Hjälp med skidor

Sorka

Ny medlem
Hjälp med skidor
Jag har precis köpt mig ett par Diamir Freeride Randonee bindningar...
Problemet är att jag inte har några skidor till dessa bindningar ännu, så jag undrar om någon har bra tips om bra skidor för dessa bindningar.

Jag är i första hand kanske inte ute efter de absolut FETASTE skidorna utan ett par som man kanske kan ha lite kul med i pisten också om man skulle råka hamna där på nervägen.....

Tack på förhand
Christian

Hjälp med skidor
Du finns ett enormt urval av skidor som skulle kunna passa för dig med tanke på den knapphändiga informationen om dig som åkare som du lämnar. Längd? Vikt? Föredrar mjukare eller hårdare skidor? Är vikten av vikt(hoho)?

De flesta, för att inte säga alla, allroundskidor runt 90-100mm i bredd fungerar i pisten till den grad att man kan ha "lite kul" med dom. Det är i den kategorin jag skulle välja ett par skidor om jag stog inför samma situation. Personligen skulle jag styra undan från de allra biffigaste laggen om jag hade tänkt dra dit en Diamirbindning. Explosive 190, DP 201, Dynastar Legend Pro osv blir kanske i bitigaste laget för en sådan bindning. Iofs ser man ju ofta åkre med just dessa kombinationer och det verkar ju fungera utan problem.

Min spontana tanke är någonting i stil med Dynastar Legend 8800 i 188cm. En snäll och smidig skida som är lättkörd både i lössnö och i pist, men som samtidigt svarar skapligt när man trycker på. Något smalare än så är verkligen inget att satsa på och jag skulle inte heller gå ner mer i längd än så om du är någorlunda lika mig i storlek (180cm/75kg). Har man knatat upp vill man ju inte vara tvungen att harva sig ner med nån 75mm-skida med sunkiga offpistprestanda. Då tar jag hellre lite tyngre steg på vägen upp.

Andra alternativ är Ross B3, men dom är sämre i pisten (har dock inte testat årets modell). Fram till i år höll dom dock dåligt vid stenkänningar. Få konstruktioner kan kantpaja så effektfullt som Ross´s dualtec! Enligt katalogen är årets skida mer hållbar och man kan ju hoppas att det stämmer. K2 Apache Chief kanske. Den är tillräckligt smal (99mm) för att vara relativt pistvänlig. Annars kan du ju krypa till korset och bli totalmainstream och handla ett par Pocket Rocket som man ofta ser i kombination med Diamir. Visst fladdrar det, men de är bättre i pisten än vad ryktet säger och det blir ett lätt paket som går snabbt uppför. Scott Santiago gillas ju av en del och är ett säkert val med viss brasklapp för hållbarheten (den kanske är fixad nu efter de första utgåvornas småproblem?). Elan Mantis 777 fungerar säkerligen den med om du vill ha nåt lite mjukare. Min egen favorit AK Rocket Lab från Salomon är en kul skida i pist så länge det inte är för isigt och i löst är den både trygg och lekfull på samma gång. Men det finns som sagt ett väldigt stort antal skidor utöver ovan nämnda som skulle kunna passa.

Tillbaka
Topp