Hjälp med val av nya skidor

Zybeer

Ny medlem
Tjena!
Jag har läst diverse trådar här så länge jag kan minnas men inte kommit till skott att registrera ett konto tidigare. Mina skidor börjar bli lite till åren och jag är väldigt sugen på ny utrustning. Gärna någonting hyfsat prisvärt, kanske det tom. finns något mellandagsfynd, då det är mycket som har inhandlats nu runt julen.

Lite bakgrund:
Jag har åkt skidor i nästan 20 år bör det bli nu, sen jag var relativt liten. På senare år har det ofta blivit en alpvecka samt någon kortvecka runt påsken och 1-2 weekends på det. Nu har jag även införskaffat topptursgrejer och är äntligen bilburen så tanken är att det ska bli betydligt mer. Jag vill alltså gärna ha grejer som gör att jag kan utvecklas i min åkning.
Som det är nu så kan jag jag åka riktigt svart pist relativt bra så länge den är riktigt fin, mindre bra om det är is eller helt uppkört. Offpist däremot så finns det många snöförhållanden jag inte riktigt behärskar. Generellt har jag kört ganska korta svängar men försöker växla om till längre för snabbare åkning. Jag brukar ligga runt 70 kg viktmässigt på 1,78 i längd.

Nuvarande utrustning består av ett par 180 långa Atomic Beta Ride, tror det var 9.22. De är nog inköpta för nästan 15 år sedan (satan!). För topptur så har jag ett par 170 långa Dynafit Seven Summits (med st-bindning) av okänd årgång, köpta begagnat och jag tycker de ser lite äldre ut.

Min tanke är att Dynafitskidorna kommer att fungera ok inte bara på tur utan även för att leka utanför pisten vid liftburen åkning. Alltså skulle det vara en bra idé att satsa på ett par utpräglade pistskidor istället för t.ex. Allmountain. Det måste ju ha hänt något sen jag köpte mina Atomic? :)

Vilken längd borde passa mig bäst? Jag får erkänna att de 170 långa Dynafiterna känns smidigare att åka pist med än mina gamle 180 Atomic...

Jag har läst en del skidguider och kollat igenom mellandagserbjudanden på webbutikerna men det är något av en djungel. Några modeller jag fastnade lite för ändå är följande; (alla med bindning)
Fischer SO RC4 Superior SC
Atomic Redster Xti + Xt 12
Salomon X-drive 8.0 Ti
K2 Ikonic 80 /16/17)
Völkl RTM 8.0 incl 10.0 Fastrak III (14/15) (Såg dock ut att vara slut i vettig längd)

Skulle någon av dessa passa mig eller har ni andra förslag på skidor som är värda att kika på? Gärna inte över max 5000 för skida + bindning och helst en bit under. Men samtidigt behöver det bli en uppgradering som tydligt märks och leder till att jag kan utvecklas som skidåkare.

Tack på förhand!

Vilken skida som helst från de stora tillverkarna i breddklassen 73-82mm i 5000kr-klassen kommer att bli en rejäl uppgradering från dina BetaRide skulle jag tro. Det är en breddklass som är en riktig djungel dock även för de som är riktigt insatta i skidmaterial tyvärr eftersom valmöjligheterna är i det närmaste oändliga. Men som tur är är de flesta skidorna bra idag så länge man undviker riktigt billiga grejor. Det svåra är att hitta en skida som dels känns som du vill, men som även får dig att utvecklas mot den åkare du vill vara. Mitt tips är att läsa in dig på årets skidtest i Åka Skidor till att börja med för att se om du hittar någon skida som känns rätt egenskapsmässigt. Åka Skidor har fått en del skit på den här sidan genom åren, men årets prylnummer var förmodligen ett av deras allra bästa nummer någonsin med mycket träffsäkra omdömen.

Släng in nån Head också i din lista över alternativ. De misslyckas sällan med pistskidor.

Längmässigt tror jag på 170-175cm. Inte under 170cm i alla fall och knappast över 178 heller.

Senast ändrad:
Tack för dina reflektioner. Det verkar onekligen finnas väldigt mycket att jämföra med och många recensioner jag hittar är lite motsägelsefulla. Men jag ska se om det går att få tag på Prylguidesnumret av Åka Skidor, det borde väl finnas digitala lösnummer?

Skönt att höra att det troligen kommer att landa i en märkbar uppgradering i alla fall. Bra vägledning med längden med.

Jag har letar runt lite mer, bl.a. på Sport-Conrad som såg ut att ha en human prisnivå.
Modellerna nedan såg intressanta ut utan att spräcka min budget.

VÖLKL Racetiger RC UVO + XMotion 11.00 15/16
ATOMIC Redster XT+ XT 10 16/17
NORDICA Dobermann Spitfire TI + N Pro P.R. Evo 12 15/16
ATOMIC Redster Doubledeck 3.0 SL + X 12 TL 16/17
DYNASTAR Speed Zone 10 TI + NX 12 Dual 16/17
FISCHER Progressor F19 Ti + RSX 12 PR 16/17

Något som sticker ut som generellt bra där?

Sen hittade jag även Salomon X-race på Stadium (för 4499:- rek.pris 7999:-) som kändes som mycket skida för pengarna. De fanns i 170 längd med. https://www.stadium.se/sport/alpint/alpinskidor/231407101/salomon.x-race-race-plate.black-yellow

MnO sa:
. Åka Skidor har fått en del skit på den här sidan genom åren, men årets prylnummer var förmodligen ett av deras allra bästa nummer någonsin med mycket träffsäkra omdömen.
Vad tycker folk om Åka Skidors skidtester generellt? Lusläser själv varje testnummer men dom skulle gärna få utveckla utrymmet varje skida får med ett par meningar till, när dom enda testat dom gör enda verkar va väldigt gediget.

Sådärja, nu väntar jag med spänning på prylnumret av Åka Skidor :) Under tiden så har jag läst drivor av recensioner och börjat skapa mig en bild av vad jag tror att jag är ute efter. Men det finns så galet mycket att välja på... En skida som fixar även uppkörd pist på ett behagligt vis tror jag kan vara värt det då jag tenderar att tappa lusten annars framåt eftermiddagen.

Salomon X-race sticker fortfarande ut som väldigt prisvärd och med många positiva recensioner från åkare med olika åkskicklighet (http://www.yellowgentian.com/ski-reviews/piste/salomon-x-race). De verkar fungera rätt bra både för kortare svängar (som jag kör mycket på nu) och längre (dit jag vill ta mig). Är det ingen som har testat dessa och har några åsikter om modellen?

Skidsuge-Erik sa:
MnO sa:
. Åka Skidor har fått en del skit på den här sidan genom åren, men årets prylnummer var förmodligen ett av deras allra bästa nummer någonsin med mycket träffsäkra omdömen.
Vad tycker folk om Åka Skidors skidtester generellt? Lusläser själv varje testnummer men dom skulle gärna få utveckla utrymmet varje skida får med ett par meningar till, när dom enda testat dom gör enda verkar va väldigt gediget.
Du tycker ungefär lika som de flesta andra tror jag. Jag har full förståelse för att det är ett hästjobb att sammanställa alla omdömen och det är nog snarare svårare att formulera sig i den begränsade mängd text som skrivs om varje skida än att lägga ut texten lite mer. Men även jag hade uppskattat att få mer utrymme för varje skidmodell, speciellt med tanke på hur mycket indata testförfarandet ger.

Nu hittade jag förresten Head i.Supershape med PRX12 till ett hyfsat pris strax norr om 5000:-. De modellerna verkar ha fått väldigt varma omdömen. Men det är knivigt att välja modell. Magnum eller Rally? Jag antar att Magnum är bättre på hårt och nypistat medan Rally kanske fixar uppkörd pist bättre?

Det känns som två bra alternativ för att utvecklas vidare som skidåkare i alla fall. Dessa borde ju hålla ett antal år.

Det finns drösvis med bra friåknings pistskidor i dag. Men det kan skilja rejält i åkegenskaper mellan två modeller som mer eller mindre ser lika ut vid en första anblick. Det behöver inte innebära att det ena paret är sämre än det andra, bara att de passar skilda skidåkare och olika förhållande mer eller mindre bättre.

Idag kan du hitta grymma pistorienterade skidor upp till midjebredd omkring 100 mm (och en del däröver oxå) men de är aldrig lika kvicka kant till kant och ger sällan samman exakta och bastanta isgrepp som ett par smalare och mer dämpade skidor ...

Vill du ha en skida som håller hela dagen och levererar även i uppkörd eftermiddagspist föreslår jag att du tittar i segmentet med midjebredd mellan 80 och 90 mmm. Även smalare skidor kan fungera men dagens lite bredare pistskidor är så bra att det inte finns någon anledning att gå smalare såvida du inte vill ha "racekänsla" i en hård och isig pist, då är ett par väldämpade 65mm grymma.

Jag har inte kört de senatse versionerna av Supershapen, men Rally är sannolikt den som är mest allround. Annars är mitt standardtips Völkl RTM 84 men dem lär du inte hitta på rea under säsong ...

Av de skidor du nämner inledningsvis tror jag Fischer F19 kan vara ett bra val, men som sagt, gå gärna snäppet bredare.

/MM

Stort tack Mountain_Man för riktigt utförlig information! Jag ska titta närmare på det segmentet av skidor du nämner.

Völkl Kendo lät också intressant men kanske ändå att jag går mot något mer pist-specifikt då jag tänker att mina Seven Summits kan fungera godtagbart som allmountain?

Jag kommer att vara i Åre under trettondagshelgen så tänkte försöka följa era råd och testa några skidor (samt lusläsa Åka Skidor) där innan jag slår till med ett köp.

Interski Testcenter verkar tillhandahålla gratis test av Headskidor så där tänkte jag försöka provåka Supershape Magnum resp. Rally.

Utöver det verkar det gå att hyra testskidor på Åre skidsport så där kanske jag kan testa någon Völkl, t.ex. RTM 84 och 81. Även intresserad av Salomon X-drive men får se hur mycket jag hinner med under 3 dagar.

Ingen som nappar på din X-race ?
Har inte kört just x-race men det är nog en väldigt fin skida som passar om du vill ladda på preparerat underlag. Top of the line-modell som väl är byggd på Atomic-fabriken? 4500 låter som ett bra pris om det är en vettig bindning till.
Xdrive är deras "allmountain" och jag har bl.a en 8.8FS och den är racig, dvs dämpad och styv. Jag satte "" för den är mer för pist. Som en bredare GS-skida. Passar inte alla, men jag gillar att trycka på rätt bra och väger 88 kgs så dom passar mig. Bäst på hårt underlag, i slush eller uppkörd stökig pist. Inte så bra att åka sakta eller kasa med (det är inte svårt, bara inte så kul). FS-modellerna är också byggda i Österrike.
Edit tillägg: provade en kompis xdrive 8.0TI och den var inte alls lika bra drag i som 8.8FS. Finns en 8.0FS också som ska vara mkt fin, något/några snäpp upp från Ti-modellen.

http://blistergearreview.com/gear-reviews/2014-2015-salomon-x-drive-8-0-fs

Senast ändrad:
Några tips för att testa skidor i Åre? Det ser ut att kosta en slant per skida testad. 400:- per dag och skida på Hanssons som hade både Völkl RTM 84 och Völkl Speedwall. 800 för att testa båda en dag.
Åre Skidsport hade RTM 86 för uthyrning.
Hyrskidan.com som jobbar med Fjällgården skulle ha RTM 81.

Skistar fick jag ingen respons av alls när jag ringde uthyrningen i Duved och frågade efter att testhyra specifika modeller. De hänvisade till Hanssons...

Head har väl ett eget testcenter under VM-8:an jag tänkte kolla in.

Men överlag förvånansvärt svårt att hitta modeller att testa. Dynastar Speed Zone 12 och Armada Invictus 89 som jag blev intresserad av efter att ha lusläst Åka Skidor verkade ingen ha tillgänglig...

Synd att det inte går att skrapa ihop alla modeller på samma ställe. Annars är det praxis att dra av hyran när du köper... Men du är lite "all over" med 72-89 mm, kanske börja med att se hur breda du vill ha? Bredd är inte allt, men det gör skillnad i grepp och kant-till-kant och åkvänlighet.

Jag förstår att jag kollar rätt brett just nu. Mina 15 år gamla plankor är 72 mm och mina toppturslagg 78mm. Jag har aldrig åkt på något bredare men är klart nyfiken.

Letar som sagt efter en skida för i första hand pist som jag kan utveckla min åkning på. Men den ska även gärna gå att åka lite lugnare på så att jag inte tar död på mig själv efter en intensiv halvdag. Sen ser jag fördelar i om den är någorlunda kul att åka med även i trött eftermiddagspist, vilket de något bredare modellerna verkar vara?

Så jag ser till att testa Völkl RTM 84:an som har fått så mycket lovord här och i tester i alla fall. Sen kanske en smalare modell för att känna skillnaden, t.ex. Head i Supershape Rally.

Låter som att en 80-90 mm "allmountain" är det du letar efter. Head Monster 88 har ju också lovordats. Inte åkt den, men hittar du någon säljer Head är den nog värd att prova. Bredare är ju generellt mer förlåtande i uppkört.

Senast ändrad:
Jag känner att jag måste posta en liten uppföljning här efter att jag testade ett antal skidmodeller i Åre under trettonhelgen.

Jag hyrde ett par Völkl RTM 84 runtikring min egen längd (177 cm) som jag körde en heldag med. Det var generellt ganska isigt och kallt men helt sjukt vad stabila de här kändes jämfört med mina gamla Atomic Beta Ride. Inte särskilt rappa men de gick som på räls och genom allt. Liknar ingenting jag har åkt på förut och var en riktig höjdare senare på dagen.

Sen testade jag ett par Head I-Supershape Magnum en halvdag som var något kortare, kanske 174 cm? En helt annan upplevelse och härlig att köra rappa svängar med på ett bra underlag. Däremot svårkörd (som jag är van att skidor brukar vara) senare på dagen.

Slutligen testade jag även ett par Nordica Enforcer 93 (i ungefär min egen längd på 178) under tre timmar eller så en dag då det snöade ganska friskt. Jag hade aldrig åkt på fetare skidor än 78 så för mig var det här rejält breda pjäser. Men så lättåkt ändå, rappt och förhållandevis smidigt. Trivdes utmärkt i nysnön och drivorna. Återigen något helt annat än de andra två modellerna.

Samt att jag efter dessa test körde riktigt finpreparerat med mina topptursskidor (Dynafit Seven Summits) som jag upplever som extremt rappa och roliga att åka på. Summa summarum så tror jag att jag kompletterar vad jag har idag bäst genom att gå på Völkl RTM 84 som gav en helt annan men ändå häftig pistupplevelse. Och så behöver jag nya pjäxor då mina befintliga nog har 20 år på nacken... Ny tråd för valet i den djungeln :D

Det låter också ruskigt lovande! Tänkta ta tag i pjäxköpet nu innan jag ska en vecka till Dolomiterna i slutet av månaden. Plocka med dom och hyra ett par bra skidor på plats.

Någon som vet om det är stor skillnad mellan årets modell (17/18) av RTM 84 och fjolårets (16/17)? Jag har hittar en 177 lång 16/17 som jag lutar åt att slå till på. Har dock inte testat den kortare varianten och den kanske är fördelaktig för en kortis som mig (178 cm)?

Jag tror inte det är någon skillnad förutom grafiken. Helt klart inget som är skäl till att köpa 17/18 om det finns årets modell (16/17) till bra pris. Med din vikt och längd tycker jag inte det finns anledning att gå längre än 177 cm.

/MM

Snödjup

Tillbaka
Topp