Hjälp med val av pistskidor

• Trådstartare Trådstartare Ersbo
  • Start datum Start datum
E

Ersbo

Guest
Funderar på att komplettera min Ski Logik Howitzers med ett par renodlade pistskidor. Testade ett par Atomic förra säsongen (kommer varken ihåg modell, längd eller radie) och det gav mersmak. Jag har dock ganska dålig koll på kategorin och känner att jag skulle behöva lite hjälp. Jag är runt 185 cm lång och väger ca 80 kg, jag har åkt alpint så gott som hela mitt liv men aldrig tränat eller tävlat. Är i stort självlärd och skulle säga att jag är en hyfsat avancerad åkare i pisten. Jag föredrar lite större svängar i relativt höga hastigheter.

Skidorna jag har kollat på är ca 70-80 mm breda och har en radie mellan 15-20 m. Låter det rimligt? Jag känner mig osäker på om jag borde välja ett par mer race-orienterade skidor (t.ex. Völkl Racetiger Speedwall GS) eller ett par som är lite bredare och mer allround (typ Völkl The Code). Skidorna kommer enbart användas i pisten så offpistegenskaperna är helt irrelevanta men det är ett plus om de även fungerar när det är lite uppkört (när det är riktigt mjukt och stökigt kommer jag dock använda mina Howitzers).

Jag har kollat lite närmare på följande skidor:
- Atomic Redster Doubledeck GS
- Völkl Racetiger Speedwall GS
- Völkl The Code
- K2 Bolt

De två förstnämnda har fått mycket bra kritik men jag är rädd för att de kommer vara alldeles för krävande för mig. The Code verkar vara mångsidig och fungera även när det är uppkört. Völkl Racetiger Speedwall GS går att hitta till ett mycket bra pris vilket är ett stort plus.

Vad tror ni? Vilket par kommer passa mig bäst? Är givetvis öppen för andra förslag, speciellt om de går att hitta till ett bra pris. Jag är även osäker på vilken längd jag borde välja, men jag antar att det varierar med vilken skida jag väljer.

Tacksam för svar!

Av de du nämner har jag kört Völklarna. Båda är premiumskidor i absoluta toppklass som ger ett exakt skär och tycks tåla hur mycket fart och tryck som helst. Jag upplever GS och Code som mycket lika i karaktären. Väldämpade, följsamma och exakta som inbjuder till höga hastigheter. Code är lite långsammare från kant till kant men är å andra sidan mer lättsladdad och fixar uppkört med bravur. Helt enkelt en grym pistskida som håller hela dagen (blir du ifrånåkt beror det inte på skidorna).

Men,men många väljer att gå upp ytterligare i bredd för ännu mer allsidighet. Två par skidor som jag skulle titta närmare på om jag behövde nya pistskidor är Völkl RTM 84 och Rossignol Experience 88. Intressanta alternativ till ett par mer renodlade racecarvers. Rossarna är dessutom attraktivt prissatta!

/MM

Tackar för svar! Just nu lutar det åt The Code, det känns som jag kommer få mer glädje av dem än av ett par renodlade racecarvers. Längden är jag dock fortfarande osäker på. Som jag har förstått det väljer många att gå upp lite i längd i och med att de har rocker. Jag vill främst ha en skida som är stabil i fart och lite större svängar (inga extrema hastigheter dock). Klarar jag mig med 178:orna eller borde jag välja 185:orna?

Angående Völkl RTM 84 och Rossignol Experience 88 så känner jag mig lite osäker på om jag verkligen behöver den extra bredden. Skidorna kommer enbart användas i pisten och främst när det är hårt. Är jag onödigt konservativ eller klarar jag mig med The Codes 76 mm breda midja?

Du blir inte besviken på The Code ... jag kör ett par black (185) 11/12 och känner inte direkt att jag behöver något längre och styvare. Du som väger 10-12 kg mindre än jag kan säkert klara dig bra på ett par 178 cm. Speciellt om din ambition inte är att vara snabbast på berget (då ska du gå på 185 cm). Självklart klarar du dig med 76 mm i midjan, frågan är bara om det blir ännu roligare med 84 eller 88, vet faktiskt inte ...

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp