Hjälp mig att hitta skidor

A-Pow

Medlem
Jag behöver eran expertis här på freeride med att hjälpa mig att välja skidor till nästa säsong.

jag åker ca 20 skiddagar per säsong och har för tillfället ett par rossignol bandit B78. nu på senare tid har jag blivigt mer och mer intresserad av att åka offpist och jag märker att mina skidor, med en 78 midja inte räcker till. jag är hyffsat vältränad då jag tränar ca 6 gånger i veckan, om det nu spelar någon roll :S

Jag har tänkt mig någonting med midja på 90-99 mm. vad tror ni?

har kollat runt lite och jag tycker att det är svårt att hitta skidor i rätt längd då jag är 194cm och väger 85kg

jag vill ha tipps på prisvärda skidor som går bra offpist men som även fungerar i pisten. jag skulle uppskatta att jag åker 65%offpist och 35% i pisten.

är det värt att köpa begagnade eller ska man satsa på nya? jag är student så jag badar inte i pengar precis så kom men förslag på skidor, nya som begagnade, som ni tycker är prisvärda och som ni tror skulle passa mig!

//Alex

Senast ändrad:
COOL_JIBBERFlTTA sa:
maxhax sa:
Okej vad tycker du om att köpa begangnat, som sagt så är jag student :S
Personligen så tycker jag att studenter ska studera och inget annat. Men om du vill ha ett par skidor som kan vara av plast så okej.
Okej COOL JIBBERFITTA du säger att det bara är plastskidor som säljs begangnade?? du kanske skulle pröva att studera så får vi se om nu är så sugen på att sitta och plugga hela året. eller är det så att du är en av dom som har lite problem med inlärningen så att du måste göra det? tråkigt för dig isf?

Ett par Mantra kanske? Inte för att jag tror det räcker. Off-pisteåkning har en tendens att ge sug efter mer och mer. Om jag vore du (vilket jag i princip var i höstas, lite större dock) så skulle jag satsa på ett par skidor med en midja på 100-110mm. Dessa brukar vara ganska rejält tilltagna på längden och dessutom krossar feta skidor det mesta i pisten när det kommer till lite 'skumpigt' före.