Hjälp mig reservdel till gammal ESS-racingbindning

la_grave

Aktiv medlem
Har fått tag på ett par gamla Atomic Super-G-skidor med tillhörande ESS-bindning (V.A.R 1018-racingbindning).

88819.jpg

Tyvärr gick en plastbit (nylon?) i ena bindningen sönder när jag trampade i dem första gången (höger är trasig, vänster är hel):

88820.jpg

Någon som sitter på reservdelar eller en hel bindning som denne vill bli av med? Eller har något annat tips på var man kan få tag på reservdel/ny bindning? Har besökt Alpingaraget men de byggde tyvärr om för något halvår sedan och kastade alla gamla grejor i samband med det.

Måste ju testa hur snabba dessa skidor är!!! Målet är Derby de la Meije framåt mars...

jag har ett par av atomics nyare raceing bindningar till salu om du skulle vara intresserad ?

Hmm... inte något lätt uppdrag precis.

Ska du hitta dom själv är det nog en bevakning på Blocket som är den bästa varianten. Lägg en bevakning på "Ess" i Sport och fritid, så får du ju mail när någon lägger in en annons med något sådant. Jag kunde ju naturligtvis inte låta bli att gå in och söka... men det är inte direkt gott om gamla Ess...

http://www.blocket.se/ostergotland/Slalomutrustning_31124343.htm?ca=18&w=3
(platsar i "pricecheck"-tråden iofs, men man kanske kan tala sans med killen. Fördelen är ju att dom garanterat är kvar)

http://www.blocket.se/goteborg/Skidor_och_pjaxor_31090402.htm?ca=18&w=3&last=1
Knappast 18-bindningen, men med lite tur är det samma del.

Det kan nog vara lurigt att byta ut den delen. Testa först om det går att få isär den innan du börjar leta delar är mitt tips.

Är nu inte helt bergis på årsmodellen på dessa bindningar, men jag misstänker nånstans -96 eller -97, d v s dom är gamla. Visserligen sitter dom på ett par SG-lagg som sannolikt inte använts så ofta(?), men ändå. Min devis är att gamla bindningar ska man regelmässigt byta ut. Gammalt är gammalt, plast åldras, metall oxiderar m m.

Om jag inte minns helt fel köptes ESS av Atomic, och om du har tur ändrade inte Atomic hålbilden för bindningen vilket gör att ett par Atomic Race 1018 (eller 1014) passar (jag vet inte, gissar bara nu!).

Som sagt, byt! Kolla Atomic, eller hitta nåt annat i samma DIN skala!

/Ace DG

Senast ändrad:
Hmm, jag har ju ett par gamla ESS på mina gamla storslalomlagg. Åker hem en sväng till Sverige på torsdag, ska försöka komma ihåg att kolla vilken modell det är (som jag minns det ser de ut som på bilden, men vet ej exakt vilken modell).

Tillbaka
Topp