Hjälp med skidval

dude123

Ny medlem
Hjälp med skidval
Hej, jag är sugen på att införskaffa nya skidor och skulle behöva tips inför köp

Fakta
längd: 190cm
vikt: 85kg
ålder: 25
åker 1 alpvecka år och nån vecka/weekend i svenska fjällen. Har gjort detta sedan jag var liten.

Jag är ute efter någon slags allroundskida åker mestadels i pist men ambitionen är att öka offpist delen. förhållandet i nuläget kanske är 60% pist / 40% offpist. Något högre andel offpist i alperna. Hopp och parkåkning åker jag mycket begränsat, inget som jag vill anpassa mina skidor till iallafall.

Jag har kollat runt lite i djungeln av skidor följande har jag fastnat för:

K2 apache explorer
Rossignol bandit 80
Head monster 82

eller lite bredare:
Head monster 88
Head mojo 94
Extrem patriot
Scott crusade

Vad tycker ni om dessa skidor? Tycker det är svårt att få en bra uppfattning vad som skiljer och vad som passar mig bäst

Om någon har tips på rea-erbjudanden eller billig utförsäljning av tidigare års modeller (som är bra) är jag också tacksam för dessa.

Jag skulle också behöva ett par nya pjäxor, vad är det som gäller här. Bara gå till nån butik och prova? Har ingen aning vad man ska ha.

Tacksam för svar

Hjälp med skidval
Gällande pjäxor, vart bor du?

Du bör gå till en återförsäljare som har koll på vad dom gör.

Skidor:
http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_1_207&products_id=1654
ej åkt men hört mycket bra om.

http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_1_207&products_id=1747
finfin allroundskida enligt mig.

Finns fler där också, bl a Apache Outlaw och Monster 88.

Kolla också in Sport-Conrad, Telemark Pyrenees etc.

Du borde satsa på en skida runt 90+mm förmodligen, finns många skidor med 90-100mm midja som verkligen inte gör bort sig i pisten och fungerar fint utanför.

Senast ändrad:
Hjälp med skidval
Ok, enda butiken jag vet som är kunniga där är Skistore. Dom är själva dedikerade skidåkare och borde kunna hjälpa dig med pjäxbiten.

Hjälp med skidval
tack för tipsen, ett par k2 apache outlaw verkar fina, jag hyrde ett par apache recon i alperna senast som jag gillade. Så jag har förtroende för det märket.

Tillbaka
Topp