Hjälp mig att hitta skidor

A-Pow

Medlem
Jag behöver eran expertis här på freeride med att hjälpa mig att välja skidor till nästa säsong.

jag åker ca 20 skiddagar per säsong och har för tillfället ett par rossignol bandit B78. nu på senare tid har jag blivigt mer och mer intresserad av att åka offpist och jag märker att mina skidor, med en 78 midja inte räcker till. jag är hyffsat vältränad då jag tränar ca 6 gånger i veckan, om det nu spelar någon roll :S

Jag har tänkt mig någonting med midja på 90-99 mm. vad tror ni?

har kollat runt lite och jag tycker att det är svårt att hitta skidor i rätt längd då jag är 194cm och väger 85kg

jag vill ha tipps på prisvärda skidor som går bra offpist men som även fungerar i pisten. jag skulle uppskatta att jag åker 65%offpist och 35% i pisten.

är det värt att köpa begagnade eller ska man satsa på nya? jag är student så jag badar inte i pengar precis så kom men förslag på skidor, nya som begagnade, som ni tycker är prisvärda och som ni tror skulle passa mig!

//Alex

Senast ändrad:
COOL_JIBBERFlTTA sa:
maxhax sa:
Okej vad tycker du om att köpa begangnat, som sagt så är jag student :S
Personligen så tycker jag att studenter ska studera och inget annat. Men om du vill ha ett par skidor som kan vara av plast så okej.
Okej COOL JIBBERFITTA du säger att det bara är plastskidor som säljs begangnade?? du kanske skulle pröva att studera så får vi se om nu är så sugen på att sitta och plugga hela året. eller är det så att du är en av dom som har lite problem med inlärningen så att du måste göra det? tråkigt för dig isf?

Ett par Mantra kanske? Inte för att jag tror det räcker. Off-pisteåkning har en tendens att ge sug efter mer och mer. Om jag vore du (vilket jag i princip var i höstas, lite större dock) så skulle jag satsa på ett par skidor med en midja på 100-110mm. Dessa brukar vara ganska rejält tilltagna på längden och dessutom krossar feta skidor det mesta i pisten när det kommer till lite 'skumpigt' före.

Vad det gäller priset så rekommenderar jag inte att du köper ett par beggade off-pisteskidor. Speciellt farligt är det med bindningar som kan fått mycket stryk utan att det syns tydligt på utsidan. Goodha gör ju billiga och bra skidor om du vill kolla in dom. De har 191'orna som skulle passa dig.
För övrigt får du nog skynda dig på om du ska köpa ett par sådana för enligt tillverkaren så kommer de att utgå ur sortimentet nästa säsong.

stinus24 sa:
Har du tänkt på at kjöpa demoskidor?
Kan hitta bra skidor som har kjör en sesong bara...
www.fatbastards.se säljer demoskidor från Icelantic
Nu kanske du borde kolla in reglerna här på forumet. Det är ingen annonsplats för ditt företag. Göra reklam i alla "söker skidor"-trådar är inte ok. Sen skulle jag säga att Icelantic är åt h-vete för korta skidor för en man av hans storlek, eller egentligen de flesta vuxna män.

Till ämnet, beggat funkar finfint. Se bara till att få ett bra pris eller max halva priset även om dom är i nyskick.
Goodha 191 är fina men åker hellre på Goodha 114 oftast, mer skärning gör den roligare i pisten. 191an är fin som slaskskida och för hopp och lek.
Kolla annars in Dynastar Legend Pro Rider, Nordica Enforcer eller Blower, Line Prophete 100, Völkl Gotama eller Katana.

Var absolut inte rädd för att gå upp till 110-115mm i midjan så länge dom inte är för mjuka eller har för lite skärning.

Edit:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=44886
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=44867
Oprövat kort men borde funka bra: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=43899

Är några exempel.

Senast ändrad:
riktigt bra tipps nu blir jag lite förvirrad vad man ska välja :S

jag har äve ett par K2 seth som jag har hittat som är 189 och förra årets modell. som jag kan få köpa av en bekant till en okej peng. vad tror ni om dom skidorna? blir dom i minsta laget? eller är det någonting annat som man kanske bör vet om dom?

för att återknyta till fiskbulles varning om bindningarna så har jag hört lite om det från andra håll och jag tänker inte köpa ett par med bindningar. men det är kul att få det bekräftat av eran experit här :)

K2 Seth är en bra skida, men du bör veta att dom är bland de mjukare friåkningsskidorna på marknaden.
Kommer du åka något mer denna säsongen eller är detta inför nästa säsong? Skidtesten i Sälen, Åre etc är annars en solklart tips för att få dig en uppfattning om vad du gillar.

Håller med Utter om att Seth är en bra skida, men lite mjuk om man vill kunna trycka på i pisten.

Jag har nu skaffat ett par Völkl Gotama (183 cm långa, de finns ju även i 190) som jag har åkt på under denna säsong och är mycket nöjd med. De är ju lite bredare och styvare än K2 Seth. En väldigt bra allroundskida tycker jag om man kommer att ha fördelningen 35-65 mellan pist och off pist, vilket jag själv har ungefär.

Jag kan dock bara tala för 183 cm då det är dem jag åker på, men jag tror inte att skillnaden är speciellt stor (naturligtvis lite mera fartstabilitet för 190 cm och lite större svängradie). Jag är inte fullt så lång som du men väger lika mycket.

Tillbaka
Topp