Hjälp med val av ny snowboard och bindning

Kurtman

Ny medlem
Då vart det dags att styra upp en ny bräda.. dock så är det lite svårt att navigera sig runt i djungeln eftersom det finns mängder att välja på..

Jag är 180cm lång, väger ca 75 kilo och har storlek 44 på bootsen, om även ganska nätta sådana.
Har åkt periodvis sedan många år tillbaka pga ett skadat knä, men som är bättre nu och tänkte byta ut brädan..
Åkt mest pist innan men har kört lite park nu det sista och känner att jag vill åka mer sånt med, och vill även åka mer switch.. hade tänkt mig en burton, men vet inte helt vilken modell och storlek..

Har kollat på en Burton Fix 158 och en Burton Custom 158

Tänkte även fixa nya bindningar.. vilka ska man ha då? Jag gillar att spänna dom ganska hårt.

Någon som kan hjälpa?

Senast ändrad:
Om ditt val står mellan de två brädorna skulle jag gå på Fix, du gör klokt i att välja en mid wide/wide bräda, däremot skulle jag inte personligen ha en så lång bräda, jag är 185 och kör både en 159 nitro T2 och en Arbor Westmark 155, jag tycker att 159 känns lite svårmanövrerad ibland, däremot är den är säkert kort när man vill köra större och hårdare. Som sagt en lång och stiff bräda är förstås soft om man gillar fart och stora features men på dig låter det som att du skulle ha mer glädje av en mjuk kort jibb bräda, båda skulle jag tro funkar fint i pisten, däremot är ju inte Fix nåt för pudret direkt.

För att matcha en sån mjuk bräda skulle jag nog gå på en lite mjukare bindning, om du nu bara är inne på burton är ju custom ett bra val. Raiden Zero/Phantom är inte helt dumma heller. Dock är jag osäker på vad du behöver för plattor och skruvar för att konvertera till burtons ICS fästen.

Jag kan ha fel, tittade inte så noga på den tech, fast det spelar väl inte någon roll om den är bred när den endå är lika bred där bak, man kommer väl dippa med nosen i vilket fall? Jag utgick nog mest ifrån min fördomar om parkbrädor.

Lånar tråden lite. Har exakt samma förutsättningar som du Kurtman (fast jag är 182 cm). Söker en go bräda att rulla parken med, men även i värsta fall ska gå att åka någorlunda bra i pisten utan att man inte vurpar så fort man kommer över 5km/h :)
Burton Custom + Burton Cartel har jag förstått ska vara väldigt bra?
Är även öppen för andra märken och modeller än Burton såklart :)

Raaz sa:
Lånar tråden lite. Har exakt samma förutsättningar som du Kurtman (fast jag är 182 cm). Söker en go bräda att rulla parken med, men även i värsta fall ska gå att åka någorlunda bra i pisten utan att man inte vurpar så fort man kommer över 5km/h :)
Burton Custom + Burton Cartel har jag förstått ska vara väldigt bra?
Är även öppen för andra märken och modeller än Burton såklart :)
Custom är ju en all mnt bräda ska du åka mer park skulle jag presonligen säga att du d e bättre me en twin, Cartellen kan oxå bli lite väl styv för parkkörnin (även om de bra grejer) Jag skulle nog iaf vad degäller bindningarna gå på ett par Burton - Mission (lite mindre styva än cartell) och bräda kanske en ROME Agent eller Graft (om du vill ha en full twin) www.romesnowboards.com

Tillbaka
Topp