förut, men jag är väldigt snabblärd :)

Mycket tacksam för seriösa svar!

Senast ändrad:
Hjälp med skidköp
Okej, är det Freestyle som gäller under "Kategori" eller?
Och hur långa skidor bör jag ha?
Vad är fördelarna och nackdelarna med korta/långa skidor?

Senast ändrad:
Hjälp med skidköp
mm välj "freestyle" om det är ett par skidor för parkåkning du vill ha. sen angående längd tycker jag att du borde ha ett par som är ungefär lika långa som dig själv, kanske något kortare. du är ju trots allt ingen nybörjare på skidor överlag, du har ju åkt en hel del tidigare.. blir stabilare med längre skidor.

Hjälp med skidköp
jag personligen skulle aldrig köpa så korta skidor. dels för att det är extremt fult att åka runt med korta skidor som ser ut som snowblades, dels för att man ganska så snart upptäcker att de är alldeles för kort och ostabila: börjar fladdra i höga farter och bli ostabila i luften om man hoppar, vilket inte är så kul om man har köpt nya skidor och sedan efteråt kommer på att man har köpt alldeles för korta. skulle säga att du borde ha skidor i 169-177cm. men som sagt, det är bara min personliga åsikt. jag är 178cm lång och har 181cm och 186cm långa skidor och tycker det funkar perfekt.

Hjälp med skidköp
Okej, tack!

Någon som har några andra tips på vad för skidor jag kan köpa?
Helst begagnade för inte mer än 1500

Hjälp med skidköp
kom ihåg att du växer, köp inte alltför kort. om dina föräldrar inte pallar köpa varje ny säsong som kommer dvs

Senast ändrad:
Hjälp med skidköp
blir nog skitbra. är väl ingen jättekrävande skida (stenhård) som jag har fattat det heller, utan ganska mjuk så den borde passa..

Hjälp med skidköp
Tack för tipsen simon!
Men skulle vara grymt kul om några andra också kunde uttrycka sig :)

Men det verkar som att de flesta har kortare skidor än deras längd.

Tillbaka
Topp