Hjälp med Skidköp

CaptainWoop

Ny medlem
Hjälp med Skidköp
Nu börjar hösten komma och planeringen inför kommande säsong börjar.

Skulle vara nice med lite hjälp från folk som är mer insatta än mig med nytt skidköp.

Studerar för tillfället och åker 1-2 veckor om året och har haft samma skidor i 5 år (ett par K2 Public Enemy 2007) som funkat väldigt bra.

Åker helst off-pist men blir ofta några åk i backe då många av mina vänner inte gillar off-pist lika mycket.

Om någon vet några skidor som liknar mina gamla Public Enemy så skulle det vara grymt om ni kunde ge mig namnet på dem (varför bryta ett vinnande koncept) eller finns det skidor som skulle passa min åkstil bättre?

All hjälp uppskattas!

Hjälp med Skidköp
Det har hänt ENORMT mycket med utvecklingen sedan PE 2007. Om du bara prickar skapligt rätt i ditt val så kommer du direkt att ta flera steg framåt i din offpiståkning framförallt med ett par moderna lagg.

För mig låter det som att du ska titta i den växande skaran 100-110mm "lillebrorsor", dvs skidor som är en smalare variant av någonting större. Nu säger du inte vad du väger, men tonen i inlägget tyder ändå på att du bör hålla dig undan från de mest krävande skidorna. Och förmodligen gillar du skidor med en balans åt jibbhållet, även om PE inte är fullt ut tc-balanserad. Skapligt lättåkt, utgångspunkt på 105mm i bredd och lite åt bc-jib när det gäller monteringspunkter alltså. Titta på skidor som R2 108, Nordica Patron (även om den är 113mm), Blizzard Peacemaker, Ross Soul 7 och liknande. Vill du gå lite mer åt pistskida i balans så är några exempel Extrem Project 100, Icelantic Nomad RKR eller Movement Trust. Det finns mycket att välja på onekligen...

En skidtestarhelg vore det bästa för dig.

Hjälp med Skidköp
Tack för svaret!

Bytte skidor med en vän förra året och var en av anledningarna till att skidbyte kom upp på tavlan så tror egentligen att vad jag än väljer så kommer det nog bli en förbättring.

Jag är 1.9m och väger ca 80 (lång och smal) och har åkt skidor så länge jag kan minnas men har, som sagt, inte gett mig in i skidträsket på ett tag.

Kollade på skidorna du tipsade om och Nordica Patron verkar (enligt beskrivning) passa min åkstil bäst (har de två senaste åren upptäckt den otroliga känslan att åka i skogen) men kan ev. vara aningen breda.

Men är Salomon Q-line (Q-105 och Q-115 mer exakt) något att ha eller borde jag helt enkelt ge upp hoppet om att ha en skida som både funkar i pist och off-pist?

Senast ändrad:
Hjälp med Skidköp
Att hitta en skida som fungerar riktigt bra i pist men även i offpist är absolut inte någon omöjlighet. Det finns en uppsjö med modeller med ca 95-110 mm midja som fixar det galant, där kvalar garanterat Salomon Q-line in, tillsammans med många andra modeller.

Om du vill fortsätta med K2 så har PE, som det tidigare påpekats, utvecklats en hel del, nuförtiden heter den likvärdiga modellen Recoil. Men utifrån din beskrivning tycker jag gott du kan gå lite bredare och kika på K2 Shreditor 102 (eller rent av 112) istället då de garanterat kommer vara mycket roligare och mer lättåkta i puder och skog.

Som MnO föreslår, försök ta dig till ett skidtest eftersom det till stor del handlar om personlig smak, en del skidor passar dig, en del passar mig och en del passar både dig och mig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp