Hjälp med val av skidor

rudie

Ny medlem
Hjälp med val av skidor
Hej!

Jag behöver hjälp med val av skidor. Skidorna ska fungera både i pisten och offpist/puder. Puder är det jag gillar absolut mest men får sällan tillfälle till det. Jag har tittat på Völkl Mantra som verkar vara bra både för offpist och i pisten. Jag vill endast ha ett par skidor.

Kön: Man
Längd: 178 cm
Vikt: 73 kg
Skicklighet: Någonstans mellan medel och avancerad
Åkstil: Ganska snabbt i pisten, något lugnare offpist. I princip inga hopp eller trix.
Åkförhållande: Alltid puder/offpist om det finns. I verkligheten mest pist.

Tacksam för åsikter.

PS. Vill gärna ha åsikter om vilken längd jag bör välja. DS.

Senast ändrad:
Hjälp med val av skidor
Ja jag har läst runt ganska mycket men svårt att hitta trådar där personen har mina mått och preferenser. Finns säkert men svårt att hitta.

Hjälp med val av skidor
K2 kung fujas! Alltså jag har inte testat så många skidor utan jag kan bara rekomendera dom skidor jag har nu och som jag är helnöjda med.
Jag åker mycket i alperna med min pappa som inte alls vill åka runt i en park så det blir bara puder/offpist när jag är med honom. men när han jobbar åker jag i stort sett bara pist, bara nått hopp då och då och mina skidor funkar utmärkt till det jag åker. så jag antar att dom skulle funka lika bra för dig(=
bara ibland vid vissa tillfällen kan dom vara lite för mjuka. men annars så är dom grymma! jag är 175 cm lång, väger 70 kg. lycka till(=

Hjälp med val av skidor
Völkl har haft lite problem med framförallt Katana sen dom flyttade produktionen till Kina. Det största problemet är dock avhjälp till årets modell då den känsliga "tunneln" back på skidorna har försvunnit (den sprack).

Längdmässigt skulle jag säga 180cm+ beroende på din egen preferens. Lägg till några cm om det är twintip och/eller rocker.

Ett tips jag har är att kolla in Black Diamonds nya line-up. Jag älskade Zealot, Verdict och framförallt Megawatt. Bland dom så är det förmodligen Verdict som passar bäst in på dig. Eller om du prioriterar offpistegenskaperna, Justice-

Senast ändrad:
Hjälp med val av skidor
Tonen här på en sån här tråd är 10 ggr trevligare än på TGR (tyvärr).
Just dina mått finns det flera trådar om och Mantra är ju en gammal skida (iofs reviderad då och då) så där finns också massor av trådar.

Det som stör mig med alla dessa likartade trådar är att vet man inte vilken längd man trivs med/behöver så är man inte heller redo att handla skidor.

Vilka egenskaper gillar/söker du och vad har du åkt på tidigare?

Hjälp med val av skidor
JL76 sa:
Tonen här på en sån här tråd är 10 ggr trevligare än på TGR (tyvärr).
Just dina mått finns det flera trådar om och Mantra är ju en gammal skida (iofs reviderad då och då) så där finns också massor av trådar.

Det som stör mig med alla dessa likartade trådar är att vet man inte vilken längd man trivs med/behöver så är man inte heller redo att handla skidor.

Vilka egenskaper gillar/söker du och vad har du åkt på tidigare?
Jag har inte åkt på några breda skidor alls. Nu har jag ett par gamla Rossignol T Power Cobra X Twin Deck på 167 cm. Tror midjan ligger på 67mm. Dessa fungerar bra i pisten men blir sladdriga i för hög fart. I puder är dom av förklarliga själ dåliga.
Jag vill ha ett par skidor som tolererar högre fart och som framför allt funkar bra i puder/offpist. Eftersom jag sällan har möjlighet att åka offpist så måste dom fungera bra i pisten också.

Tillbaka
Topp