Hjälp med val av ny kamera!

Ska köpa en ny kamera som jag vill ha till skidåkning och studsmatta och sånt och då är en kamera jag kollat på är GoPro, men jag undrar om den har auto-fukos och sen finns det väll inget vanligt stativ till den ?
Sen den andra är samsung HMX-200 , har hört bra saker om den kameran , nakdelen med den är att jag inte kan ha den som headcam och den kan jag inte fästa på massa olika sätt. men den här har jätte bra kvalla men det har ju gopron också .

Sen en liten offtopic, kan man köpa mikrofoner till gopro ? så man kan göra intervjuer och sådant?

Senast ändrad:
Jag valde GoPro i början på sommaren när jag stod och velade mellan den och en vanlig camcorder.
Anledningen var väll för att det är just en headcam, men den går utmärkt att använda för follows och annan typ av filmning. Den vinner på vidvinkeln, storleken och vattenhuset. Det går utmärkt att fästa den mot en tripod eller annat stativ med skruv om man köper till GoPro Tripod Adapter för ~130 kr. Jag har också bestämt mig för att köpa ett sånt här stativ till vintern: http://www.heartist.se/stabilisering/steadycams/visualante-sperry-camera-handle.html

Hittade inte så mycket info om Samsungen. Det som jag tycker är viktigast är ju hur många bilder per sekund den filmar. Klarar den inte 60 fps så är det inte värt det. GoPron gör ju det i 720p. Blir riktigt bra slow motion.
Det enda som känns bökigt med GoPron är formatet på filer man får ur den. Man måste koda om dom till vettig codec för att kunna redigera. Lite tidskrävande, men resultatet blir alltid svinbra för kameran är så sjukt grym.

Man kan inte koppla in extern mic till GoPron. Men du kan alltid spela in ljud med datorn om du ska göra intervjuer. Ska du gå runt med kameran och intervjua folk så kan du byta ut dörren på huset mot den andra som följer med Helmet paketet. Den har stora hål i sig för att släppa in mer ljud.

Senast ändrad:
Sen kanske man inte tar en GoPro till en intervju, fast det kanske bara är jag...

Ingen av kamerorna täcker ju kanske inte önskat användarområde. Med tanke på budget 4000 så blir det nog ganska svårt.

SNDVLL: Hur resonerar du när du säger att det viktigaste i kameran är frameraten? Låter ganska korkat för att vara ärlig. Hitta en "riktig" videokamera som ger bra bild med 50p/60p, som ligger i närheten av den prisklassen vi snackar om. Det kan bli svårt. GoPro är ju jävligt bra men som sagt, kommer med många begränsningar också.

Hade jag varit du hade jag köpt en Canon 550D med ett fast 50mm objektiv på. Det kommer du långt med, dock kostar det lite mer än din budget men. Annars hade jag köpt en HV30, vilket med lite tur du kan hitta begagnat för runt 5000 kronor.

Tror personligen att du kommer bli less ganska snabbt oavsett vilken av de 2 nämnda kamerorna du väljer. Av olika skäl. Don't get me wrong, GoPro är awesome, men snarare ett hjälpmedel/andra kamera än något man köper för primärt bruk.

Samsung är väl inte heller det märkte jag hade valt personligen vid köp av kamera. Av den enkla anledningen att de inte är ett etablerat märke, har ingen professionell utveckling av kameror och har inte alls samma teknikutveckling eller erfarenhet som större märken. Tex Panasonic, Canon, JVC eller Sony.

Just den kamera du frågade om (HMX200) är det mycket snack om att den gör jobbiga ljud under inspelning, men timelapsefunktionen den hade verkade ju lite smårolig. Och den har inte heller något jack för mikrofon.

Jag tycker att du borde spara mer pengar, och vänta med att köpa en kamera. För 4000 kronor får du inte mycket av värde, spara ihop någon tusenlapp till. Det lönar sig i längden.

theseb sa:
SNDVLL: Hur resonerar du när du säger att det viktigaste i kameran är frameraten? Låter ganska korkat för att vara ärlig. Hitta en "riktig" videokamera som ger bra bild med 50p/60p, som ligger i närheten av den prisklassen vi snackar om. Det kan bli svårt. GoPro är ju jävligt bra men som sagt, kommer med många begränsningar också.
Det jag menade är att man får mycket för pengarna om man köper en GoPro. Den filmar i 60 fps och gör det med riktigt bra kvalité medans Samsungen inte klarar det. Och ja det stämmer att det inte är många kameror i prisklassen som gör det bra, och det var just därför jag köpte en GoPro. Självklart väger ju massa annat in också, som optik, sensor, bildstabilisering etd. Men vill man ha en all-aroundkamera runt 3-4000 kr så är GoPron ett mycket bra val att börja med.
Men visst den har sina brister, men alla kameror i den klassen har brister.
J-Litfeldt sa:
och en sak om GoPro , är det auto-fukos på den?
Ja den fokuserar automatiskt. Men den ger inget skärpedjup som du kan göra med en kamera med mer avancerad optik.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp