Hjälp mig köpa nya pjäxor! ""expertutlåtande""

imppen

Medlem
Jag behöver lite råd på vad jag ska skaffa för pjäxor.. Har ett par salomon 1080 som jag använt i några år men jag sitter för löst i dem (för stora) och måste nog investera i ett par nya.

Jag kommer främst att använda pjäxorna till snökite, men även ett par veckor "vanlig" offpiståkning/vinter (vid offpiståkning jag känner att mina nuvarande pjäxor brister mest). Jag väger inte så mycket (64kg) så kanske inte ska ha den styvaste skon? Och för snökitingen kan det ju vara skönt o ha ett par skor som dämpar lite om man får dåliga/hårda landningar (blir nog inte så hårt som t.ex. ett platthopp i en park men..). Skulle få ett par Nordica Cruise 55 (de passade bra o kändes bekväma) riktigt billigt men mitt sunda förnuft säger att jag kanske borde satsa på ett par bättre pjäxor och dessa kanske är för mjuka för offpiståkning? Hjälp mig!! (och motivera gärna era svar) :mad:

Senast ändrad:
Pjäxor köpes i välsorterade alpinbutiker, ingen annan stans. Snacka med din närmaste alpinbutik med bra service, berätta för dem hur du åker, vad du väger, vad du har för preferenser etc etc så kommer de mäta din fot och kunna ge dig förslag. Sen är det bara börja testa igenom deras förslag!

Yes, men jag skulle få dessa till halva priset nu under julrean hemma på mina föräldrars ort (vilket ju alltid är trevligt som fattig student, men inte om jag får en sko som inte klarar av min åkstil i backen). Drar till Åre efter nyår och då får jag pröjsa betydligt mer för ett par pjäxor. Däremot så är ju urvalet betydligt större vid Åre och jag undrar om det är lönt att satsa på en bättre sko där eller om jag ska ta dessa (de kändes sjukt bra på foten rent passformsmässigt).

Vad skulle ni rekommendera utifrån ovanstående beskrivning om hur jag åker? Klarar jag mig med en såpass mjuk pjäxa som Nordican eller vad skulle du som kan detta rekommendera? Finns ju så S*tans mycket olika pjäxor så ni får gärna ge mig lite riktlinjer..

Som Vattendroppe säger är det rätt svårt och i många fall dumt att ge tips via internet när det gäller pjäxor.

Är inte familjär med Nordica Cruise 55 men av namnet att döma låter det som en väldigt mjuk nybörjarpjäxa som inte är speciellt påkostad.

Överlag är de flesta pengar du lägger i dina pjuk väl investerade pengar, att ha ett par pjuk som inte passar, är för stora, gör ont eller vad det nu må vara kan förstöra vilken dag som helst, oavsett om det blåser stadiga 8 m/s, solen skiner och pudret ligger och väntar på dig på ett öppet fält.
För att det ska bli rätt är det därför viktigt att du går till en välrenommerad butik som är duktig på pjäxor. Vart bor du någonstans?
Visst kan vi sitta och namedropa modeller hit och dit men det är inget du kommer bli speciellt mycket visare av.

Senast ändrad:
Tack för svaren.

Bor i Umeå, är för tillfället i Jakobstad (Finland) hos mina föräldrar. Hinner inte gå i nån affär i Umeå då jag åker raka vägen till Åre härifrån och skulle behöva nya pjäxor tills dess. Då låter det som jag nästan hellre får ta och betala ett par tusen mer för ett par pjäxor jag blir nöjd med vid Åre istället, använder ändå pjäxorna såpass ofta (i.o.m. snökitingen, varje dag det är vind i princip..) och jag lever hellre på nudlar en månad än får en pjäxa som jag inte är nöjd med.

Hur skiljer sig de olika modellerna i annat än flex/vikt? Vad är för/nackdelarna med en styv/mjuk pjäxa? Jag väger ju inte själv heller så mycket som tidigare nämnt (överväger fortfarande att skaffa ovannämnda pjäxa pga ekonomiska orsaker), varför ska jag inte köpa den? Dryga frågor, jag vet, men som sagt; jag vill inte bli besviken när jag väl åker på dem..

imppen sa:
Då låter det som jag nästan hellre får ta och betala ett par tusen mer för ett par pjäxor jag blir nöjd med vid Åre istället, använder ändå pjäxorna såpass ofta (i.o.m. snökitingen, varje dag det är vind i princip..) och jag lever hellre på nudlar en månad än får en pjäxa som jag inte är nöjd med.
Du ska helt klart lägga ut lite mer på pjäxorna om det innebär att du får en riktigt bra sko :)

Nu är visserligen inte jag en expert, men det enda svar en expert skulle kunna ge är att testa ut de pjäxor som passar din fot och åkning. Jag lovar att det kommer revolutionera din åkning och samtidigt gör det att dina fötter inte kommer strejka och vilja få dig att ge upp tidigare för dagen än du borde. Fram till mina förra par handlade jag alltid i någon random Intersport/Stadium butik av någon relativt okunnig och har därför inte fått det som passar mig bäst. När jag sedan tog mig tid och la lite extra pengar på att gå till Alpingaraget för att få hjälp av kunnig personal och skaffa en formgjuten sula så kan jag säga att det är en av de bästa investeringar jag gjort. Räkna dessutom in att du inte kommer vilja springa och köpa ett par nya pjäxor till nästa säsong när du inte är nöjd med dom nyinköpta..

Nu har jag nog kommit fram till att Nordican inte alls duger efter lite ytterligare forskning, ser ut som jag får skaffa en välpassande jibbpjäxa av nåt slag. Ska ta mig till Umeå nån dag tidigare så jag hinner kolla affärer innan avfärden till åre och förhoppningsvis slippa skyhöga skidortspriser. Tips på bra affärer i Umeå med omnejd? :)

Nu när du skall till Åre så gå in till Åre skidsport så hjälper dom dig.
Jag köpte mina där och deras kunskap är extremt bra.
Dom formgjuter på plats och lästrar om så behövs.

imppen sa:
Nu har jag nog kommit fram till att Nordican inte alls duger efter lite ytterligare forskning, ser ut som jag får skaffa en välpassande jibbpjäxa av nåt slag. Ska ta mig till Umeå nån dag tidigare så jag hinner kolla affärer innan avfärden till åre och förhoppningsvis slippa skyhöga skidortspriser. Tips på bra affärer i Umeå med omnejd? :)
Varför får du för dig att det är dyrare i Åre än i Umeå? Skulle tro det är samma pris... (är i och för sig ganska säker att det inte skiljer så många kronor.)

Tancoll sa:
Nu när du skall till Åre så gå in till Åre skidsport så hjälper dom dig.
Jag köpte mina där och deras kunskap är extremt bra.
Dom formgjuter på plats och lästrar om så behövs.
Tack för tipset! Ser helt klart intressant ut =)

Hasse: Utifrån tidigare erfarenhet har jag upptäckt att priserna på skidorter är generellt sett högre än på andra ställen, och i Umeå kanske jag fortfarande hinner nappa på nåt schysst mellandagsreapris.. ;)

Oki då är det konstig. Det finns ett riktpris som man helst inte går över. Jag jämförde priserna senast Lucia helgen och det skiljde inte mer än ca 100 kr max på affärerna i Åre/Funäsdalen/Sälen jämfört med tex Borlänge, Stockholm med andra orter...

Dessutom om du köper de i tex i Åre så "fixar" de pjäxorna utan kostnad.

Fast vad vet jag...

Jag kitar en hel del och det är en stor fördel med randonnéegrejer när du är långt från "mål" och vinden dör. Rådet är naturligtvis Dynafitbindningar och passande pjuck.

Hasse_Lindborg sa:
Oki då är det konstig. Det finns ett riktpris som man helst inte går över. Jag jämförde priserna senast Lucia helgen och det skiljde inte mer än ca 100 kr max på affärerna i Åre/Funäsdalen/Sälen jämfört med tex Borlänge, Stockholm med andra orter...

Dessutom om du köper de i tex i Åre så "fixar" de pjäxorna utan kostnad.

Fast vad vet jag...
Du har säkert rätt, har dålig koll då jag handlar utrustning så sällan. Däremot hoppas jag på att kanske lyckas få ett par mellandagsrabatterade skor i Umeå.

imppen sa:
Hasse: Utifrån tidigare erfarenhet har jag upptäckt att priserna på skidorter är generellt sett högre än på andra ställen, och i Umeå kanske jag fortfarande hinner nappa på nåt schysst mellandagsreapris.. ;)
Enligt mina erfarenheter så kan det vara dyrt att köpa utrustning i små fjällbyar med enbart en eller ett par försäljare. I Åre däremot, där konkurrensen är så pass stor är det ingen märkbar prisskillnad.

Snödjup

Tillbaka
Topp