Gröning köper allting nytt - hjälp!

seaspray

Ny medlem
Vänner, som rubriken antyder har jag bestämt mig för att köpa allting nytt. Jag provade på att åka snowboard i en vecka i USA förra året och blev helt biten. Jag har snart i ett år spenderat tid åt att läsa och lära mig så mycket som möjligt om sporten. Otaliga timmar har spenderats åt att läsa och se på filmer. Jag har nu i 4,5 timmar suttit och läst igenom hela den fastklistrade tråden, och blev tyvärr inte så mycket klokare. Jag behöver helt enkelt hjälp med att köpa en bräda, skor samt bindningar. Utstyrsel är redan beställt.

Fakta om mig;

24 år
Aggressiv körstil
Ska åka minst 2v om året framöver, början nu i vinter
Åkt en hel vecka sedan innan
Skateboard bakgrund
185 cm
85-90 kg
ca 43-45 i strl, beror på märke, dock 29,5cm
Kan gärna lägga ut lite extra deg för att få bra saker
Åker gärna lite i backen men samtidigt vill jag gå över mer och mer mot park och 'street'. Min första bräda kan gärna vara lite park lite åkning, dock behöver den inte vara extrem åt något håll. 'Freestyle' låter som något för mig.

De boots jag funderar på att beställa är följande;

http://www.blue-tomato.com/en/Softb...0059443&department=off&refsource=productguide

(Burton SLX 08/09)

Tack för all hjälp man kan få!

Burton SLX är en rätt styv boot, vill du åka park är den inte optimal
Vad gäller bräda tycker jag du ska kolla på en burton custom wide.

Två meningar som jag reagerar på i den här tråden.
"Jag provade på att åka snowboard i en vecka i USA förra året och blev helt biten"
"Aggressiv körstil"

Förklara gärna hur det går ihop?
De flesta på den här siten som säger att man åker aggressivt har kört större delen av sitt liv eller kört väldigt mkt de senaste åren (säsongat). Så det låter lite...kul när du säger att du kör aggressivt när du bara har åkt en vecka.
Det bör stå ngt i stil med.
"Precis börjat åka men vill ha en bräda som jag kan växa i då jag vill utvecklas så mkt som möjligt"

Sj kan jag inte mkt om brädor men vet hur saker och ting ligger till allmänt i upplärningskurvor.
Så mitt tips är att köpa en beggad bräda till att börja med och sen gå över på en ny när du känner att den du har är för klen.
Finns många bra brädor at köpa här på freeride under köp och sälj.

bon chance

hehe, håller med PNyberg :P

om du har åkt 1 vecka kan du lika gärna köpa en beggad bräda, för jag har svårt att tänka mig att du redan är så bra att du ska börja tänka på park/offpist åkning lol

@ Helldude - Vilken boot skulle du rekommendera? Vidare förstår jag inte riktigt vad du menar med en Burton custom wide? Har kikat runt på de sajter jag har och finner den inte?

@ PNyberg - Jag försökte förklara lite hur jag upplever det att jag åker om jag jämför med mina vänner - för att underlätta för er. Men jag känner ändå att jag vill börja med allting nytt och köra in mig på det. Har du några tips?

@ theoJ - Hehe! Du får ursäkta, är inte riktigt hundra på uttrycken! Vad jag menade var att jag åker gärna \'vanligt\' i backen, samtidigt som jag gärna vill gå över mer och mer till \'Park\'. Suggestions?

Ett tillägg bara. Jag kikade under köp och säljfunktionen och hittade lite brädor och bindningar, men problemet är att jag inte vet skillnaden och vad som kan tänkas vara bra för mig. Är det ingen som har lite bra förslag och tips? Begagnat som nytt - spelar ingen roll, dock helst nytt.

@Felix - Tack för svar! Custom X från Burton kom upp innan har jag för mig. Dock verkar modellen vara 05/06? Har du förslag på exakt vilken modell av just den sorten jag ska köpa? Kanske tom. har en sida som du kan länka till? Har lite svårt att få fram en sajt där jag kan handla in den från.

@SirGreen - Jag kommer då sikta på en som är mellan 158-162. Hur bred ska den vara för att den inte ska vara för smal? Du får ursäkta mina dumma frågor men har verkligen ingen koll alls. Beställde ett par boots idag, Burton SLX 08/09, så får jag hoppas att dom sitter som dom skall. Tack för hjälpen!

Kan varmt rekommendera att gå in till en bra butik och fråga kunnig personal. Att kunna testa först är bra, om du har möjlighet.

Lägg ner mycket tid/pengar på bootsen, det är den i särklass viktigaste delen av din utrustning. Prova igenom en hel drös, och givetvis ska du inte beställa från nätet i en storlek som du TROR passar dig. (Chansen är väldigt stor att du köper för stora, eller att de inte har korrekt passform)

@Nojlas - Intressant. Jag har fått intrycket att många på forumet undviker personal i största möjliga mån. Själv bor jag i en mindre stad och har således bara tillgång till Stadium & InterSport - vilket kanske inte är att föredra. Har varit där ett par gånger och är oerhört missnöjd.

Dock beställde jag ett par innan att du skrivit, men i värsta fall kan jag skicka tillbaka dem och försöka köpa ett par i någon butik i Sverige. Tack för hjälpen.

Har nu bestämt mig för att köpa en Forum Grudge. Funderade på en Burtom Custom X men efter otaliga timmar på nätet får jag intrycket av att 08/09 brädorna är oerhört sköra och lätta att skadas. Dessutom verkar Grudge vara mer vänlig i parken. Vilka bindningar bör jag köra på?

Bindningarna som jag funderade på var Cartel EST samt Triad EST. Triad hade fått en hel del negativ respons på nätet genom att bakdelen tydligen gick av oerhört mycket lättare. Jag har ännu inte bestämt mig för en bindning, men Cartel EST verkar lovande. Då är frågan hur skulle den fungera på min Grudge?

Skorna jag har beställt är ett par Burton SLX. Iom att jag inte har möjligheten att pröva ett par i min stad så beställde jag ett par helt i blindo, får hoppas på det bästa. Jag ska dock värma dem och gjuta dem så återkommer jag. Om de inte passar funderar jag även på Burton ION, Burton Sabbath och DC Judge. Vad tycker ni? Vilken av dessa är att föredra?

Lite trist med den dåliga responsen :(

Köp inte EST bindningar till en forum bräda, vet inte ens om det finns något tillbehör att köpa så de går att montera. Vanliga Cartel fungerar dock bra.

SLX och ION är väl med i burtons top 3 styvaste boots, personligen brukar jag föredra lite mjukare skor om jag ska köra runt både i och utanför parken.

Ringostar sa:
Köp inte EST bindningar till en forum bräda, vet inte ens om det finns något tillbehör att köpa så de går att montera. Vanliga Cartel fungerar dock bra.

SLX och ION är väl med i burtons top 3 styvaste boots, personligen brukar jag föredra lite mjukare skor om jag ska köra runt både i och utanför parken.
Vilka boots skulle du rekommendera, vilka använder du själv?

Hmm är nog första gången i mitt liv jag inte rekommenderar Custom X då den garanterat är för styv och oförlåtande för en nybörjare, trots din tyngd..

vill du ha roligt i parken skulle jag satsa på något mjukare och mer förlåtande till en nybörjare, kanske t.o.m så att även Custom är något för hård.. spana in libtech brädorna (eller gnu för den delen) dom har en hel del skoj för sig nu för tiden.. varför inte satsa på en banan på än gång!

lycka till!

instämmer även med föregående talare ang att SLX bootsen är för hårda för dig, ruler borde passa utmärkt som nyböjar boots åt dig.. men testa dojorna innan du köper, är helt klart det viktigaste och är väldig indiviuellt med vad som passar vem...

Senast ändrad:
om du har svårt att hitta affärer att beställa från kan de bero på att det är juli och dom flesta har inne sommar-sortimentet, om du väntar till september/oktober så har både junkyard.se och blue-tomato.com fått in vinter prylarna och jag rekomenderar båda sidorna.

som någon sa så är nog en "wide" bräda att föredra om man har stora fötter, det är helt enkelt samma bräda fast lite bredare för snubbar med stora fötter. med strl 43-45 behövs det nog en bräda som är minst 25 cm i midjan, sen så är längden på brädan en smaksak men som SirGreen sa så testa en som är mellan 158-162 så känner du om du vill ha en kortare eller längre bräda nästa gång.

lycka till:)

@ CustomX - Tack för tipsen! Det blev en Lib Tech TRS BTX 162 för mig. Börjar där och förmodligen så köper jag en Banana tills nästa år. Fick precis hem mina SLX idag och jag håller på att gå in dem, känns helt ok faktiskt, får se om jag behåller dem. Tack igen!

@ petterlundberg - Som jag skrev ovan så blev det en Lib Tech TRS BTX 162 för mig :) Diskuterade mycket med olika 'kännare' och efter mycket om och men enades vi om att den var bäst för mig att börja med. Blir nog en Banana nästa år, runt 159W. Köpte även ett par Union Data bindningar till - så allting blev riktigt sweet! :D
Tack för hjälpen!

Tillbaka
Topp