Hjälp med val av längd på allroundskidor..

MrrT

Ny medlem
Hej,

jag ska köpa ett par nya allroundskidor och har kollat in:
Dynastar Legend Sultan 85.

Jag är ca 171 cm lång och väger ca 65 kilo. Jag är åker ca 65% i pisten och 35% offpiståkning. Som skidåkare åker jag ett par veckor varje år och har åkt sedan jag var liten. Som åkare är jag bättre än medel till bra åkare. Behärskar de flesta pister och normalsvår offpiståkning.

Skidan jag tänker köpa finns i längderna 165 cm, 172 cm och 178 cm.

Vilken längd skall jag välja tycker ni?

Tacksam för kommentarer!

Olas längdformel har några år på nacken och stämmer väl inte fullt ut med alla skilda skidmodeller som finns idag.

Sultan 85 finns även i 184 cm ...

Med tanke på din vikt är sannolikt 172 eller 178 cm rätt längd. Prioriterar du flyt i lössnö och stabilitet i pisten väljer du 178 cm. Vill du ha en lite kvickare skida i pisten (på bekostnad av högfartsstabilitet) kan du troligtvis få roligt med 172 cm som även bör ge dig godtagbart flyt i lössnön eftersom du är förhållandevis lätt (allt är relativt).

/MM

Senast ändrad:
Asch. Folk har en tendens att kompensera liten snopp med långa skidor. Jag som är något längre än dig och marginellt tyngre hade utan att tveka gått på 172. Kanske tom gått ner på 165!

Men det är inte bara längden det skiljer på ... även styvheten. En kort skida (!) är oxå betydligt mjukare vilket kan göra den orolig och kanske till och med oåkbar på hårdare underlag.

Men det finns som du påpekar de som föredrar dem korta och mjuka ... :-D

/MM

Mountain_Man sa:
Men det är inte bara längden det skiljer på ... även styvheten. En kort skida (!) är oxå betydligt mjukare vilket kan göra den orolig och kanske till och med oåkbar på hårdare underlag.

Men det finns som du påpekar de som föredrar dem korta och mjuka ... :-D

/MM
Fast å andra sidan, om vi ser det så här, är det du eller jag som har mest egen erfarenhet av att åka skidor med en kropp som trådskaparn? En kort, tjock, och i mitt fall, otränad kropp? :-D

@GNU
Poäng till dig! Men min SC-katalog är säkert betydligt mer sönderläst än din (om du ens har någon ...)!

;-) / MM

PS! Men vi kan ju enas om att 172 cm är OK ... eller? Nää föresten det skulle ju vara trist om vi var överens och döda denna givande tråd! DS.

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@GNU
Poäng till dig! Men min SC-katalog är säkert betydligt mer sönderläst än din (om du ens har någon ...)!

;-) / MM

PS! Men vi kan ju enas om att 172 cm är OK ... eller? DS.
Nix. Ingen katalog. Klarade att köpa skidor av dom ändå. :-D

Snödjup

Tillbaka
Topp