Hjälp med snowboard köp

jonteN86

Ny medlem
Hjälp med snowboard köp
Hejsan!

Glad amatör som efter 10års uppehåll planerar att börja åka snowboard igen. Frågan är vad jag ska satsa på nytt eller begagnat har ca 3500-4000 o lägga på bräda, bindningar och helst till boots också men bräda, bindningar är prio ett just nu då jag kan låna boots så länge.
Är 186cm väger ca 78-80kg och strl 44-45 på fötterna vad ska man satsa på för saker? Som sagt har inget emot att köpa begagnat så länge sakerna är i bra skick. Läst rätt så mkt om längder och sånt men blir inte mkt klokare för det..
Kommer åka väldigt blandat i pistade backar utanför pisten och lite småhopp (om jag klarar det utan att bryta mig sönder och samman)
mvh jonathan

Hjälp med snowboard köp
jo men nu är det så att jag kan låna ett par boots av polaren som sitter jäkligt bra, så bräda och bindningar är det som behövs.

Hjälp med snowboard köp
Det kan ju hända att du hittar något åkbart för de pengarna om du har tur, lycka till (utan att vara allt för sarkastisk)

Hjälp med snowboard köp
jo jag vet att det inte är så stora pengar men åker kanske en vecka i fjällen varje år (bor i småland) så det blir inte så mkt åkning därför vill jag inte lägga så mkt mer

Hjälp med snowboard köp
brädan du länka funkar absolut men vill du att åkningen ska kännas lätt och rolig från början tycker jag nästan att du ska köra rocker istället för camber.
hade en kompis som började åka i vintras. han startade på en lånad camber-bräda som är för nybörjare, jag rådde honom senare på säsongen att köpa en rocker å efter att han fick den så gick hans utveckling mkt snabbare framåt. i december när han började tog han sig knappt upp för liften å i april kunde han köra alla småhopp som fanns, alla boxar som fanns och en hel del rails. så jag tycker du ska köra på en rocker :)

http://www.hot-zone.tv/en_GB/index....-L-Set&cname=Snowboards&scname=Snowboard-Sets

här är ett alternativ. det tar ungefär en, en och en halv vecka att få hem sakerna från sidan och de är gratis frakt (Y)

Hjälp med snowboard köp
ok ja det är ju ett alternativ. men är 160 inte lite kort då? är 186. Den var ju snyggare än den jag länkade också, i mitt tycke iaf

Hjälp med snowboard köp
Det bästa är ju att testa speciellt när man kört lite förut. Många som kört på camber-brädor och sedan köper en rocker blir faktist besvikna på hur brädan beter sig. Tror nog att du klarar dig på 160 efter som du inte väger så där jätte mycket. Men om du läser på lite om karaktärsdragen på en camber jämfört med rocker här på forumet så blir det säkert lättare för dig att välja. Båda de där paketen är ju som skräddarsydda för åkare som kör 1 vecka om året.

Hjälp med snowboard köp
För pist tycker jag du ska köra camber alternativt en camber/rocker blandning.

Hjälp med snowboard köp
Camber/rocker blandning blir nog optimalt för det.

Nu gäller det bara hitta en sådan för ett fint pris! :)

Senast ändrad:
Hjälp med snowboard köp
Tjenare.Ska köpa ny bräda till säsongen.körde på en lib tech trs 159 förra säsongen men tycker den e för styv och för lång för mig eftersom jag enbart åker park. Jag e 195 o väger 70 kg. O e riktigt sugen på en lobster har inte testat triple base så sugen på det med. Men undrar om den kommer bli allt för kort och okontrollerad i hopp osv eftersom den längsta dom gör e 153. kom gärna med andra förslag.

Hjälp med snowboard köp
Om du är sugen på triple base är det nog smartare om du kollar på bataleons brädor, dom görs ju i lite längre längder :)

edit: Lobster The Parkbaord görs ju i 157 :D

Med den fördommen att du vill ha en pissmjuk bräda och sen frågar om den blir för kort för hopp så skär det lite i mitt huvud :P

Senast ändrad:
Hjälp med snowboard köp
Om det är Lobter Jibboard du är ute efter men tycker 153 låter kort så köp en Bataleon Disaster 156 istället, exakt samma bräda och dessutom lite billigare men har inte glossy topsheet, möjligt att Helgsons Jibboard är ännu lite mjukare men tvivlar på det. Deras Parkboard är iaf baserad på Bataleon Evil Twin men dom ville ha den lite styvare så flexmässigt lär den hamna mellan Evil Twin och Riot, tror du kommer tycka den är för styv iaf. Och som Linder säger, du oroar dig för hopp men kollar in en snormjuk 153 jibplanka? Mitt råd till dig isåfall och alla andra som står mellan valet av en Lobster Jibboard eller Parkboard är en Bataleon Airobic! Den är flexmässigt precis emellan dessa två (eller snarare mellan Lobster Jib och Evil Twin) men är med sin Jib TBT mera park och rail orienterad än Lobster Park. Hoppas det hjälper lite :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp