Hjälp mig välja skidor, 19årig förstaårssäsongare.

egge87

Ny medlem
Är i Tignes nu för min första säsong och det börjar bli dags att köpa skidor, problemet är att jag inte har särskilt bra koll, har ju bara hyrt utrustning tidigare. Hoppas på lite tips från alla er kunniga :)

Vikt: ca 71kg
Längd: 179cm
Åknivå: Hmm, svårt att bedömma sig själv...Har cirka 70 skiddagar totalt i bagaget, en vecka om året ungefär sedan jag var 6 år. Skulle väl klassa mig som bättre än medel, kanske tom duktig hehe
Skidtyp: Så allround det går typ. Har bara testat puder en gång i mitt liv men nu har jag ju chansen, annars blir det väl mest piståkning. Har aldrig testat att "jibba" men om det går att hitta allround med twintip skulle det vara kul så att man kan leka runt lite. Vill ha allt med andra ord hehe
Budget: Taket ligger på 5000 SEK.

Har varit runt och fått lite tips redan. Bl a Salomon X-wing 10 (hittar dock bara 8 här i tignes, vad är skillnaden?) och ngn Zenith modell, sen var det ngn völkl som jag ska testa men jag kommer inte ihåg vad den hette.

All hjälp är välkommen :)

Alldround med twintip..hmm..
K2 PE går väl alltid som allround, annars är det väl bara att kolla skiddatabasen.

Om du skall vara nere en säsong kommer du förmodligen att åka en hel del puder. Man brukar vara ganska trött på att åka i backarna efter några veckor, men det är iofs. bara vad jag upplevt och kan nog vara olika för person till person. Jag skulle rekommendera skidor med över 90mm i midjan. Om de är kring 90 i midjan brukar de fungera bra i lössnö och ok i pist. du kommer förmodligen att åka rätt fort och stora svängar i pisten efter ett tag och då gör inte en bred midja så mycket.

Den skida jag åkt mest på är Rossignol Scratch BC. Mina har några år på nacken och de som finns nu är lite bredare. Det är en ganska vanlig skida som jag tror e rätt billig och som du bör kunna få provåka innan du köper dem (rekommenderas)

om du köper ett par sådana så mittmontera dem inte om du vill åka lössnö..

lycka till

kanske Mojo90 kan vara nått för dig:P

Skitbra tips, imorgon ska här springas i affärer hehe

ehb: Tänker som du att man nog tröttnar på pisten efter ett tag, därför kan det ju vara kul att leka runt lite med twintips när pudret är uppåkt :)

Vad tycker ni att jag ska satsa på för längd förresten?

JockeSki sa:
egge87 sa:
Vad tycker ni att jag ska satsa på för längd förresten?
https://www.freeride.se/content/92/
Använd inte den. Möjligtvis som ett LITET riktmärke.

Enligt det där testet ska din puder/mjuksnöskida vara 180cm lång alltså för kort! Dettar dock enligt min åsikt. Beror ju iofs hur du vill ha skidorna själv. Miniskidor eller riktiga manliga skidor. ;)

Jag rekomenderar iaf en skida över 180 men det finns dom i detta forum som kan den saken bättre än mig, tror jag?

PS. Pröva olika längder innan du köper. DS.

Senast ändrad:
hellbergarn sa:
Enligt det där testet ska din puder/mjuksnöskida vara 180cm lång alltså för kort!
Nja, enligt den beräkningen så ska en puderskida vara 190 för mig vilket jag tycker låter bra om man åker jävligt hårt. Dock är min puderskida 178 (Rossignol B4), vilket många tycker är för kort men jag tycker den är precis lagom. Jag har alltid gillat lite korta skidor och den flyter mer än tillräckligt bra och så är den lätthanterlig i skogen och smala rännor. Inte så kul att köra hoppsvängar i en snorbrant colouir med ett par 195-skidor.

Långa skidor handlar mycket om attityd vilket jag tycker är jävligt löjligt. Dom flesta här på freeride tycker det är viktigare med ett par coola skidor på axeln på väg till after-skin än att åka skiten ur alla andra. Har man inte tekniken och muskelstyrkan som krävs så ska man hålla sig långt borta från dom långa "coola" puderskidorna. Fast det är bara MIN åsikt ;)

Senast ändrad:
Blandade åsikter här angående längden ser jag hmm

Såg ett par Scratch BC WRS på intersport idag som jag definitivt ska prova, 549 euro är överkomligt. Ska kika runt lite mer nu och se vad jag kan hitta.

hellbergaren: Bra ide att testa olika längder, men det är ju inte längden på skidan som avgör manligheten, "it's the motion in the ocean" haha (ghettoblaster skadad, jävla blizzy)

Tack för tipsen!

Enligt detta så ska ja ha 195 cm skidor. Hmm har 182 cm och det räcker bra.... Iofs så är dom jävligt breda ;)

//H

Körde på rossignol scratch Bc förra året i cham, bakmonterade.. kanon åkning :D
Rekommenderas!! Men kolla www.sport-conrad.de då får du skidorna för max 4500 spänn me frakt.. do it!! :D

En skida som jag absolut du ska satsa på är Salomon Foil!
Det är en grym skida som har de mesta!
Grymt fartstabila, funkar utmärkt i puderförhållande, stabila i fakie landningar, grymt sköna i parken!

Salomon har inte ändrat något på den skidan mellan åren -06 -07 förutom motivet och om du tycker de är viktgt så visst =D men du kan juh hitta -06 för ett billigare pris!

Grymt skön skida men jag upplever dom lite hårda men de tror jag beror på mina ynka 64 kg menmen =D=D

Satsa på Salomon Foil om du vill ha en grymt skön allround skida!

Päiijjss =D

lahhTi sa:
En skida som jag absolut du ska satsa på är Salomon Foil!
Det är en grym skida som har de mesta!
Grymt fartstabila, funkar utmärkt i puderförhållande, stabila i fakie landningar, grymt sköna i parken!

Salomon har inte ändrat något på den skidan mellan åren -06 -07 förutom motivet och om du tycker de är viktgt så visst =D men du kan juh hitta -06 för ett billigare pris!

Grymt skön skida men jag upplever dom lite hårda men de tror jag beror på mina ynka 64 kg menmen =D=D

Satsa på Salomon Foil om du vill ha en grymt skön allround skida!

Päiijjss =D
du, han frågade efter bra allroundskidor för en säsong i alperna inte svenska fjällen.

Tillbaka
Topp