hjälp med uppbyggnadsträning

havreboll

Aktiv medlem
ska åka ordentligt mycket detta år och känner att risk finns för skador i knä.

har någon ett par bra förslag på träning för knäet så man slipper korsbands skador och allt skit som sitter där inne.
har rehab min axel ett år nu så känner inte för att behöva göra samma sak med knäet till nästa sesång.
ps: svara bara om du vet. gissningar stjälper mer än dom hjälper

Börja träningen tidigare än i mitten på november är ett bra knep.......hur kan man läsa i förra numret av outside som hade en stor knäspecial vilket kan vara ett bra köp!

Jag gissar på att det kan hjälpa.

om du ändå går åt sjukgymast så snacka med dom! dom kan ge dig tips och råd.
men annars gäller det att bygga upp musklerna runt om knät så mycket som möjligt.

en övning som är bra är att stå raklång med uppsträckta armar och ex. hålla i ett rundstav(kvastskaft) och göra riktgit långsama knäböj ner och upp, med armarna fortfarande uppsträckta. Denna övning är väldigt bra och jag fick köra den mycket i början av min rehab tid. övningen är även bra i förebyggande syfte. vet att dom kör mycket såna övningar på bosön (anja persson, hockeylandslaget mm)

lycka till

black det är ganska lungt. bor i sthlm och ska inte ut och åka tyvär,förens januari -februari så hinner nog bygga upp musklerna lite iaf bättre än inget. ska köpa tidningen och köra mer knäböj.

Jag har en jävli go stå med böjda knän & väg med fotsidorna åt sidorna , som om du kantar skidorna, håll 2 knytnävar mellan knäna.
Eller utfall är väll också väldigt härligt.

Lycka till & passa på knäna, jag har slitit av korsband & fått spricka i minisken tog mig ett år innan jag var fit for fight.
Nu är jag i Hemsedal & ska jobba som skidlärare.
Knät funar fint som fan.

Ha en vit vinter

Viktigt är att inte bara sätta dig ner i olika apparater. Vissa muskler är bra att isolera för att träna ordentligt, men generellt är det bättre att gå ner till de fria vikterna. Utfall med skivstång är bra.

Övningarna från Outside:

Övn 1: Sneda knäböj på ytterbenet med en hand mot väggen
Övn 2: Sätt upp ena foten på en bänk. ta ett kliv över bänken men stanna ett par centimeter över marken och gå tillbaka med benet. Upprepa så många gånger du orkar.

Spring i terräng där du måste jobba med balansen hela tiden.

Hoppa framåt ett ben i taget och balansera 3 sekunder på varje ben.

Maskiner: Benspark & bencurl

Hitta övningar med balansplatta/mjukkudde - benböj exempelvis.

Och till nästa år: Börja tidigare.

//E

när jag var hos min fyseoterapeut så läg jag på en bäng på rygg,sedan drar du upp benen så att du ser ut som ett d men att de har vinkat mor höger så att klumppen på d:et är benen =P hoppas du förstår...sedan sparkade man långsamt utåt med den delen av benet som är under knä:et...ja e skit på å förkala ja vet=P men om du då vill ha det tyngre så be nån hålla handen på så blir det tyngre=)

sedan knäböj.

och en massa andra saker men dom jag ja absolut inte förklara....har nog dom på papper så om ja hittar kan ja skriva av va de står på dom å posta :P om ja hittar v.s lycka till!

peace.out

Djupa benböj (hälarna i rumpan), men se till att inte ha för tung vikt på stången.
Utfall, samma sak med vikten där.

När vi ändå snackar knän, så har jag en fråga: I de amerikanska skidfilmerna så får man ofta höra "I tore my MCL" osv.

Vad betyder följande på svenska? (Antar att en av dom är korsbandet?)
MCL (Sena på vänster sida knät?)
LCL (Sena på höger sida knät?)
ACL (Kort sena som sitter typ i mitten?)
PCL (Kort sena som sitter typ i mitten fast bakom ACL?)

Tacksam för svar

Komplettera din styrketräning med simmning eller milslånga cykelturer. Det gjorde jag efter min korsbandsoperation och nu har jag ingen känning av skadan, tyvärr så har andra knät pajat!

Lycka till...

"Börja tidigare", mitt tips hade nog varit att aldrig slutat träna nu när du väl börjat träna och gör de till en del av skidåkningen, fungerar skitbra tycker jag =) Ser inga nackdelar med träning om man nu inte åker skidor 7 dagar i veckan och inte ens hinner träna

Jag gissar på knäböjningar på ett ben.
Det lär knappast stjälpa!

Nenne sa:
Vad betyder följande på svenska? (Antar att en av dom är korsbandet?)
MCL (Sena på vänster sida knät?)
LCL (Sena på höger sida knät?)
ACL (Kort sena som sitter typ i mitten?)
PCL (Kort sena som sitter typ i mitten fast bakom ACL?)
getfile.asp

menisk2.gif

Senast ändrad:
jobbar själv som Personlig Tränare och har också ett halvtrasigt knä

det finns en övning jag kör själv som jag gillar skapt, benböj på yogaboll, grymt både för balans och styrka!.. håll i vikt om det känns för lätt..

ps till Nenne: MCL står för The medial collateral ligament, alltså det inre ligamentet mellan lårben(femur) och skenben(tibia)
mcl.jpg

lycka till!

Balansplattan är väldigt bra. Du arbetar med stabiliserande muskler för knäet, utöver det så tränar du ju även balansen. Men det är ju bara ett kompliment, så gör som tidigare nämt, läs Outside och ta andra övningar därifrån.
Annars så är det bra att höra med en instuktör på ngt gym, då får du både rätt övningar och du lär dig göra dem rätt! Gör man dem inte rätt då kan de stjälpa mer än hjälpa!

Lycka till /Anton

Finns det ngn nytta med att använda såna där knäskydd som man ser på sportaffärerna, som ska stabilisera? När man åker alltså.

Jag har haft inflammationer i patellasenan (framsidan av knät vid knäskålen) och har man problem med den senan, så kan faktiskt ett av dessa knäskydd, som säljs i affärer, vara bra att ha, just för att avlasta patellan.

Her er noen gode treningstips:
Det vi ofte trener for lite er den indre muskulaturen som er den som stabiliserer og som tar opp de første, små, justeringene som kan gjøre skilnad og redde deg fra skade. Denne muskulaturen trenes best på ustabilt underlag: balansplatta, med en stor treningsball, osv.
* Gjør hopp på en fot på en stor pute (kudda), skift fot for hver gang og ta en kort pause mellom hvert hopp slik at du finner balansen før neste hopp.
* Pushups på stor treningsball: 1) Ha hendene på ballen og gjør pushups 2) Hendene på ballen og strak kropp, rull ballen framover og tilbake under deg 3) Føttene på ballen og gjør pushups eller "gå" sidelengs med armene - husk strak kropp
* Gå med oppakning på mjukt underlag (Vi går med 20 Kg i sekken på sti eller snø en dag i uka)

Og så en spesialøvelse for telisser: Ha litt vekt (jeg bruker et 15 Kg lodd som jeg holder intill overkroppen) og hopp ned i svingstilling og tilbake til nøytral stilling (jamnsides føtter) og så i svingstilling men med motsatt fot bak. Dette skal gjøres relativt hurtig - ca i samme fart som en ville ta svinger i en bakke. ca 20 x 4 skulle være en bra start.

Felles for alle disse øvelsene er at de trener den indre muskulaturen. Norske skiløpere (både bortover- og nedoverski) trener også med strikk som henger ned fra taket der balanse og styrke i den indre muskulaturen i rygg og mage er hovedmålet.

Tack PeterK och CustomX för era fina bilder :) Och speciellt för det knasiga språket (latin?) Men jag vill veta vad man säger på svenska, eller säger man "Aj som fan, det är min MCL som har burstit, jag känner det!" Eller finns det en svensk översättning. Vi säger tex inte "Jag skrabade min cubitus" Utan vi säger "Jag skrapade armbågen" :)

Edit: Googlade, MCL= Mediala kollerteral ligament, ACL= Främre Korsbandet PCL= Bakre korsband, LCL= Lateralt Kollerteral ligament

Men då återstår, vad är skilladen mellan medialt och lateralt? Ah medicin och dess översittarspråk :)

dutchess sa:
Finns det ngn nytta med att använda såna där knäskydd som man ser på sportaffärerna, som ska stabilisera? När man åker alltså.
Generelt bør en være forsiktig med å bruke dette med mindre at en har en skade fordi det svekker den støttemusklaturen en har rundt leddet - som igjen gjør at en kan bli mer utsatt for skade når en ikke bruker skinnen.

Med medialt menar man att något är beläget mot medellinjen. Med lateralt menas att något är beläget mot utsidan. Detta handlar alltså om att beskriva läget av något relativt något annat när man betraktar kroppen framifrån eller bakifrån. Mediala kollateralligamentet sitter alltså på insidan om knät medan det laterala sitter på utsidan av knät.

Det medicinska översittarspråket är praktiskt. Kortfattat och entydigt. Det är ju bra om man inte gör fel för att man har missuppfattat något.

Är förresten inte uttrycket "skiers right" både skitbra och lite skitmärkvärdigt?

Nenne sa:
Tack PeterK och CustomX för era fina bilder :) Och speciellt för det knasiga språket (latin?) Men jag vill veta vad man säger på svenska, eller säger man "Aj som fan, det är min MCL som har burstit, jag känner det!" Eller finns det en svensk översättning. Vi säger tex inte "Jag skrabade min cubitus" Utan vi säger "Jag skrapade armbågen" :)

Edit: Googlade, MCL= Mediala kollerteral ligament, ACL= Främre Korsbandet PCL= Bakre korsband, LCL= Lateralt Kollerteral ligament

Men då återstår, vad är skilladen mellan medialt och lateralt? Ah medicin och dess översittarspråk :)
medialt - inre
lateralt - yttre

ligamenten som sitter på varsin sida om knät används för att stabilisera så att inte knät kan böjas onaturligt åt dessa håll...

Dom inre resp, yttre ligament är samma sak som korsband, bara det att korsband är intraartikulärt alltså går inuti knäleden samt korsar varandra...

jag skulle skrika typ: Ajjj!! helvete jag tror mitt inre ligament har gått sönder!!

;-)

ps.. främre korsbandet har för övrigt en dragstyrka på cirka 100kg...

Senast ändrad:
Tackar och bockar och bugar. Ja medicinska språket är toppen, inom gruppen som sysslar med det :) För en vanlig dödlig bilr det lätt; que?

Ah om jag kunde få träffa mannen som uppfann skiers right/left. Så bra. Så enkelt. Genialt.

Tillbaka
Topp