Hjälp med skidval för pisten!

Fastback92

Ny medlem
Tjenare,
jag är 18år och har åkt sen jag var 5. Har åkt skidor varje år minst en vecka men oftast 1,5vecka. Vet inte hur ja ska klassa mig som åkare. Men mer åt avancerad än medel iaf. Vikten är mellan 90-100kg.

Jag söker en skida som lämpar sig för pisten. Pris spelar ingen roll men gärna relativt billigt.

Vore kul om ni kunde komma med lite tips på bra skidor till mig!

Mvh R

Jag skulle vilja rekommendera dig att köpa ett par Rossignol 9S. Det är otroligt skönt att ge sig ut i pisten med dessa skidor. Om det är möjligt ska du försöka få tag på ett par tävlingsskidor som någon tävlingsåkare säljer eftersom han antagligen måste köpa nya till nästa säsong. Så håll utkik på klubbar runt om där du bor och hör dig för ifall det finns någon som säljer begagnat. När jag menar begagnat är det skillnad på "turistbegagnat" och tävlingsbegagnat. Skidorna är oftast nästan som nya. Anledningen till att tävlingsåkare byter skidor är för att "spänsten" eller hårdheten går ur dem så de måste ha nya till säsongen därefter. Om man ska gå tillbaka till dig är det nog positivt att skidan är använd då den kommer vara in-åkt och kommer därför vara lättare att kontrollera för dig. Så ta dig en titt och hör dig för om någon säljer. Lovar att du inte kommer bli besviken. Om man ska räkna ut ett pris kan du få ett par jättefina tävlingsskidor som är från förra säsongen för mellan 4000 till 5000 beroende på hur skidan ser ut och vem det är som säljer. Jag vet att jag sålde mina Tävlingsskidor Rossignol för 4000, bara ett år gamla och inte en enda repa i belaget, de var som nya men behövde nya till säsongen som stod på tur utav just den anledningen att hårdheten hade gått ur dem. Men som jag sa, det med hårdhet har ingen betydelse alls om du bara ska åka "friåkning" i fjällen eller liknande.

Hoppas det hjälpte.

Tillbaka
Topp