Hjälp med val av bräda (storlek tyngre)

trudat

Ny medlem
Hallå!

Skrev en topic för ett par år sedan och var på jakt efter en ny bräda baserad på min dåvarande vikt. Det blev aldrig någon bräda då, och har lite andra förutsättningar nu, så postar en ny tråd tänkte jag.

Inte åkt på många år men tänkte ta upp det igen. Till saken hör att jag är storleken större.. 178cm och väger i dagsläget 95 pannor.

Vad skulle ni rekomendera mig för bräda? Kommer inte bli mycket park/hopp. pist/offpist i mindre backar med 1-2 fjällsresor (offpist) per år är vad som är tanken. Vill att den ska vara bra för offpist, men funka gött i pist snarare än tvärtom.

Försökt se vad jag ska ha för längd på brädan baserat på min längd samt vikt, och det verkar hamna kring 157-162, kan det stämma?

Har kollat in en Capita Charlie Slaher 161cm, men funderar om den är för lång, samt om den begränsas när jag inte åker offpist?

Har ni andra tips? Det får gärna vara något på rea, eller hålla sig under 4000kr.

tacksam för hjälp :)

Snowshop.de har tidigare haft bra priser på Völkl. Jag skulle kolla in Selecta, grym bräda för både för puder och pist.

Kikade lite, där rekomenderas en bräda på 168cm av modellen du nämnde för min vikt, det känns väldigt långt, eller?

edit: efter att ha läst runt lite om charlie slasher låter det som att den är väldigt tråkig om man inte åker just puder, och det känns inte helt roligt heller.. Även om jag gärna VILL åka mest puder vet jag inte om vädergudarna är med mig jämt :-)

Jones Mountain Twin, vad tros om den? Bör jag isåfall ha 160cm modellen, eller 157?

Capita Defenders of Awesome 156 är helt borträknad antar jag? fanns annars till bra pris.

Bataleon Goliath? isåfall 161 vs 158?

161 når till nässpetsen.

Senast ändrad:
Jag hade inte köpt en 168 utan att prova först... Nu har jag iofs provat det och ännu längre och det var inga problem att köra fort i pist men det kändes aningen osmidigt i lägre fart och svårare terräng. Du kan säkert köra lite kortare utan större problem, viktangivelserna är ju en rekommendation och avviker man inte med väldigt många kilo gör det inget.

De andra du nämner kan jag inget om.

Burton CustomX kan ju vara värt att kolla in, borde klara din vikt utan att du går upp så mycket i längd. Borde gå att hitta nån från förra året till rimligt pris.

Ok efter att ha glott runt lite så funderar jag på en Bataleon Goliath.

158cm vs 161cm.

178cm 95kg

Vad tror ni? Deras hemsida säger att med min vikt bör jag välja en Wide, men jag har ju bara US9,5 i sko-size?

Undvik wide om du inte har stora fötter. Värderar du kantgrepp i pisten så är den extra bredden inget bra, gå hellre upp lite i längd eller välj en styvare bräda.

Jag hade valt 161 normal bredd om jag var du (utan att ha provat just den brädan) men det är två cm som skiljer och det är inte mycket. Är inte säkert man känner någon skillnad om man skulle göra ett blindtest. Du är 8cm längre än mig och avsevärt tyngre men kikar på bräda i den storlek jag kör på...
Annars ser den väl bra ut, lite kolfiber för extra spänst kan vara bra med tanke på din vikt.

Jag hittar ingen viktangivelse på deras hemsida. Man får ju även räkna lite olika på "trivselvikt" och muskler. Är de flesta kilona runt midjan kan det bli jobbigt med en väldigt krävande (styv) bräda men har man kört brottarfys hela barmarkssäsongen pallar man vad som helst.

Skulle vilja slå ett slag för Capita Defenders of awesome.
Riktigt fin blandning camber, zero camber till rocker.
Håller fortfarande sin styvhet men är relativt förlåtande och har en jävla pop i sig.
En riktigt skön all around bräda som duger gott till puder med.
''Vinnare'' av good wood all mtn brädor 3 år i rad.
Storlek skulle jag landa på mitten av näsan max upp till ögonenbrynen.
Och du borde inte behöva wide.

Snödjup

Tillbaka
Topp