Hjälp mig med köp av en funktionsduglig skiddress.

Cruff

Ny medlem
Det är dags, nu har jag bestämt mig jag ska köpa en riktig skiddress, ingen mer billigt skit som man måste byta nästa säsong för sömmarna har spruckit eller för skidbyxor blivit slamsor efter stålkanternas framfart. Men jag behöver freeride samlade kunskap för få en prisvärd skiddress, så ta fram all er erfarenhet och hjälp en skidåkare som är helt borta när försäljarna börjar slänga omkring sina fina facktermer.

Lite kort om mig för ge er lite bakgrund. Jag är 23 år, 190 cm, ca 90-95 kg och har åkt närmare 11 år både snowboard och skidor men de senaste åren enbart skidor. Åker 90 % i pisten eller utanför och kanske endast 10 % i parken så jag är ute efter en funktionsduglig dress och inget som är moderiktigt just i år (läs: inga baggykläder :P).

Varit inne lite på vått&torrt och pratat med en försäljare och det jag kunde urskilja ur hennes säljsnack var att det fanns 3 prisklasser för varje märke av en jacka; pro shell, performance shell och pac-lite shell där pro shell är den dyraste och pac-lite är den billigaste. Dock när jag titta hos konkurrenterna så fanns det även soft shell och hard shell alltså flera olika klasser, någon som vill förklara detta?
Något som är speciellt viktigt en skiddress bör ha utöver det uppenbara som snölås? Existerar PU membran längre eller är det historia? Finns det något material i membranet man bör undvika? För övrigt vad är det för termer man bör vara hemma med när säljsnacket drar igång?

Prisklassen är tänkt mellan 4000-6000 kr känns drygt att betala 8000 kr då säkert 1000-2000 är enbart för märket. Är jag naiv att tro att jag kan komma undan med de pengarna, är man så illa tvungen att punga upp med 8000 kr?

Alla övriga tips är såklart välkomna och om ni ska tipsa om ett specifikt märke och modell lista gärna styrkor och svagheter, jag är inte intresserad av svar som:

Märke: xxx
Styrkor: ALLA!
Svagheter: INGA!

Det får man nog i om man kollar recensionerna på freeride, no offence.

P.s. Bör tilläggas att jag läst igenom den klistrade tråden angående jackor så jag vet skillnaden mellan 1, 2 och 3-lager jackor. d.s

Over and out!

Jag kan börja lite, och jag tror att folk kommer fylla i rätt bra sen. Pro-shell, performance shell och paclite är olika membran från Gore-Tex. Pro Shell iaf har jag och det är fullständigt vindtätt och står emot enorma mängder vatten. Performance shell har ajg ingen koll på men paclite ska vara vatten- och vindtätt men betydligt tunnare och lättare. Oftast när man pratar om den här typen av membran så pratar man om vattenpelare, alltså hur stor mängd vatten man kan utsätta materialet för på en given punkt utan att det läcker. För väldigt många av oss är gore-tex proshell overkill. Men visst vill man vara säker så är det också det bästa. Mitt bästa tips är dock att satsa på rena skalplagg (helt ofodrade) och sen bygga på med värmande lager under. Se även till att det finns ordentligt med ventilationsmöjligheter på plaggen. När solen skiner och du ska traska vill man gärna kunna knäppa upp så mycket som möjligt så att man inte börjar svettas. Men läs in dig lite på gore-texmembranen och dess skillnader. Sen är du ganska väl förberedd när säljsbnacket drar igång. Olika vattenpelare och vad är riktigt högt eller lågt kan vara en bra idé också. För 8000 kan du få ett riktigt top-of-the-line-ställ skulle jag vilja påstå. Visst vill man ha det allra allra värsta både i jacka och byxor så blir det dyrare men om du kikar runt på lite reor och så så ska du kunna hitta ett fullt ställ för 5000. Sen är ju frågan mest hur noga du är med utseende och så eftersom att ju petigare du är med vilket specifikt plagg du vill ha desto svårare blir det ju att fynda.

Aja, lite ostrukturerat blev det men ajg hoppas det hjälpte nånting så länge

Bästa "dressen" jag haft är helt klart

Whiteout Cosmonaut jacka
http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_103_104&products_id=1949

Samt

Whiteout Yuri byxor
http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_103_107&products_id=1950

Otroligt genomtänkt med alla detaljer man kan önska sig, extremt bra snölås där man kan välja mellan klassiskt eller att sätta ihop jacka/byxa med blixtlås. Tycker dessutom att skaljacka är att föredra då den ger dig ett större användningsområde än flerlagersjackorna. Bättre i så fall att satsa på grymma underställ och olika former av förstärkningsplagg.

Att dom dessutom är jävligt snygga gör ju inte saken sämre.

Lycka till!

(Sen vill jag lägga till in en brasklapp, med risk att få självutnämnda experter emot mig att allt detta snack om plagg som andas är ren bullshit, finns inga plagg som kan släppa ut svetten men hålla ute vätan på ett effektivt sätt, det enda sättet är att jobba med flera lager samt "lufhål" och plocka av sig när man ska svetta´s exempelvis klättra och sätta på sig när man sitter still..)

+1 På Whiteout/Norröna. Det är samma ägare om jag förstått det hela rätt. Jag åker själv i ett Norrönaställ och jag är fullkomligt förälskad, speciellt i snölåset där man med ett blixtlås sätter ihop jackan och byxorna, på det viset så kommer det inte in någon snö, du behöver inte ha en jättelång jacka och slipper bältet. Det finns dessutom snölås i ärmarna som fungerar ypperligt.

Beroende på vad man gillar för utseende så kan man välja mellan de 2 märkena, de har i princip samma funktioner. Mina personliga favoriter är Norröna lofoten-stället och Whiteout Tolstoy jackan med Ivan-byxorna. Vet inte om de sistnämnda har blixtlåsfunktion.

Jag har inte själv haft Norröna men om man läser gamla recensioner här på freeride så är det ytterst bristfällig kvalité. Det är ju mycket möjligt att det ordnats till numera dock. Själv kör jag på en Arcteryx Theta AR jaka och den funkar alldeles suveränt. Jag ahr valt att ka med billiga skitbrallor och en rejäl jacka eftersom det är överkroppen jag normalt fryser mest om och det är den som utsätts för mest yttre belastning i form av regn, snö eller blåst. Nu har jag dock börjat kika på att köpa ett par rejäla brallor med. Men eftersom Norröna fått väldigt dålig kritik för kvalitén förr så blir jag lite tveksam. JAg är lite sugen på sweets supernaut R men eftersom priserna på norröna och sweet börjar komma upp i arcteryx-nivå så blir jag lite tveksam.

Om du bara ska åka lift och i regnväder så är Gore-Tex bra.

Dock är det betydligt vanligare att vätan kommer inifrån, speciellt om du åker aktivt och/eller går mycket för att komma åt bättre åkning. Membranen är då för täta och försämrar plaggets andningsförmåga. Det är i första hand vind, inte vatten utifrån du behöver skydda dig mot.

Något som kanske kommer så småningom är skidkläder med membran på utsatta delar som baken (snö i liften) och kanske knän och armbågar där tyget går tight emot kroppen. I övrigt så vill jag påstå att Gore-tex är en nackdel då det blir för tätt.

Visst kan man hävda att man alltid måste justera klädseln vid ansträngning men det finns plagg som andas betydligt bättre än Gore-Tex och som gör att man kan hålla sig torr lättare. (vem tar av och på tröjan vid varje åk?)

Gore-tex fungerar inte bra i skalplagg på vintern eftersom skalet håller i princip yttertemperatur och vattenångan kondenserar på insidan. För att vattenångan ska kunna komma ut genom skalet krävs att det är så varmt att kondensation på insidan av skalet uteblir vilket gör att det måste vara ännu varmare dvs übervarmt och svettigt i understället. Fungerar så länge du jobbar stenhårt men blir kallt och blött vid vila.

se även https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=59591&p=1 med tips på kläder utan membran.

Pillard sa:
Jag har inte själv haft Norröna men om man läser gamla recensioner här på freeride så är det ytterst bristfällig kvalité. Det är ju mycket möjligt att det ordnats till numera dock. Själv kör jag på en Arcteryx Theta AR jaka och den funkar alldeles suveränt. Jag ahr valt att ka med billiga skitbrallor och en rejäl jacka eftersom det är överkroppen jag normalt fryser mest om och det är den som utsätts för mest yttre belastning i form av regn, snö eller blåst. Nu har jag dock börjat kika på att köpa ett par rejäla brallor med. Men eftersom Norröna fått väldigt dålig kritik för kvalitén förr så blir jag lite tveksam. JAg är lite sugen på sweets supernaut R men eftersom priserna på norröna och sweet börjar komma upp i arcteryx-nivå så blir jag lite tveksam.
Har polare som haft delamineringsproblem med sina Norröna jackor, och de verkar ju inte vara ensamma om det?

Har ett par Sweet prowlers i garderoben som behöver ny ägare, om du inte vill punga upp 3800 för Supernaut sakerna?

Rose_N sa:
Har polare som haft delamineringsproblem med sina Norröna jackor, och de verkar ju inte vara ensamma om det?
Inget som jag märkt av ännu iaf. Det ända som har hänt är att jag skurit upp en byxbenet lite med stålkanten vid ett fall. Men det beror nog knappast på kvalitén i materialet.

fiskebulle sa:
Rose_N sa:
Inget som jag märkt av ännu iaf. Det ända som har hänt är att jag skurit upp en byxbenet lite med stålkanten vid ett fall. Men det beror nog knappast på kvalitén i materialet.
Har inte heller haft några kvalitetsbekymmer med mina Whiteout kläder utöver normalt slitage.

Vill bara tacka för alla svar och ska se till att svara på varenda en av dom, men har mycket just nu så återkommer senare. Tack i alla fall!

Tillbaka
Topp