Hjälp med val av twin tip och bindningar önskas

sjokeckset

Ny medlem
Tänkte nu köpa mig ett par egna skidor. Jag har bestämt mig för att det ska vara ett par twin tip. mycket av just den anledningen att jag tycker det är roligt att åka park, hoppa, snurra osv.

De senaste gångerna jag åkt har jag fått hyra Völkl twin tip med relativt smal midja. Jag har resonerat med en kompis och kommit fram till att det inte bör vara över 95-100mm i midjemått på skidorna eftersom de till 95% ska användas i pist och park.

De skidor jag tittat på är ett par Völkl Wall 10/11. Måtten stämde bra 115-87-115 och var passande min längd. Längden på skidorna är nu frågan. Jag är 187cm lång vilket säger mig att jag borde ha 185cm modellen av de skidor jag länkat, stämmer det? De skidor från Völkl som jag använt tidigare har varit 178cm men jag har läst någonstans att längden på skidan bör motsvara din längd så gott det går eftersom skidan är böjd i båda ändar, stämmer?

Så har vi bindningen. Jag kollade runt lite på de olika alternativen och kände att jag inte hade någon direkt koll på vad man ska välja här. Jag valde dock dessa Salomon STH 12 Oversized eftesom jag inte kunde se vad de dyrare bindningarna skulle ge mig för fördelar. Kom gärna med synpunkter på bindningarna för de undrar jag mest över.

Vad gäller pjäxor tänker jag prova ut ett par på hemmaplan för att se att de blir bra. Jag brukar köra på 27.5(43or) storlek på pjäxa. Vad gäller vikt ligger den på ca 86-87kg

Kom gärna med synpunkter, åsikter och tips så jag kan komma till rätta med om detta är ett bra köp för mig!

Tack på förhand!

sjokeckset

Senast ändrad:
Marker Griffon! Jag antar att du är relativt ny i parken så då behöver du ej speciellt avancerade bindningar.
Dessutom är griffon i prisklass helt enkelt straight up epic.

vad gäller längden på skidor så är det en smaksak, körde förra säsongen på ett par k2 170cm när jag själv va 190.
Nu kör jag på 181'or.

På rak arm kan jag rekommendera K2 EXT, budget modellen av Extreme tror jag? Hursomhelst är den rätt mjuk och kostar ej mycket alls. Mitt par kostade totalt 1.6 med Marker griffon. Finner ej något dåligt med dom!

Valde att akompanjera skidorna med Maker Griffon 13 eftersom du Barkeen och många här på forumet verkar uppskatta just de bindningarna.

Vart fick du tag i ett helt paket för 1600:-? Måste ju varit begagnat..?

Ju mer jag läser och kollar så faller jag alltid tillbaka på mitt val av Völkl Wall 10/11 när jag kollar pris, form och åkegenskaper. Läste att just den skidan även funkade förvånansvärt bra i pisten för att vara en parkskida.

Jo wall är en bra pistskida.. men så fort du har åkt lite räcke försvinner pistegenskaperna "när det är isigt". Har själv filat ner mina kanter ordentligt på mina 2012or.. halt som fan på is men så fårt det är lite mjukt i backen går det att åka rent skär. Så ska du åka park skall du inte helt leta efter "pistegenskaper" för du förlorar dom lika snabbt igen.

Vad gäller bindning har jag själv kört på griffon fram till i år. Väger själv 93 kg och vet att man behöver en bra bindning. Jag skulle satsa på en bättre bindning.. Kolla Salomon sth14 DRIVER och sth16. de får du för SJUKT bra pris på conrad just nu. Just driver är en annan tådel som är samma som på sth16 med mer metall vilket gör den mer hållbar. Jag kör själv på sth 16 och det är den bästa bindningen jag någonsin satt min pjäxa i !

Räcke lär jag inte åka för mycket. Just av den anledningen att det med all säkerhet tar hårt på ens stålkanter. Jag är mer ute efter hoppen och emellanåt boxarna.

Ska sitta ned och fundera lite över bindningarna än en gång i afton. Kommer nog lägga en beställning nu i afton så jag har dem innan nästa helg förhoppningsvis. Dock har jag fortfarande lite beslutsångest över längden på skidorna. 177 eller 185.:)

EDIT: Det står att Salomon sth14 DRIVER är avsedda för extra breda skidor. Har det någon betydelse på mina 87mm breda skidor?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp