Hjälp med skidval! (allround skida)

a-kroon

Ny medlem
Hejsan!
Skulle behöva hjälp med att välja skidor, har tittat runt lite överallt men finns ju så mycket att välja på så det står bara still i huvudet. Hade tänkt mig ett par skidor som funkar i pist, vårslask och puder, men framför allt till puder och vårslask. För tillfället kör jag ett par Völkl Ledge och känner att dom inte riktigt räcker till alltid, men jag ska ha kvar dom och använda dom i parken och skaffa ett par nya som passar bättre i pist, vårslask och puder

Jag känner att jag är en hyffsat duktig åkare, har åkt cirka 1-3 veckor varje år sen jag var liten och nu när man blir äldre blir det mer och mer. Blir nog 2-4 veckor denna vintern. Det viktigaste är att skidorna passar i vårslask och puder, men dom ska även funka i pist, helst bättre än mina völkl ledge. Det får gärna vara ett par breda skidor eftersom jag aldrig åkt på det förut och det hade varit roligt att prova. Jag hade tänkt lägga mellan 5000-7000 för skidor+bindningar.

Jag är 1,83 och väger 82kg.

Skidor som ja kikat lite på, Völkl Mantra, Völkl Katana, Völkl Gotama, K2 Hell Bent, Salomon Shogun , K2 Kung Fujas, Line Prophet 100, K2 Obsethed, Armada JJ.

Ni får gärna komma med andra tips också.

/Anton

det är överskattat med för stora skidor.. prova något smalare typ LINE Prophet 90. dom kommer att funka bra i puder med.

Mattias_STHAV sa:
det är överskattat med för stora skidor.. prova något smalare typ LINE Prophet 90. dom kommer att funka bra i puder med.
Aboslut inte överskattat med bredare skidor. Han har dessutom redan ett par skidor med 84mm midja och han har sagt att han vill ha ett par bredare så ett par 90 vore ett dumt köp.

Spontant skulle jag säga att ett par JJ vore ett bra val, håll efter kanterna på dom så kommer dom funka fint i pisten och underbart i slask/puder. Helt klart 185:orna.

Jag är snart 20 år, kommer nog åka 1 vecka i Ramundberget, en helg i lindvallen, 1-2 veckor i Åre med. Som det ser ut just nu, men kan blir säkert lite mer.

Utter sa:
Mattias_STHAV sa:
Aboslut inte överskattat med bredare skidor. Han har dessutom redan ett par skidor med 84mm midja och han har sagt att han vill ha ett par bredare så ett par 90 vore ett dumt köp.

Spontant skulle jag säga att ett par JJ vore ett bra val, håll efter kanterna på dom så kommer dom funka fint i pisten och underbart i slask/puder. Helt klart 185:orna.
Håller med där, har åkt på lite olika skidor med 80-90 midja dom senaste åren så vill pröva bredare nu. JJ har jag hört mycket bra om, en kompis till mig som bor i Åre köpte dom nyligen, så får se vad han har att säga om dom när han kört dom.

Utter sa:
Mattias_STHAV sa:

Gör som Utter säger! ;)

Hur är obsethed och kung fujas, är de bra i pisten och funkar de bra att hoppa med offpist, lätta, lättsnurrade?
Förresten, är nya marker griffon Schizo nåt att ha och lär den hålla i längden?
Tål den lite stryk?
Väger ganska lätt, typ 65 kg.

Senast ändrad:
hellbergarn sa:
Utter sa:
Mattias_STHAV sa:

Gör som Utter säger! ;)
Ok sry. Läste inte ordentligt.
kör på ett par line ep pro och tycker att dom funkar i pisten, beror på deffinationen av "funkar" iofs. Fördelen med breda skidor är när det inte ligger jätte mycket ny snö känns det som mer.
Men jag tycker att det finns bättre allt-i-allo skidor än ett par som håller 110 i midjan.

CKL sa:
Vet inte riktigt hur du ska få ihop kombinationen mycket bredare skida och bättre i pisten än dina Ledge? Kan inte svara för konditionen på dina Ledge eller egenskaperna hos den överhuvudtaget men tror faktiskt att ett par nya sådana bör vara bättre i pisten än ett par JJ. Frågan är egentligen, vad vill du ha för skida? Låter som du egentligen vill ha en allroundskida men samtidigt vill haka på tåget med att köpa breda rockerskidor för att det är lite häftigare? Här gäller det att kanske tänka efter, är det verkligen så att puder och slaskegenskaperna är viktigast på de orterna du skall åka till (Åre, Lindvallen, Ramis)? Är det det man åker mest där? (i verkligheten, ej viljan)
Det har du nog rätt i, mina ledge är i helt ok skick, åkt på dom i 3 veckor ungefär. Jo det stämmer att jag vill ha en bred allroundskida, men det är kanske lite svårt att få ihop? Kanske borde satsa på någon smalare skida.

Willlmutt sa:
Hur är obsethed och kung fujas, är de bra i pisten och funkar de bra att hoppa med offpist, lätta, lättsnurrade?
Förresten, är nya marker griffon Schizo nåt att ha och lär den hålla i längden?
Tål den lite stryk?
Väger ganska lätt, typ 65 kg.
Hur är obseth i pisten?

Du kommer med största sannorlikhet hitta en fetare allroundskida som är bättre i pisten än vad dina Ledge är. Det finns många 110mm'are som fått fint beröm för sina pistegenskaper. Det enda som krävs är bra vridstyvhet, lite styvare flex och välskötta kanter så kan du carva isig pist i Åre dag ut och dag in!

Främsta anledningen till att det är så är tyvärr att dina Ledge inte direkt är några superskidor, speciellt inte om man är i din storleksklass (och du är ju långt ifrån jättstor!). Ledgen är Völkls lite billigare parkskida, och den typen av skida har inte samma krav på sig att leverera utanför parken. Det snålas därför väldigt ofta på kärnor och uppbyggnad i allmänhet inom den kategorin.

jag kör på völkl mantra
Fungerar både i ett slaskigt åre och ett översnöat WhistlerMjuk skida som gör att den fungerar mycket bra offpist och i pist enligt mej en av dom bästa all around skidor du kan ha men jag är ingen expert bara en kille som gillar att åka skidor kolla lite resensioner och bilda din egen uppfattning lycka till

Det bästa kanske vore bättre att vänta till skidtestarhelgen i lindvallen och hoppas på bra förhållande då och prova före man köper, känns bara svårare och svårare för varje dag att välja skida. Kanske borde spara lite mer pengar och satsa på en riktig pist skida och en riktig offpist skida till nästa säsong och försöka köpa ett par begagnade lite billigare skidor tills denna säsongen.

MagLar sa:
Kolla in åkartyckandena för Head Chip skidorna i skiddatabasen...
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/head/chip-monster.html

Kolla in min annons på ett par sådana här på freeride :-)
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=47875
4 mm bredare än dom han har, fina allroundskidor javisst men mycket pengar att lägga för att få en skida som är för lik dom han har nu. Förövrigt så säljs fjolårsskidor för halva priset i butiker. Varför betala mer än det för ett par begagnade?

@a-kroon: Mycket bra idé att vänta till skidtestet, testa själv är det bästa du kan göra. Se till att testa runt bland olika bredder, spann, tillverkare etc.

Testa t ex:
Nordica Enforcer och Girish
Armada JJ och ARV
Salomon Czar och Shogun
Head Jimi och John(?) (gamla 94)
K2 Obsethed, Kung Fujas och kanske nån ur nya Backside serien.
Völkl Gotama, Mantra och Katana
Fischer 114
Scott P4
Dynastar 6:th sense Big och Huge, Pro rider
etc etc.

Så kommer du ha mycket mer kött på benen och ha mycket bättre koll på exakt vad det är du är ute efter.

Senast ändrad:
okey,tack för tipset! nae har inte köpt ännu, ska försöka komma iväg till någon skidtestarhelg och prova lite före :)

Tillbaka
Topp