Hjälp med skidor (jag vet det är 100ade tråden iår

Ignorence

Ny medlem
Tjenare, ny som användare här man har läst en del innan och nu skulle jag behöva det eminenta forumets hjälp!

Jag ska köpa nya skidor nu i December och behöver lite tips på vad som skulle passa?!

Erfarenhet : 2 Säsonger i Alpe D^huez/Frankrike där jag åkt i princip alla pister som finns utan större problem

Sen även diverse skidsemestrar i Sverige som idre,sälen osv

Jag ser mig själv som en god pist-åkare som gärna skulle vilja ta mig utanför pisten, också då jag kommer ha grym tillgång till och ta mig till Röldal och Rauland i Norge osv.

Jag är 177cm och väger runt 90panner så jag är ingen direkt lättviktare men tränar regelbundet ben och bål osv för att kunna klara av skidsäsongen nu ännu lite bättre!

Dom skidor som jag har funderat lite på är Your text to link here... men dom kanske är lite för smala i midjan är att orka bära upp mig i lössnö?

Men som sagt, bara mata med tips osv ! Mvh Ignorence

Btw : Snöar som faen här i Norge nu :D

Välkommen till forumet! Mitt förslag är att du testar att söka lite i forumet. Det finns hur många trådar som helst med tips på just den typen av skidor som du är på jakt efter. Sen är det möjligt att ingen av de skidorna passar dig perfekt, eller att du inte riktigt kan avgöra vilka modeller som är bäst för dig. Om så är fallet så är det iaf lättare för dig att beskriva vad du är på jakt efter och hur du ställer dig till olika egenskaper. Ett tips kan vara att läsa igenom den härtråden för att få lite input på vad det finns för typ av modeller. Sen om du tänker börja åka rejält utanför pisten så är allt under 100mm i midjan alldeles åt skogen för smalt för dig, med din vikt.

Jag har försökt söka igenom forumet men hittar inte riktigt det som jag är ute efter, min tanke är ju att försöka åka så mycket offpist som möjligt då dom förhållande absolut är dom bästa. Innan när jag åkt har jag tagit ganska långa svängar i högre fart om de inte blir allt för branta partier. Jag vill ju ha en skida som är ganska allround men som endå kanske nu har lite mer fokus på offpist

100mm i midja säger du, det verkar ju iofs rätt logiskt då jag som sagt har lite som ska bäras upp!

En modern skida som man ur en säsongares perspektiv kan kalla för en allroundskida med offpistfokus har ett midjemått på mellan 110 och 125mm skulle jag säga. Bredare än så och du kommer in skidor som är mer ren puderfokus. Dom här säsongerna du pratar om, är det tio år sen eller nåt sånt? I så fall har det hänt en del sen dess när det gäller skidbredd. Om du menar att du har säsongat nyligen så är det för mig en gåta hur du kan göra TVÅ alpsäsonger och ändå inte ha den minsta koll ens på grundgeometri för moderna offpistskidor.

Du är skapligt normalbyggd med en vikt som är strax över medel, men ändå inte särskilt tung. Råden till dig kommer i princip bli identiska med alla andra trådar av den här typen. Utgå från 115mm midja och välj sedan ut ett antal alternativ utifrån vad du vill ha när det gäller svängradie, styvhet, stabilitet och kanske framförallt monteringspunkt och balans. Lite letande på forumet i tio min och du kommer att hitta några vettiga alternativ enkelt. Att satsa på en 83mm Nomad är HELT off. Visst är det en avlång sak med belag under, så du kommer ju att ta dig fram även i puder med den, men i jämförelse med moderna offpistbetonade skidor med rocker så är det en ENORM skillnad. 83mm är att klassa som en ren pistskida med en ytterst begränsad allmountainpotential.

Snabb breddguide:
Under 100mm: Finns ingen som helst anledning att välja om man har den minsta vilja att åka offpist.
Ca 100mm: Du vill inte släppa kant-kant-rappheten i pisten, och accepterar att kompromissa med ganska mycket offpistflyt. Bra bredd för åkare som bara åker i Sverige. Tiprocker är vanligt och underlättar i puder och skitsnö.
Ca 110mm: Fortfarande inte fullt ut flyt om inte skidan är rejält rockad, men det börjar närma sig. Allround med ett uns extra pistprestanda.
Ca 115mm: Enligt mig lagom för allroundbruk. Bra bredd för en everyday för en bummare. Rätt rocker ger fullt tillräckligt flyt för i princip all typ av snö och snödjup. Känns inte för bred i pisten (lite beroende på konstruktion och form såklart dock).
Ca 120mm: Man börjar känna av bredden som en nackdel i pisten, men fortfarande väldigt allround. Bra flyt.
Ca 125mm: "Breddvrid" i fötterna klart kännbart. Med rätt rocker börjar man kunna beskriva flytet som fantastiskt.
130+mm: Skidor som oftast fortfarande går att ta sig fram i pisten med acceptabelt, men det blir mer en transport till nästa linje än underhållning. Vulgärt flyt.

Senast ändrad:
Tack för bra svar, senaste säsongen var förra 10/11 och innan dess så var det 07/08!

självklart har ja kolla på rocker osv men eftersom jag inte åkt så mycket offpist så har ja lite svårt att riktigt sätta mig in i vad det gör :|

Det ända som du behöver veta om rocker när det gäller puder är att det blir SJUKT mycket enklare att hantera skidorna i lössnö ! sen finns det ju olika kombinationer av rocker men generellt så blir det lättare att hålla sig uppe på snön :)

Rossi Super 7 : En skida som funkar till ALLT! Är tom. kul i pisten! Tar ett par åk at vänja sig vid men har du testat går du aldrig tillbaka!

Tar mig friheten och saxar in Mno:s svar kring rocker till mej i en annan tråd. I ett försök att avlasta denna skidrådgivare. Hoppas du inte tar illa upp herr MnO! Hatten är fortfarande av för tid, tålamod och kunskap här på forumet!

MnO sa:
Ok, då förstår jag vad du menar på ett annat sätt. Det är viktigt att inse att det finns olika typer av rocker och att de beter sig på olika sett. Relationen mellan skärning och rocker är också mycket viktig när det gäller åkning på fastare underlag. Det finns två huvudtyper av rocker/sidecut-relation om man förenklar det hela lite. Dels är det den typen av rocker/sidecut som ger en förkortad kontaktyta genom hela svängen, oavsett om skidan är plan eller kantas (i normala vinklar) och dels den rocker/sidecut-relation som ger en flytande initiering, men därefter fullängdskontakt vid kantning. Nu pratar vi rena huvudtyper av design och det finns skidor som verkligen håller sig i det ena eller det andra lägret. Det finns även många skidor som lånar tar lite av båda koncepten och tar det bästa från två världar.

Typ 1: Kontaktlängdsförkortande sidecut/rocker
Ross S7, Armada JJ och DPS RP112 är typexempel på skidor i den här kategorin. Det är modeller med rejäl rocker i tip- och/eller tail som kännetecknas av att hela, eller nästan hela, rockern sammanfaller med en indragen skärning. Den formen gör att den rockade delen av skidan aldrig kommer att vara i kontakt med snön så länge man inte åker i lös snö. På allt fast underlag kortas den aktiva delen av skidan ner till att vara en riktigt liten del av skidan totala längd.

Den här typen av skida får en \\\"blade\\\"-känsla, som du kallar det, eftersom man helt enkelt inte använder hela skidan när man åker på fast underlag. De blir av sin natur känsliga för viktfördelning iom den korta stödytan och samtidigt väldigt lättsvängda och lekfulla. Nackdelen är att de ofta känns otrygga och framförallt orena i skäret. Den här typen av skidor är riktigt långt från en traditionell fatski i balans och beteende och kräver ofta en hel del inåkning, i alla fall utanför pudret. En allt mer populär kategori som börjar locka även traditionalister som nu har haft lite tid att vänja sig vid känslan.

Typ 2: Sidecut/rocker med fullängdskontakt
Typiska skidor i den här kategorin är Völkl Katana, Shiro och Gotama, Fatypus I-rock, Hendryx (exkl Idiosynaptic) och Extrem. Här har skidan en traditionell sidoskärningsform, men har försetts med en rocker som oftast är lång och harmonisk. Rockern är i jämförelse med typ 1 ovan ganska låg ända ut i tipparna. Det börjar bli en trend att synkronisera sidoskärningen med rockern som det kallas, och det innebär att man laborerar med kontaktytan i relation till rockern. Mer rocker behöver då mer skärning för att snökontakten ska bli likvärdig.

En skida med den här formen blir väldigt lätt att få in i sväng, om vi pratar svänginitiering av traditionellt slag, eftersom minsta kantning ger en effekt av servostyrning tack vare rockern. Skidan är helt enkelt förböjd på ett sätt som den normalt är precis efter inledningen av svängen och då kommer den att sträva mot det läget utan minsta kraftansträning. Skidan går in i sväng via kantkontakt, och inte via centerskärning eller sladdad rotation, som är typiskt för Typ 1. När skidan kantas och belastas mer böjs skidan mer än rockern och då beter den sig som en helt vanlig skida utan rocker ända tills man ska växla sväng och avlastar skidan igen. Då släpper den lite tidigare än en spannad skida och blir lätthanterad och snäll i svängväxlingen, för att sedan åter gå in i ett skede när den beter sig som en orockad skida igen.

En skida med fullkontakt i sidecut/rocker-relationen känns alltså smidig i början av svängen och i svängväxling, men annars precis som en traditionell skida. Den kommer inte att upplevas kortare än en orockad liknande skida, i alla fall inte på ett negativt sätt. Den behåller de positiva effekterna av längd, men undviker att kännas otymplig och seg.

Jibberisch sa:
Tar mig friheten och saxar in Mno:s svar kring rocker till mej i en annan tråd. I ett försök att avlasta denna skidrådgivare. Hoppas du inte tar illa upp herr MnO! Hatten är fortfarande av för tid, tålamod och kunskap här på forumet!

MnO sa:
Jag lägger till det som saknas i typ 2 ovan - nackdelen med icke-indragen skärning:
Icke indragen skärning kan ge ett litet otryggare beteende i lös snö. Framförallt lite tip-hook-tendenser, speciellt om man ligger lång fram i vikten, men det kan även vara svårare att "smeara" (tailslide eller möjligen "McConkey-turn") med tailen. Är det kraftig rocker i kombination med ett mjukt bygge, typ som Hellbent, gäller det väl inte i lika hög grad iofs.

Tillbaka
Topp